FVP:UPPVMK036 Sociologie dětství a dítěte - Informace o předmětu
UPPVMK036 Sociologie dětství a dítěte
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 10/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Leona Hozová, MBA, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová - Rozvrh
- Pá 11. 10. 12:15–14:40 C312, Pá 8. 11. 9:45–13:00 C202, Pá 22. 11. 14:45–17:10 C201
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(1)
Aktivita ve výuce: Od studenta se očekává aktivní účast ve výuce, zejména zapojení do diskusí, prezentace zadaného tématu z dané oblasti, práce se zahraničními studiemi z dané oblasti a plnění průběžných úkolů zadaných v semináři, včetně studia odborné literatury. Ústní zkouška: student při zkoušce prokáže porozumění tématům, dokáže induktivně formulovat konzistentní závěry, příp. deduktivně formulovat nové hypotézy. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Předmět podává poznatky z oblasti sociologie dětství a dítěte. Vymezuje společenský pohled na problematiku výchovy, vzdělávání, společenské funkce výchovy, subjekty a objekty výchovy z pohledu sociologického. Zaměřuje se na společenské determinanty hrající klíčovou roli v procesu formování jedince. Dále předmět nabízí teoretický vhled do rodinné výchovy, vztahů v rodině, fungování rodiny a do problémů vyskytující se v rodinném prostředí, též v jiných výchovných prostředích.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student se orientuje v základní terminologii oboru
- student získá znalost vymezení oblasti výchovy a vzdělávání a příbuzných oborů
- student získá znalost sociologických přístupů k interpretaci vlivu rodinného zázemí
- student se orientuje v celospolečenském kontextu v oblasti výchovy a vzdělávání
- student získá znalost psychosociálních vlivů na vývoj dítěte
- student získá znalost problematiky rodiny a manželství, funkcí a cílů rodinné výchovy
Odborné dovednosti:
- student umí popsat souvislosti k problematice negativních jevů a jejich vlivu v rodině a ve škole
- student dokáže pospat zlomové momenty v životních etapách člověka a jeho socializace
- student umí popsat typologii výchovných prostředí ovlivňující vývoj dítěte
- student získá znalost socializace žáka ve školních podmínkách, taxace funkcí školy
Obecné způsobilosti:
- student získá dovednost psát konspekt z odborného zdroje ze zadané tematicky vázané literatury - Osnova
- 1. Životní cyklus, etapy života v sociologickém pohledu (dětství, mládí, dospělost, stáří). Jedinec a jeho životní dráha. 2. Sociální kontext dětství (popis sociální situace). Teoretická východiska sociologie dětství. Dětství jako sociální jev. Podoby dětství. Dětství jako sociální entita. 3. Dětství a, faktory formování osobnosti dítěte (rodina, škola, vrstevnická skupina, volný čas). Vrůstání do světa dvou pohlaví. Dopady sociální izolace. Genderové role. 4. Sociální pospolitost. Sociální skupina (vymezení, znaky, druhy). 5. Základní sociální instituce: Škola jako sociální organismus. Škola socializačním činitelem, vybrané problémy pohledu sociologie na tuto instituci. Volnočasové organizace. 6. Sociologie výchovy a školy. Vymezení. Vývoj sociologických přístupů. Celospolečenské kontexty výchovy a vzdělávání. 7. Mládež jako specifická sociální skupina (sociologické chápání mládeže, její struktura, generace, problémové skupiny). Mládež a systém heterosexuálních vztahů (sexuální chování, láska, volba partnera a zakládání vlastní rodiny). Hodnotová orientace mládeže. 8. Aktuální problémy mládeže (nezaměstnanost mládeže, studium okrajových - marginálních skupin mládeže ). Předsudky a diskriminace (rasismus, sexismus, ageismus). 9. Společenské vztahy (vymezení, typy, 3 složky). Sociální kontrola (formální a neformální). 10. Společenský styk (vymezení, typy, 3 stránky). Sociální komunikace (komunikační akt, komunikační kanály, druhy sociální komunikace, verbální a neverbální komunikace, techniky aktivního naslouchání). 11. Ohrožené děti a systém podpory, pomoci, péče. Participace dítěte v SPOD. 12. Rodina jako důležitý činitel socializace dítěte. Rozpad hranic rodinného systému a dopady na děti a dospívající. 13. Socializace, druhy, formy, činitelé. Zanedbaná socializace. 14. Sociologický výzkum. Metody a techniky. Kvantitativní a kvalitativní výzkum. Etické aspekty výzkumu.
- Literatura
- povinná literatura
- CORSARO, W. A. The sociology of childhood. Los Angeles: Sage, 2018. ISBN 978-1-5063-9073-4.
- MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Praha: SLON, 2008. ISBN 978-80-86429-87-8.
- JANÁK, D., STANOEV, M. a kol. Rozšířit řečiště hlavního vzdělávacího proudu; Sociální inkluze žáků a transformace vzdělávacího systému v Krnově a v Sokolově. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-157-0.
- KUCHAŘOVÁ, V., BARVÍKOVÁ, J., HÖHNE, S., NEŠPOROVÁ, O., PALONCYOVÁ, J. a VIDOVIĆOVÁ, L. Zpráva o rodině 2020. Praha: VÚPSV, 2020. ISBN 978-80-7416-379-1.
- JANÁK, D. Tři tradice sociologie venkova v počátcích sociologie vybraných zemí střední Evropy. Sociológia / Slovak Sociological Review. 2018, roč. 50, č. 2, s. 149 - 171. ISSN 0049-1225.
- JANÁK, D., SIOSTRZONEK, J., ŠTREIT, J., STANOEV, M., PAVELČÍKOVÁ, N. a PAULÍČEK, M. Romové obrazem: Příspěvek ke zkoumání sociálních reprezentací Romů v české společnosti. Opava: Slezská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7510-266-9.
- doporučená literatura
- JANÁK, D. Kritický realismus revisited: Příspěvek k sociologické koncepci subjektivity. Sociální studia. 2020, roč. 17, č. 1, s. 69-88. ISSN 1214-813X.
- KAŠPAROVÁ, I. a KLVAŇOVÁ, R. Dítě a dětství: proměnlivá konceptualizace pojmů a její vazby na vzdělávání. Sociológia. 2016, roč. 48, č. 4, s. 377-398. ISSN 0049-1225.
- KALEJA, M. Edukace sociálně vyloučených romských žáků v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-693-5.
- KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464636-2.
- KRAUS, B. Společnost, rodina a sociální deviace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-411-3.
- neurčeno
- MATOUŠEK, O. a PAZLAROVÁ, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8.
- HAMPLOVÁ, D., ŠALAMOUNOVÁ, P., ŠAMANOVÁ, G. (Eds.) Životní cyklus: sociologické a demografické perspektivy. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2006. ISBN 80-7330-082-6.
- KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
- KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. ADAMUS, P. a MÜHLPACHR, P. Etnografie školy jako edukační realita současnosti. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-167-9.
- SIROVÁTKA, T. a HORA, O. Rodina, děti a zaměstnání v české společnosti. Brno/Boskovice: František Šalé - Albert, 2008. ISBN 978-80-7326-140-5.
- FAWCETT, M. a WATSON, D. Learning Through Child Observation. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2016. ISBN 978-1-84905-647-2.
- KALEJA, M. Sociologie dětství a dítěte. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Zápočet - ověření znalostí dle hodnotících indikátorů.
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UPPVMK036