SVPENO Ekonomika neziskových organizací

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2012
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Petra Lebiedziková (přednášející)
Ing. Štefan Hečko (cvičící)
Ing. Petra Lebiedziková (cvičící)
Garance
Ing. Petra Lebiedziková
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout základní informace o teorii veřejného sektoru, charakterizovat nejdůležitější nástroje ekonomiky veřejného sektoru a na základě tohoto přiblížit problematiku ekonomiky jednotlivých odvětví veřejného sektoru - odvětví společenských potřeb (veřejná správa, policie, justice, armáda), odvětví rozvoje člověka (školství, zdravotnictví, sociální služby, kultura, sport), odvětví poznání a informací (věda a výzkum, informační systémy ve veřejném sektoru), odvětví technické infrastruktury (doprava), odvětví privátních statků podporovaných z veřejných rozpočtů (bydlení) a existenční jistoty (sociální zabezpečení).
Osnova
  • 1. Neziskový sektor a neziskové organizace
    2. Veřejné a nestátní neziskové organizace
    3. Občanská sdružení
    4. Obecně prospěšné společnosti
    5. Nadace a nadační fondy
    6. Církve a náboženské společnosti
    7. Dobrovolnictví
    8. Financování nestátních neziskových organizací
    9. Fundraising
    10. Nestátní neziskové organizace a veřejná správa
    11. Management neziskových organizací
    12. Marketing neziskových organizací
    13. Neziskový a komerční sektor
    1. Neziskový sektor a neziskové organizace
    Vymezení neziskového sektoru podle principu financování a podle Pestoffa. Občanská společnost. Opodstatněnost existence neziskových organizací, teorie neziskových organizací.
    2. Veřejné a nestátní neziskové organizace
    Definice neziskových organizací podle Salamona a Anheiera. Typologie neziskových organizací v ČR. Neziskové organizace podle charakteru poslání. Neziskové organizace podle předmětu činnosti. Neziskové organizace v systému národních účtů - satelitní účet.
    3. Občanská sdružení
    Zákon o sdružování občanů - definice, registrace, orgány občanského sdružení. Postup při zakládání občanských sdružení. Podnikatelské aktivity občanských sdružení. Návrh spolkového zákona.

    4. Obecně prospěšné společnosti
    Zákon o obecně prospěšných společnostech - definice, registrace, orgány OPS. Postup při zakládaní OPS. Hospodaření a podnikatelské aktivity OPS. Změny v právní úpravě OPS. Hlavní rozdíly mezi občanskými sdruženími a OPS.
    5. Nadace a nadační fondy
    Zákon o nadacích a nadačních fondech - definice, registrace, orgány nadací a nadačních fondů. Postup při jejich zřizování. Hospodaření a podnikatelská činnost nadací a nadačních fondů. Změny v jejich právní úpravě.
    6. Církve a náboženské společnosti
    Zákon o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností - definice, registrace, zvláštní práva CNS. Církevní právnické osoby. Církevní školství. Financování církevních organizací.
    7. Dobrovolnictví
    Historie dobrovolnictví. Druhy a podpora dobrovolnictví. Všeobecná deklarace o dobrovolnictví. Dobrovolníci, dobrovolnická centra a organizace. Dobrovolnická služba v ČR.
    8. Financování nestátních neziskových organizací
    Veřejné zdroje financování - státní správa a samospráva, nadační investiční fond. Neveřejné zdroje financování - nadace, podnikatelská sféra, individuální dárci, příjmy z vlastní činnosti, členské příspěvky, příjmy z loterií a her, daňová zvýhodnění.
    9. Fundraising
    Definice a základní pravidla fundraisingu. Důležitost definování poslání v NNO. Typologie a motivace dárců. Fundraiser - profesionál nebo dobrovolník? Fundraising jako týmová práce.
    10. Nestátní neziskové organizace a veřejná správa
    Modely vztahu státu a nestátních neziskových organizací - teorie vzájemné závislosti, průběžná a odložená spolupráce. Spolupráce institucí veřejné správy a NNO. Rada vlády pro NNO. Asociace NNO v ČR. Spolupráce krajů a NNO.
    11. Management neziskových organizací
    Podstatné znaky managementu v neziskových organizacích. Charakter produkovaných statků, potřeby zákazníků, plánování, organizování a rozhodování. Výběr a vedení pracovníků. Kontrola v neziskových organizacích.
    12. Marketing neziskových organizací
    Teoretická východiska marketingu v neziskových organizacích. Zákazníci, marketingový plán a marketingový mix. Public relations v neziskových organizacích. Tvorba marketingové strategie neziskové organizace.
    13. Neziskový a komerční sektor
    Spolupráce komerčního a neziskového sektoru. Formy spolupráce. Motivace firem k spoluprá
Literatura
    povinná literatura
  • REKTOŘÍK, J. A KOL. Organizace neziskového sektoru. Praha: Ekopress, 2007. ISBN 978-80-86929-25-5. info
  • ŠKARABELOVÁ, S. A KOL. Když se řekne nezisková organizace.. Brno: ESF MU, 2002. ISBN 80-210-3031-3. info
    doporučená literatura
  • HYÁNEK, V. Ekonomika neziskových organizací. Brno: ESF MU, 2004. ISBN 80-210-3501-3. info
  • FRIČ, P., GOULLI, R. A KOL. Neziskový sektor v ČR. Praha: Eurolex Bohemia, 2001. ISBN neuvedeno. info
  • DUBEN, R. Neziskový sektor v ekonomice a společnosti. Praha: Codex Bohemia, 1996. ISBN 80-85963-19-1. info
  • DRUCKER, P. F. Řízení neziskových organizací - praxe a principy. Praha: Management Press, 1994. ISBN 80-85603-31-1. info
Informace učitele
Seminární práce, zápočtový test, minimálně 50 % účast na seminářích
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2013.