FVP:UPPVMP040 Sociální pedagogika ve školské - Informace o předmětu
UPPVMP040 Sociální pedagogika ve školské praxi
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2022
- Rozsah
- 0/13/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Andrea Silberová (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UPPVMP040/A: každé liché úterý 15:35–17:10 C208, A. Silberová
UPPVMP040/B: každé liché úterý 17:15–18:50 C208, A. Silberová - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Předmět podává poznatky z oblasti sociální pedagogiky aplikovatelné pedagogy ve výchovně vzdělávací praxi, nabízí vhled do problematiky kompetentnosti, kladů a záporů uplatňování principů sociální pedagogiky ve škole ve vztahu k angažovanosti pedagoga, vhled do oblasti práce s žákem z nepodnětného prostředí, práce třídního učitele, spolupráce s kolegy, asistentem pedagoga, rodinou žáka, co dělá úspěšný pedagog, i když to vždy není v jeho náplni práce.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student se orientuje v základech sociální pedagogiky, v metodických a koncepčních přístupech v pedagogické praxi
- student chápe principy sociální pedagogiky uplatňované v pedagogické praxi
- student vysvětlí klady a zápory uplatňování principů sociální pedagogiky ve škole ve vztahu k angažovanosti pedagoga
Odborné dovednosti:
- student analyzuje pedagogický proces v kontextu kompetentnosti ve vztahu k angažovanosti
- student se orientuje v principech výchovně vzdělávací pedagogické práce s žákem z nepodnětného prostředí
- student zná metody a prostředky, jak pracovat s žáky z nepodnětného prostředí a umí je používat
Obecné způsobilosti:
- student umí samostatně aplikovat principy sociální pedagogiky v práci s žákem z nepodnětného prostředí a při plánování vzdělávacího obsahu
- student umí využívat prvky sociální pedagogiky v práci třídního učitele s kolektivem třídy, při spolupráci s kolegy a rodiči žáků
- student ovládá základní komunikační strategie a přístupy při realizaci pedagogické praxe - Osnova
- 1. Vymezení sociální pedagogiky jako vědní disciplíny.
- 2. Postavení sociální pedagogiky v systému věd.
- 3. Uplatnění principů sociální pedagogiky a obecné pedagogiky.
- 4. Vztah sociální pedagogiky ke speciální pedagogice.
- 5. Vymezení kompetencí angažovaného pedagoga při uplatňování principů sociální pedagogiky.
- 6. Úloha speciálního pedagoga v sociální oblasti.
- 7. Žák z nepodnětného prostředí a jeho charakteristika.
- 8. Sociální exkluze, práce s žáky z nepodnětného prostředí.
- 9. Metody a prostředky ve vzdělávání žáků z nepodnětného prostředí.
- 10. Komunikační strategie a přístupy ve vzdělávání žáků z nepodnětného prostředí.
- 11. Případové studie žáků z nepodnětného prostředí, analýza.
- 12. Repetitorium učiva.
- Literatura
- povinná literatura
- GILLERNOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. a kol. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
- HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
- HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele: pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-053-6.
- KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
- KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
- KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. School education of Roma socially disadvantaged pupils in the Czech Republic: basic description of the current situation. Ostrava: University of Ostrava, 2014. ISBN 978-80-7464-629-4.
- KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
- doporučená literatura
- BALVÍN, J. Metody výuky romských žáků. Praha: Radix, 2007. ISBN 978-80-86031-73-6.
- HELUS, Z. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha: SPN, 1982.
- KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Školská inkluze versus exkluze: vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-840-3.
- LECHTA, V. a kol. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
- PETRASOVÁ, A., PORUBSKÝ, Š. Educational ways of Roma children from socially disadvantaged backgrounds. Praha: Extrasystem, 2017. ISBN 978-80-87570-37-1.
- PŘADKA, M., KNOTOVÁ, D., FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3469-6.
- SELIGMAN, M. Opravdové štěstí: pozitivní psychologie v praxi. Praha: Ikar, 2015. ISBN 978-80-249-2944-6.
- ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.
- neurčeno
- BRUNDENIUS, C. Universities, Inclusive Development and Social Innovation. Springer, 2017. ISBN 978-3319436982.
- HELUS, Z., PELIKÁN, J. Preferenční postoje učitelů k žákům a jejich vliv na účinnost výchovně vzdělávacího procesu. Praha: Státní nakladatelství technické literatury, 1984.
- HRONCOVÁ, J., EMMEROVÁ, I., KRAUS, B. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2008. ISBN 978-80-7414-072-3.
- KALEJA, M. Determinanty hodnotových konstruktů ve vzdělávání romských žáků základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-233-3.
- KALEJA, M. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
- PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
- SAMKOVÁ, K. Romská otázka: psychologické důvody sociálního vyloučení Romů. Praha: Blinkr, 2011. ISBN 978-80-87579-03-9.
- SILBEROVÁ, A. Sociální pedagogika ve školské praxi. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Docházka na semináře (min. 80%), zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace, písemný zápočet.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2022/UPPVMP040