OPF:EVSKMK Manažerská komunikace - Informace o předmětu
EVSKMK Manažerská komunikace
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2015
- Rozsah
- Přednáška 8 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Dr. Ing. Ingrid Majerová - Předpoklady
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, N_EKOMAN)
- Marketing a management (program OPF, N_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače s různými oblastmi a komunikačními situacemi manažerské komunikace. Rozvinout vlastní komunikační dovednosti posluchačů a pomoci zlepšit jejich komunikační profil.
- Osnova
- 1. Podstata a rysy (manažerské) komunikace.
Základy teorie komunikace, aplikace na manažerské prostředí. Formy manažerské komunikace. Strategická manažerská komunikace. Styly manažerské komunikace.
2. Osobnost a komunikační dovednosti manažera.
Pojem osobnost a její místo v manažerské komunikaci. Vliv sebepojetí, sebehodnocení, temperamentu a charakteru na komunikaci. Typologie osobnosti. Expresivní a receptivní komunikační dovednosti. Sociální percepce a její deformace. Autorita, moc, vliv.
3. Verbální a neverbální manažerská komunikace.
Typy verbální manažerské komunikace, zejména mluvené. Manažer jako řečník. Telefonování. Využití neverbální komunikace v manažerské práci. Paralingvální komunikace manažera.
4. Psaná manažerská komunikace.
Písmo jako komunikační nástroj. Typy psané manažerské komunikace. Zásady a normy písemností. Znalost pravopisu jako důležitá komunikační dovednost. Komunikace realizovaná prostřednictvím elektronických médií.
5. Čeština jako hlavní komunikační kód českého manažera.
Čeština a její specifika. Jazyková správnost jako součást image manažera (ortoepie, stylistika atd.). Základní jazykové problémy. Základní jazykové příručky češtiny.
6. Komunikace se zaměstnanci.
Informování a práce s informacemi. Jak poznat potenciál zaměstnanců a jak je motivovat. Jak zadávat úkoly. Jak hodnotit práci ostatních. Jak chválit a kritizovat. Písemné dokumenty jako médium komunikace se zaměstnanci.
7. Jednání a vyjednávání jako součást manažerské komunikace.
Příprava, průběh a závěr jednání. Vyjednávací taktiky a strategie. Asertivita. Rozhodování. Chyby při vyjednávání. Vyjednávání ve skupinách.
8. Argumentace a přesvědčování v manažerské komunikaci.
Význam argumentace a přesvědčování v manažerské komunikaci. Metody, techniky a styly přesvědčování. Typy argumentace. Marketingová komunikace. Komunikační profil manažera-přesvědčovatele.
9. Pracovní porada jako důležitá komunikační událost.
Typy a cíle porad. Příprava, vedení a výsledky porady. Typologie účastníků porad. Tipy a návrhy ke zlepšení firemních porad. Chyby a nedostatky.
10. Pohovory v manažerské komunikaci.
Typy a cíle pohovorů. Příprava, vedení a výsledky pohovoru. Zásady efektivního pohovoru. Kladení otázek. Tréma. První dojem a jeho vliv.
11. Skupinová komunikace a diskuse.
Skupiny a týmy. Fáze vývoje skupiny. Modely skupinové komunikace. Diskuse a její zásady. Týmové role. Fáze vývoje komunikace ve firmě. Rozhodování ve skupině.
12. Problémová manažerská komunikace.
Řešení problémů a konfliktů v manažerské práci. Bariéry komunikace. Komunikační zlozvyky. Zdroje chyb v komunikaci. Komunikace s problémovými typy lidí. Sdělování a přijímání nepříjemných zpráv. Mimoběžná komunikace.
13. Zvyšování efektivity manažerské komunikace.
Způsoby zvyšování efektivity manažerské komunikace (vzdělávání, trénink, využití zpětné vazby). Revize komunikace. Komunikační plán manažera.
- 1. Podstata a rysy (manažerské) komunikace.
- Literatura
- povinná literatura
- STŘÍŽOVÁ, V. Manažerská komunikace. Praha: Oeconomica, 2005. ISBN 80-245-0923-7. info
- MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: GRADA, 2003. ISBN 80-247-0650-4. info
- HLOUŠKOVÁ, I. Vnitrofiremní komunikace. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-550-5. info
- doporučená literatura
- HOLÁ, J. Interní komunikace ve firmě. Praha: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1250-0. info
- KHELEROVÁ, V. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1677-1. info
- BĚLOHLÁVEK, F. Desatero manažera. Praha: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-873-2. info
- DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
- McLAGANOVÁ, P., KREMBS, P. Komunikace na úrovni. Praha: Management Press, 1998. ISBN 80-85943-75-1. info
- LEVEL, D., GALLE, W. Managerial Communications. Homewood: Irwin, 1998. ISBN 0-256-03730-2. info
- HONEY, P. Tváří v tvář. (Průvodce úspěšnou komunikací. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-445-2. info
- HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1. info
- KOŘENSKÝ, J. Komunikace a čeština. Jinočany: H&H, 1992. ISBN 80-85467-92-5. info
- Výukové metody
- Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů - Metody hodnocení
- Zápočet
- Informace učitele
- seminární práce, test, 50% aktivní účast na seminářích, zápočet
přímá výuka - 8 h.; příprava seminární práce a její prezentace - 27 h.; studium povinné a doporučené literatury, příprava na zkoušku - 50 h.; konzultace - 4 h.
V rámci výuky a konzultací studenti prokazují své znalosti a dovednosti aktivním přístupem, individuálním vystoupením a seminární prací, v závěru výuky absolvují zápočet.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2015/EVSKMK