UPPVIP049 Metodika participace v zážitkové výuce a herních činnostech

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lucia Drotárová, PhD. (cvičící)
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UPPVIP049/A: každý lichý čtvrtek 9:45–13:00 C204, L. Drotárová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 12/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními participativními metodami a technikami, které se používají v oblasti osobního rozvoje i v rámci profesiních úkolů. Studenti si prakticky vyzkouší vybrané metody a techniky práce s odbornou i laickou veřejností, vhodné při facilitaci a moderaci různých pracovních či expertních skupin. Důraz je kladen na praktické využití a aplikovatelnost.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu jsou studenti schopni navrhnout facilitační či mediační metodu pro konkrétní zadání/situaci ve svém budoucím profesním prostředí. Tuto metodu budou schopni připravit jak po produkční, tak organizační stránce a současně jsou sami schopni ujmout se její moderace či facilitace. Studenti jsou obeznámeni s výhodami a nevýhodami vybraných metod a technik, jsou schopni vyhodnotit použitelnost techniky pro zvolený cíl a účel.
Osnova
  • 1. Úvodní metodický vstup vyučujícího k participačním metodám:
  • 1.1 Efektivnost edukačních metod – andro-didaktické principy se zvýrazněním efektivního organizování práce ve skupinách/v plénu a tvorby scénářů
  • 1.2 Význam zážitkové výuky a herních činností pro dospělé edukanty; zadání jednotlivých metod studentům/skupinám studentů
  • 2. Cvičení – nácvik metod na bázi scénářů vytvořených studenty:
  • 2.1 didaktická etuda – ledolamka
  • 2.2 interaktivní výklad
  • 2.3 z diskusní metody – diskuse v plénu, ve skupinách, panelová diskuze
  • 2.4 brainstorming
  • 2.5 brainwriting
  • 2.6 případová metoda
  • 2.7 Role-playové metody v participační a zážitkové výuce
  • 2.8 EDULARP
  • 2.9 inscenační metoda (s videozáznamem – ve vztahu k níže uvedenému bodu 2.11)
  • 2.10 metoda DELFI
  • 2.11 uplatnění video-setu u participačních metod – ve vztahu k edukačním technologiím a ICT gramotnosti
Literatura
    povinná literatura
  • KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
  • KALNICKÝ, J. Didaktický přínos edukačních metod s vyšší participací edukantů. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 978-80-7329-430-4. info
  • KALNICKÝ, J. Metodika participace v zážitkové výuce a herních činnostech. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2017. Dostupné z: https://elearning.fvp.slu.cz/enrol/index.php?id=218.
  • KIRCHNER, J. Psychologie prožitku a dobrodružství. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80251-2562-5. info
  • KOTRBA, T., LACINA, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1. info
    doporučená literatura
  • KALNICKÝ, J. Brainstorming. p. 94. In: FEDERIGHI, P. (ed.) Glossary of Adult Learning in Europe. Hamburg: European Association for the Education, 1999. ISBN 92 820 1103-8. info
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů; relační a kauzální analýza geneze. Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • MAŇÁK, J. a ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. info
  • PETTY, G. Moderní vyučování. 6. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. info
  • SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-380-8. info
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014. ISBN 978-80-247-4590-9. info
Výukové metody
Rolové hry, metody z oblasti brainstormingu, skupinové aktivity, individuální aktivity, aktivity s důrazem na zážitkové aspekty
Metody hodnocení
zápočet: tvorba vlastní aktivity, docházka, aktivní účast v seminářích
Informace učitele
Důraz bude kladen na aktivity v rámci hodin; jejich plnění bude vzato v potaz při hodnocení/ukončení předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2022, zima 2024.