USPQP022 Besondere Bildung I

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
0/26/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petra Kostruhová (přednášející)
Garance
Mgr. Petra Kostruhová
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Rozvrh
Pá 27. 9. 8:05–10:30 C204, Pá 18. 10. 8:05–10:30 C209, Pá 29. 11. 8:05–10:30 C209
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(1) && !NOWANY( USPQP021 Special Education I )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí se základními výrazovými prostředky - aktuální německou terminologií ve vztahu ke speciální pedagogice, symptomatologií zdravotního postižení v německém jazyce. Získají základní přehled o osobnostech německy mluvících zemí, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj vědního oboru speciální pedagogika. Důraz bude kladen na práci s cizojazyčnými texty, vyhledávání informací s vazbou na speciální pedagogiku. Studenti budou uvedeni do problematiky systému školství v německy mluvících zemí (Německo, Rakousko) a především realizace péče o soby se zdravotním postižením a jejich edukace.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student si rozšíří aktivní i pasivní slovní zásobu o základní německou terminologii s vazbou na obor speciální pedagogika učením izolovaných německých pojmů i prostřednictvím práce s cizojazyčnými texty
- student získá přehled o vybraných aktuálních publikacích německy mluvících autorů s vazbou na obor speciální pedagogika a zkvalitní své dosavadní poznatky o oboru vyhledáváním informací
- student získá základní přehled o významných osobnostech německy mluvících zemí s vazbou na obor speciální pedagogika
- student popíše německy speciální potřeby v oblasti fyzické, psychické a sociální
Odborné dovednosti:
- student objasní rozdíly realizace edukace a postavení osob se speciálními potřebami ve vybraných oblastech německy mluvících zemí a v České republice
- student rozšíří své znalosti o možnostech životní realizace osob se speciálními potřebami sledováním krátkých dokumentů a diskusí nad nimi
- student zlepší své dovednosti v oblasti porozumění německému jazyku
Obecné způsobilosti:
- student si rozšíří povědomí o edukačních procesech v jiných evropských zemích
Osnova
  • 1. Osobnosti speciální pedagogiky v německy mluvících zemích
  • 2. Terminologie ve speciální pedagogice
  • 3. Klasifikace speciální pedagogiky
  • 4. Psychopedie, vymezení pojmu, terminologie
  • 5. Poruchy autistického spektra, vymezení pojmu, terminologie
  • 6. Somatopedie, vymezení pojmu, terminologie
  • 7. Logopedie, vymezení pojmu, terminologie
  • 8. Surdopedie, vymezení pojmu, terminologie
  • 9. Oftalmopedie, vymezení pojmu, terminologie
  • 10. Symptomatologie zdravotního postižení
  • 11. Péče o osoby s postižením v německy mluvících zemích
  • 12. Aktuální tendence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v německy mluvících zemích
Literatura
    povinná literatura
  • BERNITZKE, F., TUPI, A. Heil- und Sonderpädagogik. Inklusive Pädagogik. Wien: Jugend & Volk, 2017. ISBN 978-3-7100-3359-9.
  • BIERMANN, A., GOETZE, H. Sonderpädagogik. Stuttgart: Kohlhammer, 2005. ISBN 978-3-17-017665-2.
  • BIEWER, G. Grundlagen der Heilpädagogik und inklusiven Pädagogik. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2017. ISBN 978-3-8252-4694-5.
  • LÜTJE-KLOSE, B., RIECKE-BAULECKE, T., WERNING, R. (Hrsg.). Inklusion in der Schule und Unterricht. Grundlagen in der Sonderpädagogik. Hannover: Kallmeyer, 2022. ISBN 978-3-7721-1157-2.
  • VERNOOIJ, M. A. Einführung in die Heil- und Sonderpädagogik. Wiebelsheim: Quelle&Meyer, 2007. ISBN 978-3-494-01425-8.
    doporučená literatura
  • ELLINGER, S., WITTROCK, M. (Hrsg.). Sonderpädagogik in der Regelschule. Konzepte-Forschung-Praxis. Stuttgart: Kohlhammer, 2005. ISBN 978-3-17-018868-6.
  • FISCHER, D. Heilpädagogik – ein Versprechen. Würzburg: Ed. Bentheim, 2009. ISBN 978-3-934471-79-5.
  • KAHLERT, J, HEIMLICH, U. (Hrsg.). Inklusion in Schule und Unterricht. Wege zur Bildung für alle. Stuttgart: Kohlhammer, 2014. ISBN 978-3-17-025725-2.
  • KLUTH, P., DANAHER, S. Inklusion in der Praxis. 100 Tipps und Tricks für den differenzierten Unterricht. Mülheim: Verlag an der Ruhr, 2016. ISBN 978-3-8346-3108-4.
  • TEXTOR, A. Einführung in die Inklusionspädagogik. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2015. ISBN 978-3-8252-4340-1.
    neurčeno
  • BUNDSCHUH, K., WINKLER, C. Einführung in die sonderpädagogische Diagnostik. München: Ernst Reinhardt, 2019. ISBN 978-3-8252-5286-1.
  • LINDMEIER, B., LINDMEIER, C. Pädagogik bei Behinderung und Benachteiligung. Stuttgart: Kohlhammer, 2012. ISBN 978-3-17-019808-1.
  • NOVOTNY, K. (Hrsg.). Pädagogik in der Sonderpädagogik. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2010. ISBN 978-3-8340-0744-5.
  • REICHENBACH, C., THIEMANN, H. Lehrbuch diagnostischer Grundlagen der Heil- und Sonderpädagogik. Dortmund: Borgmann, 2018. ISBN 978-3-8080-0847-8.
  • STEIN, M. Allgemeine Pädagogik. München: Ernst Reinhardt, 2017. ISBN 978-3-8252-4791-1.
  • Zezulková, L. Odborný německý jazyk pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Vstupní jazyková úroveň B1 podle společného evropského referenčního rámce. Splnění všech úkolů v e-learningovém prostředí je podmínkou udělení zápočtu.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Odborný německý jazyk pro speciální pedagogy I.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/USPQP022