OPF:MAR072 Social Protocol - Course Information
MAR072 Social Protocol
School of Business Administration in KarvinaSummer 2008
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Ing. Milan Němčanský (lecturer)
- Guaranteed by
- Ing. Milan Němčanský
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Banking (programme OPF, M_HOSPOL)
- Economy of Tourism (programme OPF, B_EKOMAN)
- Economics of Enterprise in Trade and Services (programme OPF, M_EKOMAN)
- European Union (programme OPF, M_HOSPOL)
- Finance (programme OPF, M_HOSPOL)
- Corporate Finance (programme OPF, M_EKOMAN)
- Informatics of Economy (programme OPF, M_SYSINF)
- Managerial Informatics (programme OPF, M_SYSINF)
- Marketing and Management (programme OPF, M_EKOMAN)
- Social Management (programme OPF, M_HOSPOL)
- Public Economy and Administration (programme OPF, M_HOSPOL)
- Course objectives (in Czech)
- Cíl kurzu: Během studia se student seznámí s komplexem vědomostí z oblasti společenského a diplomatického protokolu. Dostane se mu informací o zásadách společenského jednání v podnikatelské činnosti, zejména při uzavírání obchodů a s tím souvisejícími normami společenského vystupování. Součástí jsou též zásady diplomatického protokolu a jednání na vyšší úrovni v mezinárodních hospodářských vztazích a v mezinárodních organizacích. Kurz navazuje na předmět Kulturní dějiny České republiky v cestovním ruchu.
- Syllabus (in Czech)
Struktura výkladu:
1. Psychologie společenského styku
2. Pravidla společenského chování
3. Oblékání
4. Diplomacie a diplomatické styky
5. Vnitřní a zahraniční orgány státu pro mezinárodní styky
6. Diplomatické výsady a imunity
7. Diplomatický protokol
8. Protokol a etiketa v obchodní diplomacii
9. Etiketa v obchodním styku se zahraničními partnery na úrovni firem
Obsah kurzu:
1.Psychologie společenského styku
Společenské kontakty. Společenská komunikace. Jak si získávat lidi. Kritizování a posuzování lidí. Člověk a intimita společenského styku. Úprava zevnějšku - osobní hygiena. Kultura odívání.
2.Pravidla společenského chování
Vybraná obecná pravidla společenského chování. Služební komunikace. Organizace pracovního pohoštění. Stolování. Návštěva kulturních a společenských zařízení. Cestování. Návštěvy. Dary.
3.Diplomacie a diplomatické styky
Vymezení pojmu diplomacie. Vývoj diplomacie. Navazování a rušení diplomatických styků. Základy právní regulace diplomatických styků.
4.Vnitřní a zahraniční orgány státu pro mezinárodní styky
Vnitřní orgány pro mezinárodní styk: hlava státu, vláda, ministr zahraničních věcí apod.
Zahraniční orgány státu pro mezinárodní styky:
Pojem a klasifikace. Diplomatická mise. Diplomatický sbor. Konzulární úřady.
5.Diplomatické výsady a imunity
Podstata a smysl diplomatických výsad a imunit. Povinnosti diplomatických misí a jejich členů vůči přijímací zemi.
6.Diplomatický protokol
Pojem a význam diplomatického protokolu. Protokolární formality vedoucího a členů diplomatické mise. Vizitky a jejich používání. Společenské akce.
7.Protokol a etiketa v obchodní diplomacii
Obchodní diplomacie: Pojem a význam obchodní diplomacie. Státní orgány pro mezinárodní styky. Funkce a úlohy orgánů obchodní diplomacie v zahraničí. Diplomatické výsady a imunity orgánů a personálu obchodní diplomacie v zahraničí.
Protokolární a společenské formality v obchodní diplomacii.
8.Etiketa v obchodním styku se zahraničními partnery na úrovni firem
Místo a význam společenské etikety v obchodním styku se zahraničím. Organizování návštěv zahraničních partnerů. Základní pravidla při obchodních jednáních. Společenské akce. Zvláštnosti etikety v zahraničí.
9.Diplomatické mise ve strukturách mezinárodních organizacích: OSN, NATO, EU atd.
Využití elektronický médií:
V rámci výuky kurzu je využíván průběžně dataprojektor a případně u posledních 2 lekcí video+TV
- Literature
- required literature
- GULLOVÁ, S., MÜLLEROVÁ, F., ŠRONĚK, I. Společenský styk a diplomatický protokol. Praha:VŠE, 2000. ISBN 80-245-0115-5. info
- BYSTRICKÝ, Ĺ. Základy diplomacie. Bratislava, Vydavatelstvo Dilema, 2000. ISBN 80-968029-9-2. info
- NĚMČANSKÝ, M.,. Obchodní jednání a společenský styk. Karviná: SU OPF, 1996. ISBN 80-85879-33-6. info
- ŠRONĚK, I. Etiketa a etiketa v podnikání, 1. vyd. Praha : Management Press, 1995. ISBN 80-85603-94-2. info
- TÓTH, Ľ. Protokol a etiketa v diplomacii a obchode. Bratislava THB, 1994. info
- recommended literature
- EIS, Z. Krize všedního dne. Praha:GRADA, 1994. info
- SMEJKAL, V. Lexikon společenského chování. Praha, GRADA, 1993. info
- WOLFFOVÁ, I. Moderní společenské způsoby. Bratislava: Nezávislosť, 1992. info
- BRÁZDOVÁ, D. Zásady společenského chování. Praha, ROAD, 1991. ISBN 80-85385-09-0. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2008/MAR072