MAR111S Financial Services Marketing

School of Business Administration in Karvina
Summer 2008
Extent and Intensity
2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cíl předmětu: Seznámit studenty se specifickými problémy marketingu služeb finančního sektoru. Hlavní funkcí marketingu finančních služeb je pomoc při rozhodování o prodeji těchto služeb. K tomu je nutno seznámit se především s úlohou, jaký marketing v této oblasti zastává, především k rostoucí konkurenci a specifickými vlastnostmi finančních služeb. Předmět nabízí podrobnější pohled na problematiku segmentace těchto služeb, možnosti jejich umístění na trhu. Upřesňuje specifika marketingového výzkumu finančních služeb. Seznamuje studenty s využitím nástrojů marketingového mixu. Zvláštní pozornost je věnována řízení prodejní síly, umístění poboček a distribuci finančních služeb, řízení poboček. Studenti budou vedeni k tomu, aby na základě těchto znalostí dokázali navrhnout marketingovou strategii finanční instituce, sestavit marketingový plán a provádět jeho kontrolu a upřesnění.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura výkladu
    1. Úloha marketingu ve finančních službách
    2. Chování zákazníků a segmentace trhu
    3. Marketingový výzkum
    4. Vývoj produktu
    5. Marketing úvěrových karet
    6. Cenová tvorba
    7. Reklama a komunikace
    8. Řízení prodejní síly
    9. Umístění poboček a distribuce
    10. Řízení pobočky a její materiální prostředí
    11. Marketingové plánování, řízení a kontrola
    12. Marketingová strategie finančních služeb

    Obsah předmětu:
    1. Úloha marketingu ve finančních službách
    Hlavní charakteristiky finančních služeb, oblasti finančních služeb a jejich funkce, faktory ovlivňující trh finančních služeb v současné době. Prvky marketingového mixu finančních služeb - 7 P.
    2. Chování zákazníků a segmentace trhu
    Chování a přístupy zákazníků, typy segmentace, segmentace pro pojišťovací služby, segmentace retailového bankovnictví a bankovnictví zaměřeného na společnosti.
    3. Marketingový výzkum
    Marketingový výzkum, metody a hodnocení výzkumných programů.
    4. Vývoj produktu
    Finanční produkty, specifika vývoje produktu finančních služeb, teorie životního cyklu a její aplikace pro finanční služby, strategie vývoje produktu, zavádění nových technologií pro finanční produkty.
    5. Marketing úvěrových karet
    Hlavní typy kreditních karet, vývoj v USA, Japonsku a EU, výhody a nevýhody systému kreditních karet, segmentace trhu kreditních karet, marketingová strategie kreditních karet.
    6. Cenová tvorba
    Cenová tvorba v bankovnictví, metody cenové tvorby, cenová tvorba investičních společností, cena v pojišťovnictví.
    7. Reklama a komunikace
    Úloha reklamy, nástroje, podpora prodeje, osobní prodej, publicita, přínosy.
    8. Řízení prodejní síly
    Způsoby distribuce finančních služeb, materiální prostředí a umístění poboček, distribuční kanály v pojišťovnictví.
    9. Umístění poboček a distribuce
    Nástroje distribuce finančních služeb. Distribuční kanály bank a stavebních spořitelen. Úkoly poboček.

    10. Řízení pobočky a její materiální prostředí
    Vytváření image pobočky, správa pobočky, funkce a úloha ředitelů poboček.
    11. Marketingové plánování, řízení a kontrola
    Plánování, řízení a kontrola společnosti a organizování marketingových činností, řízení marketingových programů, kontrola.
    12. Marketingová strategie finančních služeb
    Vytváření marketingové strategie, druhy strategií pro finanční služby, výběr strategie.



    Využití elektronických médií:
    V rámci výuky předmětu ani k jeho prezentaci nejsou elektronická média využívána.
Literature
    required literature
  • MEDVEĎ, J. Finančný a bankovný marketing. Bratislava: Sprint, 2003. ISBN 80-89085-25-3. info
  • JANEČKOVÁ, L. Marketing finančních služeb. Karviná: SU OPF, 2003. ISBN 80-7248-197-5. info
  • JANEČKOVÁ, L., VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-7169-995-0. info
    recommended literature
  • PAYNE, A. Marketing služeb. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-276-X. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 1991, Summer 1992, Summer 1993, Summer 1994, Summer 1995, Summer 1996, Summer 1997, Summer 1998, Summer 1999, Summer 2000, Summer 2001, Summer 2002, Summer 2003, Summer 2004, Summer 2005, Summer 2006, Summer 2007, Summer 2009.
  • Enrolment Statistics (Summer 2008, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2008/MAR111S