MAR005S Marketingová korespondence

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2009
Rozsah
3/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Miroslava Heczková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Miroslava Heczková, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Cílem předmětu "Marketingová korespondence" je poskytnout studentům kvalitní teoretické znalosti o významu písemného projevu při zabezpečování marketingových cílů firmy a také praktické dovednosti účelné a správné tvorby písemností využívaných v každodenních podnikatelských činnostech při naplňování marketingové koncepce, jako jsou výzkum trhu, navazování kontaktů se zákazníky, plánování výroby a získávání dodavatelů, inzerce, propagace, prodej a servis, financování a personální obsazování pracovních míst. Rozvoj a využívání moderních komunikačních technologií, Internetu a e-mailové pošty pak zároveň znamená, že každý pracovník komunikuje se svým partnerem přímo a znalost správné tvorby zprávy či sdělení se pak pro něj stává naprostou nezbytností.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Význam a úloha písemného projevu v marketingové komunikaci a naplňování marketingových cílů firmy
    2. Zásady správné tvorby písemného sdělení
    3. Význam a znalost normalizované úpravy písemností
    4. Základní struktura obchodních dopisů a dalších marketingových písemností
    5. Písemnosti při navazování kontaktů s dodavateli a zákazníky
    6. Řešení problémů ve vztahu s dodavateli a zákazníky
    7. Tvorba reklamních textů
    8. Písemnosti při marketingové organizaci a řízení firmy
    9. Korespondence na pracovním trhu
    10. Marketingová komunikace prostřednictvím Internetu
    11. Osobní dopisy řídících pracovníků
    12. Využití elektronické pošty při marketingové komunikaci a volné téma
    Obsah předmětu:
    1. Význam a úloha písemného projevu v marketingové komunikaci a naplňování marketingových cílů firmy
    Formy, druhy účel a význam písemných sdělení v průběhu jednotlivých marketingových činností a při zabezpečování marketingových cílů firmy
    2. Zásady správné tvorby písemného sdělení
    Funkční ekonomický styl- jazyk, sloh a stylizace. Psychologické aspekty písemné komunikace.
    3. Význam a znalost normalizované úpravy písemností
    Obchodní písemnosti podle norem ČR a EU. Základní pravidla psaní na PC.
    4. Základní struktura obchodních dopisů a dalších marketingových písemností
    Marketingové poslání písemností. Stavba, úprava a stylizace, druhy, podepisování. Úprava písemností pro tisk, statě, články odborné práce.
    5. Písemnosti při navazování kontaktů s dodavateli a zákazníky
    Dokladování vyhledávání zákazníků a obchodních partnerů. Poptávka, nabídka (vyžádaná, nevyžádaná), inzertní sdělení, potvrzení objednávky, kupní smlouva.
    6. Řešení problémů ve vztahu s dodavateli a zákazníky
    Uzavírání a plnění kupních smluv a jejích řešení. Odvolávka a přepravní dispozice, návěští, urgence, reklamace, upomínka, písemné formy prezentace produktů.
    7. Tvorba reklamních textů
    Příprava, všeobecné zásady, metodika tvorby, základní druhy a formy.
    8. Písemnosti při marketingové organizaci a řízení firmy
    Písemná sdělení manažerů při marketingové organizaci a řízení firmy. Aktivity a formy Public Relations.
    9. Korespondence na pracovním trhu
    Získávání a příjem nových pracovníků- nabídka volných míst, žádost o místo, životopis, pracovní smlouva. Ukončení pracovního poměru dohodou, výpovědí a další způsoby. Pracovní posudek. Jednoduché právní listiny.
    10. Marketingová komunikace prostřednictvím Internetu
    Základní cíle a formy - Public Relations. Podpora prodeje, internetová reklama.
    11. Osobní dopisy řídících pracovníků
    Význam osobních dopisů při řešení marketingových firemních cílů, jejich druhy, úprava, účel, stylizace.
    12. Využití elektronické pošty při marketingové komunikaci a volné téma
    Mailing a vyřizování korespondence prostřednictvím PC. Aktuální problémy podle výběru posluchačů.

    Využití elektronických médií:
    Předmět je vyučován v počítačové učebně.
    Studenti používají internet při vyhledávání textů do výuky. K dispozici jim budou stránky katedry cizích jazyků www.opf.slu.cz/kcj, kde najdou podrobnější informace k danému předmětu a úkoly pro práci s internetem. Dále mají možnost využít multimediálních slovníku na internetu http://slovnik.najdi.to nebo www.translator.cz.
Literatura
    povinná literatura
  • FLEISCHMANNOVÁ, E., KULDOVÁ, O. Obchodní korespondence. Fortuna, 2005. ISBN 80-7168-718-9. info
  • BIRD, D. Jak psát obchodní dopisy s nabídkou. Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0373-0. info
  • BOBÁKOVÁ, H. Deutsche Handelskorrespondenz. Karviná, 2003. ISBN 80-7248-178-9. info
  • NASH, E. Direct marketing. Praha: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-838-4. info
  • KŘÍŽEK, Z., CRHA, Ivan. Jak psát reklamní text. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0556-7. info
  • ČSN 01 6910 Úprava písemností psaných strojem nebo zpracovaných textovými editory. Český normalizační institut, 2002. info
  • MAITLAND, I. Jak psát obchodní korespondenci. Praha: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-324-2. info
  • STUCHLÍK, P., DVOŘÁČEK, M. Marketing na Internetu. Praha : Grada, 2000. ISBN 80-7169-957-8. info
  • SACHS, R., BABÁKOVÁ, J. Anglická obchodní korespondence. Commercial Correspondence. Plzeň: Fraus, 1999. ISBN 80-7238-051-6. info
  • SACHS, R. Francouzská obchodní korespondence. Plzeň: Fraus, 1999. ISBN 8085784-84-X. info
  • KULDOVÁ, O. Normalizovaná úprava písemností - komentovaná norma s ukázkami. Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-656-5. info
  • CSN 88 6101 Dopisní papíry pro hospodářskou a úřední korespondenci. Český normalizační institut, 1998. info
  • DYNDA, A., DYNDOVÁ, E. Česko-ruská obchodní korespondence. Praha: Pragoeduca, 1998. ISBN 8 08585664 6. info
  • HUTAROVÁ, M., HUCL, V. Ruská obchodní korespondence. Praha: Ekopress, 1997. ISBN 8 090199186. info
  • ASHLEY, A. A Handbook of Commercial Correspondence. Oxford: Oxford University Press, 1994. ISBN 0 19 457206 4. info
  • STANTON, A. Written English for Business. Oxford: Oxford University Press, 1991. ISBN 0-19-451232-0. info
    doporučená literatura
  • KNIGHT, P. Vysoce efektivní marketingový plán. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-1999-3. info
  • SACHS, R. Deutsche Handelskorrespondenz. Ismaning: Hueber Verlag, 2001. ISBN 3-19-001662-3. info
  • VAVREČKA, M., HRDLIČKA, M. Česko-ruský slovník pro hospodářskou sféru. Praha: Centr Evropy, 1999. ISBN 809027580X. info
  • NAGYOVÁ, J. Marketingová komunikace není pouze reklama. Praha: VOX, 1999. ISBN 80-86324-00-1. info
  • TUCK, A. E. Oxford Dictionary of Business English for Learners of English. Oxford: Oxford University Press, 1993. ISBN 0-19-431440-5. info
  • NICOLAS, G., SPRENGER, M., WEERMANN, W. Wirtschaft auf Deutsch. München: Klett Verlag, 1991. info
  • DESCOTES, C. Pratique de la Communication Commerciale en Francois. Grenoble, 1990. ISBN 2706103507. info
  • BOVÉE, C. L., THILL, J. V. Business Communication Today. New York: Random House, 1989. ISBN 0-13-084513-2. info
  • DOWLING, B., MCDOUGAL, M. Business Concepts for English Praktice. Newbury House Publishers, 1982. ISBN 0-88377-240-X. info
Informace učitele
Požadavky na absolvování předmětu:
Vypracování seminární práce dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do třetího týdne po zahájení výuky. Podmínkou připuštění ke zkoušce je odevzdání této samostatné práce v předepsané formě a rozsahu, její hodnocení je součástí celkového hodnocení studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen písemnou zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1991, léto 1992, léto 1993, léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2010.