FVP:UNZSOK052 Special Education - Course Information
UNZSOK052 Special Education
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2024
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Julius Kopčanský, MBA, LL.B. (lecturer)
- Guaranteed by
- Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová - Timetable
- Fri 11. 10. 8:05–9:40 C204
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Pediatric nursing (programme FVP, PEDO)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který navazuje na předměty psychologie a pedagogika. Studenti budou seznámeni s postavením speciální pedagogiky v systému věd, vývojem postojů k osobám se zdravotním postižením, strategickými a legislativními dokumenty, garantujícími rovné přístupy. Důraz bude kladen na specifické zvláštnosti vývoje dětí s vrozeným zdravotním postižením v oblasti fyzické a psychické. Pozornost bude věnována sociálním aspektům v kontextu prevence sekundárních důsledků postižení.
- Learning outcomes (in Czech)
- Odborné znalosti: - student popíše postavení speciální pedagogiky v systému věd - student definuje základní terminologické pojmy - student se orientuje v koncepčních a legislativních dokumentech, garantujících rovné příležitosti pro osoby se zdravotním postižením Odborné dovednosti: - student popíše specifika psychomotorického vývoje dětí s vrozeným zdravotním postižením - student zná základní principy koordinované rehabilitace - student vysvětlí okolnosti prevence sekundárních důsledků zdravotního postižení Obecné způsobilosti: - student umí používat s porozuměním odborný jazyk - student respektuje při komunikaci speciální potřeby dětí a je citlivý k možným pocitům jejich zákonných zástupců Kompetence: • student je připraven přiměřeně reflektovat speciální potřeby dětí se zvýšeným rizikem v psychickém, osobnostním a sociálním vývoji; • student uplatňuje vhodné přístupy za účelem prevence sekundárních důsledků zdravotního postižení; • student je způsobilý spolupracovat s dalšími odborníky z oblasti pomáhajících profesí.
- Syllabus (in Czech)
- Speciální pedagogika v soustavě věd, současné pojetí speciální pedagogiky, cíle, základní terminologie ve speciální pedagogice. Klasifikace speciální pedagogiky, etiologie a symptomatologie zdravotního postižení. Sekundární důsledky postižení. Specifika psychomotorického vývoje dětí s vrozeným zdravotním postižním. Základní principy koordinované rehabilitace. Vývoj péče o osoby s postižením. Strategické, koncepční a legislativní dokumenty, upravující postavení osob se zdravotním postižením ve společnosti.
- Literature
- required literature
- KROUPOVÁ, K. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8. info
- SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8. info
- SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8. info
- ZEZULKOVÁ, E. Speciální pedagogika v sociální sféře. Distanční text. Ostrava, PdF, 2014. info
- ZEZULKOVÁ, E. and M. KALEJA. Základní východiska edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-272-2. info
- BARTOŇOVÁ, M. and I. BYTEŠNÍKOVÁ. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. MU, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9. info
- recommended literature
- JANKOVÁ, J. and D. MORAVCOVÁ. Asistent pedagoga a dítě se zrakovým postižením. Praha: Pasparta,, 2017. ISBN 978-80-88163-61-9. info
- BARTOŇOVÁ, M., M. VÍTKOVÁ and B. BOČKOVÁ. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma: Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. 2., upravené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8140-6. info
- PUGNEROVÁ, Michaela and Jana KVINTOVÁ. Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5452-9. info
- JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0944-7. info
- KALEJA, Martin. Edukace dětí předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014, 200 pp. ISBN 978-80-7464-630-0. info
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška, diskuze, samostudium.
- Assessment methods (in Czech)
- Splnění 80% docházky ve výuce. Písemný zápočtový test.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/UNZSOK052