OPF:MAR012 Prostorová ekonomika - Informace o předmětu
MAR012 Prostorová ekonomika
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2006
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Marketing a management (program OPF, M_EKOMAN) (2)
- Marketing a management (program OPF, N_EKOMAN)
- Sociální management (program OPF, M_HOSPOL)
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, B_HOSPOL)
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, M_HOSPOL)
- Cíle předmětu
- Prostorová ekonomika zkoumá ekonomické aktivity v prostoru, zkoumá, jak vzniká prostorové uspořádání hospodářství, jak toto uspořádání ovlivňuje aktivitu ekonomických subjektů a jak tyto subjekty zpětně působí na prostorové uspořádání ekonomiky. Cílem kurzu je při respektování současné právní úpravy a všech podmínek svobodného podnikání pochopit základní souvislosti vyváženosti a proporcionality ekonomických aktivit. K tomu by měla nápomoci základní znalost územních aspektů podnikání přes lokalizační teorie ekonomických subjektů hlavních sfér podnikání, až po úlohu státu v rozvoji ekonomických aktivit na jedné straně a lokalizační rozhodování podniků na straně druhé. Kurz je určen především pro pracovníky státní správy a místní samosprávy k orientaci v problematice optimalizace ekonomických aktivit, ale i pro podnikovou sféru.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Úvod do prostorové ekonomiky
2. Obecné teoretické přístupy
3. Prostorová dimenze ekonomických aktivit
4. Česká sídelní soustava
5. Technická infrastruktura a pozemky
6. Výrobní sféra
7. Územní strategie maloobchodu
8. Úloha orgánů státní správy a samosprávy v rozvoji ekonomických aktivit
9. Lokalizační rozhodování podniků
Obsah kurzu:
1. Úvod do prostorové ekonomiky
Základní pojmy. Mikroekonomická a makroekonomická východiska. Hlavní "aktéři" (podniky, samosprávy, stát ), jejich funkce a vztahy.
2. Obecné teoretické přístupy
Hlavní vývojové etapy teorie prostorové ekonomiky. Základní modely. Neoklasická lokalizační teorie. Behavioristická koncepce lokalizace. (Von Thünenova teorie. Weberovo lokalizační minimum. Teorie centrálních míst atd.).
3. Prostorová dimenze ekonomických aktivit
Faktory rozmístění pro výběr lokality. Územní dělba činností. Osídlení jako základna územní organizace ekonomických aktivit. Sociální infrastruktura. Změny prostorových forem organizace společnosti. Urbanizace. Koncentrace, centralizace a aglomerace v osídlení.
4. Česká sídelní soustava
Vývojové tendence. Principy vývoje - střediskovost a spádovost. Hierarchie spádovosti a její stupně. Středisková soustava osídlení. Sídelní aglomerace. Městské regiony. Venkovské osídlení. Posouzení rovnoměrnosti rozmístění střediskových sídelních útvarů.
5. Technická infrastruktura a pozemky
Význam technické infrastruktury pro rozvoj území. Členění technické infrastruktury. Koncepce fungování a rozvoje technické infrastruktury. Prostorové priority rozvoje infrastruktury. Specifika jednotlivých odvětví. Pozemky, jejich připravenost a dostupnost.
6. Výrobní sféra
Výroba, její postavení v národním hospodářství. Klasifikace a charakter výroby. Prostorové aspekty umístění . Hlavní hlediska lokalizace nových výrob.
7. Územní strategie maloobchodu
Maloobchod a jeho funkce v ekonomickém makrosystému. Životní cyklus maloobchodu. Systemizace maloobchodních jednotek. Principy řešení a uspořádání maloobchodní sítě. Obchodní vybavenost sídelních útvarů. Preference zákazníků a jejich vliv na vývoj struktury obchodní sítě.
8. Úloha orgánů státní správy a samosprávy v rozvoji ekonomických aktivit
Postavení státu v rozvoji ekonomických aktivit včetně obchodních sítí. Nástroje ovlivňování lokalizačních podmínek v rámci platné legislativy. Realitní politika. Účast v rozvojových projektech. Regulativy funkčního využití území řešených územním plánem. Politika EU.
9. Lokalizační rozhodování podniků
Hlediska rozhodování. Vztah podniků k okolí.
V rámci výuky kurzu ani k jeho prezentaci nejsou elektronická média využívána.
- Struktura výkladu:
- Informace učitele
- Úspěšné absolvování písemného testu v průběhu semestru z dosud probrané látky, zpracování a obhajoba seminární práce na zadané téma jsou předpokladem přijetí ke zkoušce a poslouží při ní jako doplňkové hodnocení. Absolvování kurzu se uzavírá ústní zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2006/MAR012