OPF:EK005 Economic Theories - Course Information
EK005 Economic Theories
School of Business Administration in KarvinaWinter 2006
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Ing. Pavel Nezval, Ph.D. (lecturer)
doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D.
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Banking (programme OPF, M_HOSPOL)
- Banking (programme OPF, N_HOSPOL)
- Economy of Enterprise in Trade and Services (programme OPF, M_EKOMAN) (2)
- European Union (programme OPF, M_HOSPOL) (2)
- Finance (programme OPF, M_HOSPOL) (2)
- Corporate Finance (programme OPF, M_EKOMAN)
- Informatics of Economy (programme OPF, M_SYSINF) (2)
- Managerial Informatics (programme OPF, M_SYSINF) (2)
- Marketing and Management (programme OPF, M_EKOMAN) (2)
- Marketing and Management (programme OPF, N_EKOMAN)
- National Economy (programme OPF, M_HOSPOL)
- Social Management (programme OPF, M_HOSPOL)
- Public Economy and Administration (programme OPF, M_HOSPOL)
- Course objectives (in Czech)
- Cíl předmětu ekonomických teorií vychází ze soudobého pojetí mikroekonomie a makroekonomie, a proto je při výkladu položen důraz zejména na objasnění následujících souvislostí: 1. Nastínit vývoj předmětu ekonomie a jeho mezníky. Ilustrovat vztah předmětu zkoumání a dobového kontextu společenského a hospodářského. Ukázat, že hospodářský vývoj představuje impuls pro identifikaci problémů a formulování otázek na které reaguje teoretická analýza. 2. Vysvětlit vývoj teorie ekonomie jako reakce na měnící se podmínky a stav vývoje samotné ekonomické teorie. Ilustrovat snahu o překonání dosavadních pojetí jako faktor stimulující rozvoj teorie ekonomie i faktor ovlivňující způsob interpretace nových poznatků. 3. Vysvětlit opodstatněnost (nezbytnost) alternativních přístupů k hospodářským jevům a z toho plynoucí spory o metodu ekonomie a její předmět. Zvládnutím uvedených aspektů by měl být naplněn hlavní cíl: Komplexnější vnímání teorie mikroekonomie a makroekonomie s přesnějším chápání souvislostí současného stavu ekonomie, předmětu zkoumání a metod její analýzy, jako předpoklad překonání jednostrannosti a zjednodušení učebnicového výkladu hlavního proudu. Ujasnění předností i omezení jednotlivých přístupů a pojetí. Předmět by měl pěstovat předpoklady rozvoje samostatného kritického myšlení opírající se o komparaci jednotlivých přístupů.
- Syllabus (in Czech)
- Struktura výkladu:
1. Klasická škola politické ekonomie - vznik ekonomie jak vědy
2. Příčiny kritiky klasické školy a její hlavní proudy
3. Marginalismus a neoklasická ekonomie
4. Souvislosti vzniku a důsledky rozvoje teorií nedokonalé konkurence
5. Ekonomická teorie J. M. Keynese
6. Vývoj keynesiánské ekonomie ve druhé polovině 20. století
7. Liberalismus v ekonomické teorii 20. století
8. Monetarismus a vytváření předpokladů rozvoje konzervativního směru
9. Nová klasická makroekonomie
10. Sociálně ekonomický směr ve 20. století
11. Teorie růstu a vývoje. Teorie veřejné volby
12. České ekonomické myšlení
Obsah předmětu:
1. Klasická škola politické ekonomie - vznik ekonomie jak vědy
Souvislosti vzniku a charakteristika učení klasické školy. Ekonomie A. Smitha. Hodnotová teorie klasické školy a její vývoj. Místo D. Ricarda a J. B. Saye ve vývoji klasické školy. Problémy v teorii rozdělování. Teorie J. St. Milla.
2. Příčiny kritiky klasické školy a její hlavní proudy
Příčiny diferenciace ekonomie ve druhé třetině 19. století. Kritika metody klasické školy v učení historické školy. Sociální dimenze kritiky a její zaměření. Marxova politická ekonomie a její cíle.
3. Marginalismus a neoklasická ekonomie
Marginalismus v učení Rakouské školy. Charakteristika neoklasické ekonomie. Změna v pojetí předmětu a metodologii. Analýza nabídky a poptávky, teorie dílčí rovnováhy. Základy moderní mikroekonomie. Teorie mezní produktivity a její důsledky pro teorii rozdělování. Všeobecná rovnováhy v neoklasické ekonomii.
4. Souvislosti vzniku a důsledky rozvoje teorií nedokonalé konkurence
Problém konkurence v neoklasické ekonomii. Krize předpokladů a hledání východisek. Teorie nedokonalé a monopolistické konkurence. Individuální rovnováha firmy na nedokonale konkurenčních trzích. Zobecnění vlastností rovnováhy na odvětví, ekonomiku a efektivnost trhů.
5. Ekonomická teorie J. M. Keynese
Východiska Keynesovy teorie. Formování makroekonomie a její souvislosti. Kauzální souvislosti mezi veličinami. Analýza příčin nezaměstnanosti a omezené výkonnosti. Vztah fiskálních a monetárních nástrojů, důsledky pro doporučení hospodářské politice. Teorie preference likvidity.
6. Vývoj keynesiánské ekonomie ve druhé polovině 20. století
Americké neokeynesiánství a jeho zvláštnosti. Souvislosti a důsledky užití modelu ISLM. Neokeynesiánská doporučení hospodářské politice a příčiny jejich selhání. Anglická cambridgeská ekonomie jako východisko postkeynesiánské teorie. Nerovnovážné keynesiánství. Charakteristika soudobého postkeynesiánství.
7. Liberalismus v ekonomické teorii 20. století
Liberalismus v učení klasické školy politické ekonomie a v neoklasicismu. Příčina selhání liberalismu. Základní souvislosti renesance liberalismu ve 20. letech. Německý neoliberalismus a jeho vklad pro soudobou ekonomii. Liberalismus v učení F. A. Hayeka. Vztah liberalismu 19. a 20. století.
8. Monetarismus a vytváření předpokladů rozvoje konzervativního směru
Teoretické zdroje monetarismu. Rozvoj monetarismu jako alternativy ke keynesiánské doktríně. Vnitřní stabilita ekonomiky a její zdroje. Peněžní teorie a její aplikace na reálný sektor. Význam monetarismu pro rozvoj konzervativního směru. Vliv monetarismu na soudobou ekonomii.
9. Nová klasická makroekonomie
Očekávání v ekonomické teorii. Hypotéza racionálních očekávání a její důsledky pro pojetí ekonomie. Vnitřní stabilita a neúčinnost hospodářské politiky. Východiska přístupu, kvalita předpokladů a doporučení.
10. Sociálně ekonomický směr ve 20. století
Charakteristika institucionalismu a základ
- Struktura výkladu:
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2006, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2006/EK005