MAR004S Economy of Trade

School of Business Administration in Karvina
Summer 2007
Extent and Intensity
2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cíl předmětu: Předmět seznamuje s úlohou a funkcemi obchodu a jeho vztahem k národnímu hospodářství v tržní ekonomice. Součástí je přehled maloobchodních prodejních jednotek, jejich životní cyklus a rozdíly mezi maloobchodem a velkoobchodem. Studenti si osvojí problematiku fungování obchodně provozní jednotky, jejího okolí a rozvoje maloobchodní sítě z územního hlediska a systémového pojetí obchodní technologie. Teorie a praxe maloobchodního prodeje je rozvedena a zaměřena na jeho řízení se zdůrazněním na techniku a psychologii prodeje včetně kontrolních činností.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura výkladu:
    1. Význam a postavení obchodu v rámci národního hospodářství
    2. Řešení technologie obchodního provozu
    3. Systémy řízení maloobchodu a velkoobchodu, logistika a fyzická distribuce zboží
    4. Skladování ve velkoobchodních skladech
    5. Osídlení jako základna územní organizace obchodního podnikání.
    6. Maloobchodní síť a principy řešení a uspořádání maloobchodní sítě.
    7. Teorie a praxe maloobchodního prodeje - zřízení prodejny
    8. Úvod do řízení maloobchodního prodeje
    9 Technika a psychologie prodeje.
    10.Základní legislativa v obchodním podnikání a kontrolní orgány činné v obchodě.

    Obsah předmětu:
    1. Význam a postavení obchodu v rámci národního hospodářství
    Vznik obchodu, jeho podstata a historie trhu. Základní činitelé obchodní činnosti. Funkce obchodu, druhy obchodu. Stručný vývoj čs. obchodu, organizování prodejní činnosti ve firmě Baťa.
    2. Řešení technologie obchodního provozu
    Systémové pojetí obchodního provozu Zboží jako obchodní sortiment, jako technologické skupiny a zásoby zboží. Obchodní operace, mechanizační prostředky a obchodní zařízení. Plochy, dispoziční řešení maloobchodních jednotek a pohyb zboží v jednotkách. Formy prodeje, kritéria jejich volby. Základní ukazatele obchodního provozu.
    3. Systémy maloobchodu, velkoobchodu a fyzické distribuce
    Význam a základní funkce maloobchodu. Životní cyklus maloobchodu, hypotéza maloobchodního okruhu, druhy maloobchodníků a maloobchodní vývojové trendy. Velkoobchod, jeho význam a funkce, hlavní druhy velkoobchodníků.Velkoobchodní vývojové trendy.Logistika v obchodním podnikání a fyzická distribuce zboží.
    4. Skladování ve velkoobchodních skladech
    Základní druhy skladů dle jejich funkce, stupně mechanizace a provedení. Volba skladu dle cílového trhu. Doprava, kritéria její volby a klasifikace.
    5. Osídlení jako základní územní organizace obchodního podnikání
    Soustava osídlení a její vymezení, principy vývoje a řešení sídelní soustavy. Vývoj české sídelní soustavy, hierarchie spádovosti a střediskovosti. Struktura osídlení, střediska oblastního, obvodního, místního významu, jejich funkce a vztah k charakteru obchodní vybavenosti.Koeficient proximity.
    6. Maloobchodní síť a principy řešení a uspořádání maloobchodní sítě
    Maloobchodní síť, základní pojmy a členění. Systemizace a specializace maloobchodních jednotek. Vývojové tendence v maloobchodní síti. Principy řešení maloobchodní sítě, akční rádius a dostupnost jednotek, nákupní spád a míra realizace výdajů obyvatelstva, rozmístění maloobchodních jednotek, prostorová a provozní koncentrace maloobchodní sítě, stupně obchodní vybavenost sídelních útvarů.
    7. Teorie maloobchodního prodeje
    Zřízení prodejny - podnikatelský záměr. Hygienické minimum pro podnikatele. Zřizování nové provozovny z pohledu hygieny. Projekt prodejny. Řešení exteriéru a interiéru prodejny - základní pravidla.
    8. Úvod do řízení maloobchodního prodeje
    Plánování a rozpočtování prodeje, základní struktura jednotlivých stránek rozpočtu. Odhad plánu obratu a jeho východiska. Řízení a plánování zásob. Základní výběr sortimentu. Realizace prodejních cen v maloobchodě.
    9. Technika a psychologie prodeje
    Motivace zákazníků, typy zákazníků a jejich chování. Komunikace se zákazníkem. Námitky zákazníky - argumentační agenda prodejce. Obchodní jednání, jeho průběh a pravidla. Psychologické aspekty rozmístění zboží po prodejní ploše.
    10. Základní legislativa v obchodním podnikání a kontrolní orgány činné v obchodě.
    Základní právní normy v obchodě. Právní úprava obchodních živností dl
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 1991, Summer 1992, Summer 1993, Summer 1994, Summer 1995, Summer 1996, Summer 1997, Summer 1998, Summer 1999, Summer 2000, Summer 2001, Summer 2002, Summer 2003, Summer 2004, Summer 2005, Summer 2006, Summer 2008, Summer 2009, Summer 2010.
  • Enrolment Statistics (Summer 2007, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2007/MAR004S