OPF:KOM502 Argumentace a přesvědčování - Informace o předmětu
KOM502 Argumentace a přesvědčování
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2007
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PaedDr. Jiří Mezuláník, CSc. (přednášející)
Mgr. Veronika Vydrová (cvičící) - Garance
- Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Bankovnictví (program OPF, B_HOSPOL)
- Bankovnictví (program OPF, M_HOSPOL)
- Bankovnictví (program OPF, N_HOSPOL)
- Ekonomika cestovního ruchu (program OPF, B_EKOMAN)
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, B_EKOMAN) (2)
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, M_EKOMAN) (2)
- Evropská unie (program OPF, B_HOSPOL)
- Evropská unie (program OPF, M_HOSPOL) (2)
- Finance (program OPF, B_HOSPOL)
- Finance (program OPF, M_HOSPOL) (2)
- Finanční a celní správa (program OPF, B_HOSPOL) (2)
- Firemní finance (program OPF, B_EKOMAN)
- Firemní finance (program OPF, M_EKOMAN)
- Hotelnictví (program OPF, B6503GAHOT)
- Informatika v ekonomice (program OPF, M_SYSINF) (2)
- Manažerská informatika (program OPF, B_SYSINF) (2)
- Manažerská informatika (program OPF, M_SYSINF) (2)
- Marketing a management (program OPF, B_EKOMAN) (2)
- Marketing a management (program OPF, M_EKOMAN) (2)
- Marketing a management (program OPF, N_EKOMAN)
- Národohospodářství (program OPF, M_HOSPOL)
- Peněžní a poštovní služby (program OPF, B_HOSPOL) (2)
- Sociální management (program OPF, B_HOSPOL)
- Sociální management (program OPF, M_HOSPOL)
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, B_HOSPOL) (2)
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, M_HOSPOL)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je poskytnout základní informace o formách a způsobech argumentace a přesvědčování spolu s nácvikem dovedností se zaměřením na obchodně-podnikatelskou činnost.
- Osnova
- Struktura kurzu:
1. Vymezení pojmu přesvědčování, vztah k jiným metodám ovlivňování
2. Přesvědčování v životě člověka (z historie přesvědčování)
3. Přesvědčování jako komunikační proces
4. Předpoklady pro přesvědčování
5. Profil přesvědčovatele
6. Činitelé přesvědčování
7. Teze a argumenty v přesvědčování
8. Intencionalita přesvědčování
9. Metodiky přesvědčování, autopersuáze, asertivita
10. Verbální a neverbální prostředky přesvědčování
11. Přesvědčování v manažerské činnosti
12. Interkulturní specifika přesvědčování
13. Efektivita přesvědčování
14. Sebezdokonalování v umění přesvědčovat
Obsah kurzu:
1. Vymezení pojmu přesvědčování, vztah k jiným metodám ovlivňování
Přesvědčování jako součást interakčních procesů. Základní principy a znaky přesvědčování. Demonstrace, klarifikace, exemplifikace, sugesce, exercitace ve vztahu k přesvědčování.
2. Přesvědčování v životě člověka
Východisko přesvědčování - ústup od agrese i pasivity. Základy teorie přesvědčování v antice Sócratés, Aristoteles, sofisté, Cicero, Seneca, Quintilianus. Rétorika a přesvědčování. Machiavelismus. Racionalismus a empatie. Tzv. ekologické přesvědčování.
3. Přesvědčování jako komunikační proces
Zdroj, kanál a příjemce jako základní složky přesvědčování. Interakční vzorce jako součást přesvědčování. Problém výběru kanálu v přesvědčování. Rozhodující vliv faktických argumentů. Typy recipientů z hlediska přesvědčování. Příčiny zkresleného přijímání sdělení. Designační, atributivní, asertorická analýza jako prostředek prognostiky pro příjem některých sdělení.
4. Předpoklady pro přesvědčování
Pojmy důvěra, důvěryhodnost, důvěřivost, věrohodnost, hodnověrnost a jejich komunikační vyjádření. Typy komunikačních bariér a jejich překonávání.
5. Profil přesvědčovatele
Smysl a technika vytváření profilu přesvědčovatele podle Eales-Whitea. Analýza jednotlivých typů profilů přesvědčovatele, zejména podle kvadrantů řízení, podpory, vizí a motivace.
6. Činitelé přesvědčování
Charakteristika přesvědčovatele ve vztahu k přesvědčovanému. Pojem přesvědčitelnosti - vázaná a nevázaná přesvědčitelnost, zprostředkující a bezprostřední ukazatelé přesvědčitelnosti. Postoje a jejich typy v komunikačním vyjádření ve vztahu k přesvědčitelnosti, např. vyváženost, ego-defenzivnost apod.
7. Teze a argumenty v přesvědčování
Teze, antitéze, argument jako základní faktory přesvědčování. Logické, psychologické a komunikační složky teze. Druhy argumentů. Vzájemné působení argumentů.
8. Intencionalita přesvědčování
Intencionalita jako zaměřenost na cíl přesvědčování. Intencionalita problémová, osobnostní a interpersonální. Umění specifikace a diferenciace cíle přesvědčování, např. podle Balesovy škály.
9. Metodiky přesvědčování, autopersuáze, asertivita
Metodiky prezentování argumentů, interogativního přesvědčování, kladných odpovědí, uplatňování apelů, indirektního působení, intervenujících vlivů, proponování řešení a jejich komunikační vyjádření. Druhy autopersuáze. Asertivní kodex, asertivní techniky.
10. Verbální a neverbální prostředky přesvědčování
Verbální kód jako centrální prostředek přesvědčování. Analýza verbálních prostředků přesvědčování na úrovni slov, promluvy a textu. Neverbální kódy v přesvědčování.
11. Přesvědčování v manažerské činnosti
Přesvědčování jako součást motivace. Úloha přesvědčování v přímém řízení. Manažer a tzv. koučování. Změny v
- Struktura kurzu:
- Informace učitele
- Během výuky budou zadány dva průběžné testy a seminární práce. Uvedené aktivity jsou bodově ohodnoceny. Absolvování kurzu je uzavřeno zkouškou. Výsledná známka je dána součtem získaných bodů ze všech aktivit a výsledku závěrečné zkoušky.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2007/KOM502