SV654 Metody sociologického výzkumu

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2008
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. (přednášející)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. (cvičící)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Naučit studenty základním metodám a technikám sociologického výzkumu tak, aby je mohli využít v oblasti sociálního managementu, ale i šíře ve sféře ekonomiky, marketingu a managementu vůbec (formulovat výzkumný problém, zvolit vhodné metody a techniky, realizovat výzkum, interpretovat jeho výsledky a aplikovat je v praxi). Vhodnými formami a metodami výuky dosáhnout toho, aby získané znalosti studenti využili také při zpracování diplomových prací.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Charakteristika sociologického výzkumu
    2. Druhy sociologického výzkumu a výzkumných procedur
    3. Organizace sociologického výzkumu
    4. Charakteristika pozorování a rozhovoru, jejich praktické provádění
    5. Dotazování a jeho použití při získávání sociologických informací
    6. Technika studia dokumentů v sociologickém výzkumu
    7. Anketa v sociologickém výzkumu
    8. Komunikační výzkum
    9. Statistická procedura v sociologickém výzkumu
    10. Kvantifikace v sociologickém výzkumu
    11. Aplikace statistických postupů v sociologickém výzkumu
    12. Sociometrie
    13. Aplikace sociologického výzkumu při výzkumu trhu

    Obsah předmětu:
    1. Charakteristika sociologického výzkumu
    Místo výzkumu ve vědeckém poznání. Objekt, předmět a cíl sociologického výzkumu. Výzkum jako poznávací proces. Základní a výběrový soubor.
    2. Druhy sociologického výzkumu a výzkumných procedur
    Druhy sociologického výzkumu a jeho funkce. Metody, procedury a techniky sociologického výzkumu. Druhy výzkumných procedur a jejich hodnocení.
    3. Organizace sociologického výzkumu
    Přípravná fáze sociologického výzkumu. Projekt výzkumu (úvodní studie). Formulace výzkumného problému a pracovních hypotéz. Ověření projektu výzkumu - předvýzkum. Sběr empirických údajů.
    4. Charakteristika pozorování a rozhovoru, jejich praktické provádění
    Charakteristika pozorování. Druhy pozorování. Metodika přípravy a provedení pozorování. Záznam pozorování. Možnosti ověřování výsledků pozorování. Použití rozhovoru jako jedné z technik dotazování. Formy rozhovoru. Zásady pro praktické provádění rozhovoru a pro chování tazatele.
    5. Dotazování a jeho použití při získávání sociologických informací
    Charakteristika dotazníku a možnosti jeho použití. Konstrukce dotazníku (úvodní strana dotazníku, rozsah, stylistická a grafická úprava, uspořádání a obtížnost otázek, formulace dotazníkových otázek, klasifikace dotazníkových otázek). Průvodní dopis k dotazníku.
    6. Technika studia dokumentů v sociologickém výzkumu
    Druhy dokumentů a operace s nimi. Přednosti a nevýhody studia dokumentů. Osobní dokumenty. Úřední dokumenty. Tištění a další materiály hromadného předávání informací. Obsahová analýza. Sekundární analýza.
    7. Anketa v sociologickém výzkumu
    Faktory efektivnosti ankety. Typy a znaky anket. Některé chyby při formulaci anketních otázek. Uplatnění ankety ve výzkumu politického chování. Hodnocení a rozšiřování ankety.
    8. Komunikační výzkum
    Vznik a rozvoj komunikačního výzkumu. Předmět komunikačního výzkumu. Metody zkoumání vlivu masově komunikačních prostředků na společenské vědomí, socializaci člověka a enkulturaci. Zkoumání funkcí masové komunikace na propagaci, reklamu, sociální kontrolu, zábavu a rekreaci.
    9. Statistická procedura v sociologickém výzkumu
    Význam a místo statistické procedury v poznávacím procesu výzkumu. Její varianty. Výběrové šetření a jeho provádění. Různé výběrové postupy. Statistické třídění jako analýza prvního stupně a prostředky statistického popisu.
    10. Kvantifikace v sociologickém výzkumu
    Proces kvantifikace. Znaky nominální a ordinální. Znaky kvantitativní měřitelné. Základní druhy stupnice. Stupnice dichotomické a trichotomické. Stupnice a přímé měření. Nepřímé měření a sociologické ukazatele.

    11. Aplikace statistických postupů v sociologickém výzkumu
    Statistické řady, střední hodnoty a měření variability, základy statistické teorie vztahů, korelace podle pořadí a míry sdruženosti a statistická indukce, pořadová korelace. Sdruženost a použití testu chí-kvadrát.
Literatura
    povinná literatura
  • MALÁTEK, V. Metodologie marketingového výzkumu. Karviná: SU OPF, 2001. ISBN 80-7248-119-3. info
  • MALÁTEK, V., POLONSKÝ, D. Metody sociologického výzkumu. Karviná: SU OPF, 1998. ISBN 80-7248-015-4. info
    doporučená literatura
  • STRAUSS, A. - CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X. info
  • JEŘÁBEK, H. Úvod do sociologického výzkumu. Praha: Univerzita Karlova, 1992. info
Informace učitele
Zpracování projektu sociologického výzkumu vybraného problému (preferovaně v návaznosti na téma diplomové práce), přednesení a obhajoba základních záměrů a hypotéz projektu v semináři a úspěšné absolvování písemného testu v průběhu semestru jsou předpokladem přijetí ke zkoušce. Zkouška má ústní nebo písemnou podobu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, zima 1991, zima 1992, zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, zima 2007, zima 2008, léto 2009.