OPF:KCJK504 Manažerská komunikace - Informace o předmětu
KCJK504 Manažerská komunikace
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2009
- Rozsah
- 2/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Veronika Vydrová (přednášející)
Mgr. Veronika Vydrová (cvičící) - Garance
- Mgr. Veronika Vydrová
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Bankovnictví (program OPF, M_HOSPOL)
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, M_EKOMAN)
- Evropská unie (program OPF, M_HOSPOL)
- Finance (program OPF, M_HOSPOL)
- Firemní finance (program OPF, M_EKOMAN)
- Informatika v ekonomice (program OPF, M_SYSINF)
- Manažerská informatika (program OPF, M_SYSINF)
- Marketing a management (program OPF, M_EKOMAN)
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, M_HOSPOL)
- Cíle předmětu
- Seznámit posluchače se způsobem vytváření a udržování komunikačních vazeb v rámci manažerské komunikace prostřednictvím verbálních a neverbálních prostředků.
- Osnova
- 1. Předmět zkoumání manažerské komunikace
2. Osobnost a její projevy v manažerské komunikaci
3. Společenské role a jejich projevy v manažerské komunikaci
4. Manažerská komunikace a získávání vlivu, autority a moci
5. Vztahy manažerské komunikace a kultury
6. Manažerská komunikace v procesech změn
7. Manažerská komunikace jako monolog a dialog
8. Paraverbální prostředky v manažerském monologu a dialogu
9. Typy dialogů, žánry v manažerské komunikaci
10. Řečové akty, kooperační princip, konverzační maximy v manažerské komunikaci
Obsah předmětu:
1. Předmět zkoumání manažerské komunikace
Interakční povaha manažerské komunikace. Předpoklady úspěšné interakce. Překážky úspěšné interakce. Komunikační stereotypy, rituály, situace, akty. Kontexty komunikace. Metody analýzy interakce -SPEAKING.
2. Osobnost a její projevy v manažerské komunikaci
Pojem osobnost a její místo v manažerské komunikaci. Potřeby, očekávání, hodnoty, postoje osobnosti a jejich vliv na komunikaci. Vliv temperamentu, charakteru osobnosti na komunikaci. Ego v komunikaci. Percepce a její deformace.
3. Společenské role a jejich projevy v manažerské komunikaci
Pojem komunikační role. Splněná a nesplněná očekávání v komunikaci. Řečová matrice pro roli. Kódy jazyka a jejich využití v jednotlivých rolích. Konflikt rolí. Identita role. Generalizace role. Role v manažerské komunikaci.
4. Manažerská komunikace a získávání vlivu, autority a moci
Pojem moci. Způsoby ovlivňování a získávání moci prostřednictvím jazyka. Verbální vyjádření populismu. Tlak mocenských struktur na komunikaci.
5. Vztahy manažerské komunikace a kultury
Jazyková kapacita kultury. Pojem akulturace. Vztah hodnotového souboru kultury a konkrétních ztvárnění komunikačních aktů.
6. Manažerská komunikace v procesech změn
Proces změn v manažerské komunikaci. Podmínky pro úspěšnost změny v komunikaci. Etapy změny komunikačních návyků. Změny komunikace v organizaci. Vlivy na komunikační změny.
7. Manažerská komunikace jako monolog a dialog
Předpoklady úspěšnosti monologického a dialogického projevu jako sociální interakce. Jazyková kvalita textu, kultura řeči a chování účastníků interakce. Monologická a dialogická komunikační kompetence.
8. Paraverbální prostředky v manažerském monologu a dialogu
Intonace, pauzy a jejich funkce, ironie aj. interakční významy. Využití prostředků paraverbální komunikace.
9. Typy dialogů, žánry v manažerské komunikaci
Pojem institucionální komunikace. Stereotypizace v institucionální komunikaci. Pojem
fatická komunikace, její místo v manažerské komunikaci.
10. Řečové akty, kooperační princip, konverzační maximy v manažerské komunikaci
Pojem řečový akt. Kooperační princip, konverzační maximy a princip zdvořilosti jako předpoklady úspěšné manažerské komunikace.
- 1. Předmět zkoumání manažerské komunikace
- Literatura
- povinná literatura
- DUPUY, E. Úspěšný dialog. Praha, 2002. ISBN 80-7178-666-7. info
- LEVEL, D., GALLE, W. Managerial Communications. Homewood: Irwin, 1998. ISBN 0-256-03730-2. info
- MÜLLEROVÁ, O., HOFFMANNOVÁ, J. Kapitoly o dialogu. Praha, 1994. info
- ZUCHA, R. Praktická příprava manažera. Praha, 1993. ISBN 80-85603-32-2. info
- Informace učitele
- Během výuky budou zadány dva průběžné testy a seminární práce. Uvedené aktivity jsou bodově ohodnoceny. Absolvování předmětu je uzavřeno zkouškou. Výsledná známka je dána součtem získaných bodů ze všech aktivit a výsledku závěrečné zkoušky a povinná účast na seminářích v rozsahu 70%.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2009/KCJK504