OPF:SV678S Culture and Sport Economics - Course Information
SV678S Culture and Sport Economics
School of Business Administration in KarvinaSummer 2008
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Ing. Petra Lebiedziková (lecturer)
- Guaranteed by
- Ing. Petra Lebiedziková
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Public Economy and Administration (programme OPF, M_HOSPOL)
- Public Economy and Administration (programme OPF, N_HOSPOL)
- Course objectives (in Czech)
- Objasnění základních teoretických východisek jak pro odvětví kultury, tak i pro odvětví sportu, poukázání na jejich ekonomický, ale i společenský význam. Získání vědomostí a znalostí z oblasti řízení a financování kultury a sportu, o jejich institucionálním a organizačním zabezpečení.
- Syllabus (in Czech)
- Struktura výkladu:
1. Teoretická východiska odvětví kultury
2. Kulturní politika
3. Organizační a institucionální zabezpečení kultury v ČR
4. Financování kultury
5. Obory kultury
6. Masmédia
7. Česká kultura po roce 1989
8. Teoretická východiska odvětví sportu
9. Makroekonomický a mikroekonomický význam sportu
10. Ekonomika sportovního klubu
11. Ekonomika tělovýchovných zařízení
12. Ekonomika vrcholového sportu
Obsah předmětu:
1. Různé pojetí kultury. Kultura jako součást veřejného sektoru. Základní prvky ekonomického systému kultury - kulturní procesy, instituce a produkty. Kulturní statky - typologie, produkce a poskytování. Kultura a efektivnost.
2. Zásady, principy, cíle a nástroje kulturní politiky státu. Vztah státu a odvětví kultury. Nástroje veřejné podpory kultury.
3. Organizační zabezpečení kultury. Institucionální zabezpečení kultury. Veřejnoprávní média. Právní normy umožňující podnikání v kultuře.
4. Finanční zajištění kultury - přímá a nepřímá podpora, vlastní zdroje. Financování kultury z veřejných rozpočtů. Nadace jako zdroj finančních prostředků.
5. Památková péče, muzea a galerie, knihovny, divadla, hvězdárny a planetária - jejich význam, právní prostředí, řízení a financování.
6. Kinematografie, televize a rozhlas - jejich význam, právní prostředí, řízení a financování.
7. Rozvoj české kultury po roce 1989. Místní kultura, regionální kultura a národní kultura. Současná situace.
8. Vysvětlení základních pojmů - sport, tělesná kultura, tělesná výchova, tělovýchovná jednota, sportovní odvětví, sportovní svaz. Institucionální rámec sportu. Sport jako veřejný statek. Význam sportu v lidské společnosti.
9. Makroekonomický model sportu - statky a finanční toky ve sportu, podíl sportu na HNP, sport a zaměstnanost, financování sportu, sponzorství ve sportu. Mikroekonomické přístupy ve sportu.
10. Finanční zdroje sportovních klubů v ČR. Legislativní prostředí. Daňová problematika sportovních klubů.
11. Výstavba tělovýchovných zařízení v ČR. Ukazatele pro rozsah tělovýchovných zařízení. Efektivnost a finanční náročnost provozu tělovýchovných zařízení. Využití tělovýchovných zařízení v ČR.
12. Modely financování vrcholového sportu. Ekonomické postavení vrcholových sportovců a sportovních klubů ve vrcholovém sportu. Péče o talentovanou mládež.
V rámci výuky předmětu jsou využita elektronická média zejména v laboratoři VES (dataprojektor, TV, video, PC).
- Struktura výkladu:
- Literature
- required literature
- HOBZA, V., REKTOŘÍK, J. Základy ekonomie sportu. Praha: Ekopress, 2006. ISBN 80-86929-04-3. info
- KRBOVÁ, J. Vybrané obory kultury a masmédií (organizace, právní prostředí a financování). Praha: VŠE, 2002. ISBN 80-245-0287-9. info
- NOVOTNÝ, J. Ekonomika sportu. Praha: ISV, 2000. ISBN 80-85866-68-4. info
- HAMERNÍKOVÁ, B. Kultura a masmédia v tržních podmínkách. Veřejná podpora a alternativní zdroje financování. Praha: VŠE, 1995. ISBN 80-7079-857-2. info
- recommended literature
- REKTOŘÍK, J. A KOL. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. Praha: Ekopress, 2007. ISBN 978-80-86929-29-3. info
- Kesner, L.:. Marketing a management muzeí a památek. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1104-4. info
- TOPINKA, J., STANJURA, J. Občanská sdružení ve sportu - právní, účetní a daňové problémy. Praha: Olympia, 2001. ISBN 80-7033-233-9. info
- McLUHAN, M. Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, 2000. ISBN 80-7217-128-3. info
- LÉVY, P. Kyber Kultura. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0109-5. info
- Problémy financování neziskové kultury a veřejnoprávních médií. Sborník příspěvků. Praha: VŠE, 1998. ISBN 80-7079-466-6. info
- BÍLÁ KNIHA. Praha, 1996. info
- LAWLESS, L. Co je to kultura. Olomouc: Votobia, 1996. ISBN 80-7198-106-0. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2008, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2008/SV678S