EK004S Microeconomics B

School of Business Administration in Karvina
Winter 2006
Extent and Intensity
3/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. Ing. Christiana Kliková, CSc. (lecturer)
doc. Ing. Marian Lebiedzik, Ph.D. (lecturer)
doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D. (lecturer)
doc. Ing. Kamila Turečková, Ph.D., MBA (lecturer)
Ing. Eva Kotlánová, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Ing. Marian Lebiedzik, Ph.D. (seminar tutor)
Dr. Ing. Ingrid Majerová (seminar tutor)
doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Ing. Kamila Turečková, Ph.D., MBA (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. Ing. Christiana Kliková, CSc.
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Předmět je samostatným předmětem navazujícím na výuku Mikroekonomie A. Cílem předmětu je rozvinutí znalostí obsaženým v základním předmětu, a to na vyšší úrovni s bohatým využitím matematického aparátu. Předmět má za úkol další profilaci studenta ekonomie, spojenou se získáním rozsáhlých teoretických znalostí v oblasti mikroekonomie. Rozsah výuky vytváří u studentů předpoklady určitých aplikačních možností mikroekonomie v projekci naší podnikatelské mikrosféry.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura výkladu:
    1. Teoretický úvod do problematiky mikroekonomie
    2. Teorie racionální volby spotřebitele
    3. Individuální a tržní poptávka
    4. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
    5. Volba technologie a výroba
    6. Všeobecná rovnováha
    7. Příjmy a náklady firmy
    8. Chování firmy v podmínkách dokonale konkurenčních trhů
    9. Chování firmy v podmínkách monopolu
    10. Firma na monopolně konkurenčním trhu
    11. Chování firmy v podmínkách oligopolní tržní struktury
    12. Mikroekonomické aspekty trhu práce
    13. Trh kapitálu - mikroekonomický pohled
    14. Tržní selhání a problematika mikroekonomické politiky státu

    Obsah předmětu:
    1. Teoretický úvod do problematiky mikroekonomie
    Podstata a předmět zkoumání mikroekonomie. Základní metody a nástroje ekonomické analýzy. Tvorba modelů. Funkce. Průměrné a mezní veličiny a jejich grafické znázornění. Rovnováha a určení optima.

    2. Teorie racionální volby spotřebitele
    Rozpočtové omezení spotřebitele. Vlivy působící na změnu linie rozpočtu. Preference spotřebitele a indiferenční analýza. Užitek a jeho měření. Indiferenční křivky a problematika preferencí. Optimální výběr spotřebitele.

    3. Individuální a tržní poptávka
    Individuální poptávková křivka - vliv důchodových změn. Engelova křivka. Důchodová elasticita poptávky. Individuální poptávková křivka - vliv změn ceny. Cenová elasticita poptávky. Křížová elasticita poptávky a součet elasticit. Substituční a důchodový efekt změny ceny. Tržní poptávka.

    4. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
    Očekávaný užitek a očekávaný výsledek. Odvození užitkové funkce. Vztah spotřebitele k riziku. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika - užití indiferenční analýzy. Problematika snižování rizika - pojištění a diverzifikace.

    5. Volba technologie a výroba
    Teoretický úvod do problematiky výroby. Produkční funkce v krátkém a dlouhém období. Izokvanty a mezní míra technické substituce. Minimalizace nákladů a nalezení optimální kombinace vstupů. Optimum spotřebitele. Výnosy z rozsahu a dráha expanze.

    6. Všeobecná rovnováha
    Všeobecná rovnováha - předpoklady modelu. Výroba a efektivnost. Optimální výběr vstupů firmou. Hranice výrobních možností firmy. Alternativní náklady. Volba struktury produktu firmou a efektivnost. Směna a efektivnost. Edgeworthův box diagram. Smluvní křivka. Výrobně spotřební efektivnost. Všeobecná rovnováha - možnosti jejího dosažení. Rovnováha a cenový systém. Rozpor mezi spravedlností a efektivností.
    7. Příjmy a náklady firmy
    Vývoj příjmů na dokonale konkurenčním trhu. Příjmy na nedokonale konkurenčním trhu. Náklady firmy z hlediska krátkého období. Dlouhodobé náklady firmy. Vzájemný vztah mezi náklady v krátkém a dlouhém období.

    8. Chování firmy v podmínkách dokonale konkurenčních trhů
    Model dokonalé konkurence - teoretická východiska. Rozhodování dokonale konkurenční firmy o výši výstupu v krátkém období. Nabídka dokonale konkurenční firmy a dokonale konkurenčního odvětví v krátkém období. Rovnováha firmy v krátkém období v podmínkách dokonalé konkurence. Rozhodování dokonale konkurenční firmy o výši výstupu v dlouhém období. Dlouhodobá nabídka dokonale konkurenčního odvětví. Elasticita tržní nabídky. Tržní rovnováha v dlouhém období. Efektivnost dokonale konkurenční tržní struktury.


    9. Chování firmy v podmínkách monopolu
    Monopol - teoretická východiska. Volba výstupu a stanovení ceny monopolem. Monopolní zisk. Křivka nabídky v podmínkách monopolu. Typy cenových diskriminací. Ef
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 1990, Winter 1991, Winter 1992, Winter 1993, Winter 1994, Winter 1995, Winter 1996, Winter 1997, Winter 1998, Winter 1999, Winter 2000, Winter 2001, Winter 2002, Winter 2003, Winter 2004, Winter 2005, Winter 2007, Winter 2008, Winter 2009.
  • Enrolment Statistics (Winter 2006, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2006/EK004S