UNZSOP057 Nursing Care in Pediatric Neurology

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
25/5/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MUDr. Renáta Slaná (lecturer)
MUDr. Renáta Slaná (seminar tutor)
Guaranteed by
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Wed 11. 9. 8:55–13:00 C301, Wed 9. 10. 8:55–13:00 C301, Wed 16. 10. 8:55–13:00 C301, Wed 23. 10. 8:55–13:00 C301, Wed 30. 10. 8:55–13:00 C301, 13:55–18:00 C301
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který se na úvod soustředí na etiopatogenezi, diagnostiku a terapii onemocnění centrálního nervového systému, periferního nervového systému, kostí, kryjících nervový systém, svalů žláz s vnitřní sekrecí, mající vztah k nervovému systému. Student/ka se seznámí s klinickými stavy z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb dětí všech věkových skupin změněných v souvislosti s onemocněními, které postihují nervový systém, a které výrazně ovlivňují kvalitu života.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Student umí charakterizovat příznaky, symptomy a léčbu u vybraných neurologických onemocnění u dětí. Umí definovat specifika vyšetřovacích metod vztahujících se ke konkrétnímu onemocnění, zná postup přípravy dítěte k vyšetření. Odborné dovednosti: Student je schopen u jednotlivých klinických neurologických stavů naplánovat a poskytnout péči metodou ošetřovatelského procesu. Je schopen identifikovat a efektivně řešit specifika individuálních potřeb dítěte v souvislosti s neurologickým onemocněním a jeho léčbou. Obecná způsobilost (kompetence): Student dokáže u neurologických onemocnění samostatně sestavit ošetřovatelskou anamnézu, diagnostikovat ošetřovatelské problémy, naplánovat péči a vyhodnotit očekávané výsledky ve změně zdravotního stavu dítěte. Student si získanou schopnost pracovat metodou ošetřovatelského procesu u dětí všech věkových skupin s onemocněními, které postihují nervový systém, a které výrazně ovlivňují kvalitu života, bude v dalším studiu a klinické praxi ověřovat, zdokonalovat a prohlubovat. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně pečovat o dítě metodou ošetřovatelského procesu v rámci kompetencí daných legislativou.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Anatomie nervového systému. 2. Etiopatogeneze a diagnostické a vyšetřovací metody v neurologii 3. Specifické symptomy a syndromy neurologických onemocnění (bolesti hlavy, poruchy vědomí, poruchy hybnosti). 4. Vrozené vývojové vady a poruchy psychomotorického vývoje. 5. Záchvatovitá onemocnění – epilepsie, křečové stavy 6. Autismus, ADHD. 7. Dětská mozková obrna. 8. Neuroinfekce a roztroušená mozkomíšní skleróza. 9. Nádorová onemocnění CNS. 10. Cévní onemocnění mozku. 11. Onemocnění periferní nervové soustavy a neuromuskulární onemocnění. 12. Úrazy CNS 13. Úkoly sestry v přípravě dítěte před diagnostickým vyšetřením v neurologii. 14. Ošetřovatelská péče o dítě s poruchou hybnosti neurologického původu. 15. Posuzování psychomotorického vývoje dítěte sestrou, screeningové vyšetření realizované sestrou. 16. Ošetřovatelská péče o dítě s vrozeným onemocněním mozku (hydrocefalus, microcephalus). 17. Ošetřovatelská péče o dítě se záchvatovitým onemocněním. 18. Kompetence sestry při poskytnutí první pomoci při náhle vzniklém záchvatu. 19. Ošetřovatelská péče o dítě s DMO. 20. Specifika ošetřovatelské péče o dítě s nádorovým onemocněním CNS. 21. Dítě s neurologickým onemocněním v rodině. 22. Ošetřovatelský proces v péči o dítě s neurologickým onemocněním.
Literature
    required literature
  • MEKENS, J. H., S. B. HARVEY and M. BERNARD. Dětská neurologie. Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-341-7. info
  • KADAŇKA, Z. Učebnice speciální dětské neurologie. Praha: Masarykova univerzita - Lékařská fakulta, 2011. ISBN 978-80-210-5659-6. info
  • AMBLER, Z. Základy neurologie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-707-3. info
  • KOMÁREK, V. Dětská neurologie. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-492-8. info
  • SLEZÁKOVÁ, Z. Neurologické ošetrovateľstvo. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-218-9. info
    recommended literature
  • KOČOVÁ, H. Spinální svalová atrofie v souvislostech. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5705-6. info
  • TOMEK, A. Neurointenzivní péče. Mladá fronta, 2014. ISBN 978-80-204-5119-4. info
  • TYRLÍKOVÁ, I. and M. BAREŠ. Neurologie pro nelékařské obory. Brno: NCONZO, 2012. ISBN 978-80-7013-540-2. info
  • SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1. info
  • PFEIFFER, J. Neurologie v rehabilitaci. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1135-5. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, prezentace, metody kritického myšlení, diskuze, samostudium.
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test Zkouška: ústní.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/UNZSOP057