MAR067S Analysis in Tourism

School of Business Administration in Karvina
Winter 2006
Extent and Intensity
2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Milan Němčanský (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Milan Němčanský
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cíl předmětu: Obsahem přednášek předmětu je seznámení studentů s analýzou v řízení podniku, a to jak v časových studiích, pohybových studiích, grafických metodách, humanitních studijních a statistických metodách, s hodnotovou, operační, systémovou analýzou a podpůrnými systémy marketingového rozhodování. Součástí výkladu bude dále metodický postup analýzy a analýza systému organizace cestovního ruchu a ukázka jejího praktického využití. Předmětem zkoumání bude uplatnění ceny a typy kalkulací v cestovním ruchu, DPH a informační systém podniku.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura výkladu:
    1. Základní pojmy.
    2. Management podniku cestovního ruchu
    3. Analýza souhrnných výsledků podniku
    4. Analýza parciálních výsledků podniku
    5. Cena v cestovním ruchu
    6. Kalkulace v cestovních kancelářích a u autodopravců
    7. Daň z přidané hodnoty v cestovním ruchu
    8. Informační a účetní systém podniku
    Obsah předmětu:
    1. Základní pojmy.
    Lidské potřeby jako příčina a hybná síla ekonomiky, potřeby účastníka cestovního ruchu, celkový užitek a hraniční užitek, potřeba, poptávka - statky a služby jako objekty hospodářské činnosti, soulad nabídky a poptávky na trhu - cena, ekonomický princip. Podniky cestovního ruchu úlohy a cíle podniku cestovního ruchu, vnější prostředí podniků cestovního ruchu. Přednášky s použitím dataprojektoru.
    2. Management podniku cestovního ruchu
    Podstata managementu, souborný management - dílčí management, úlohy managementu, úlohy řídících pracovníků. Stanovení politiky podniku, podnikové plánování v cestovním ruchu, dlouhodobé strategické plánování, střednědobé operativní plánování, projektové plánování jako strategicko-operativní plánování na příkladu infra a suprastruktury cestovního ruchu.
    3. Analýza souhrnných výsledků podniku
    Analýza trhu, situační analýza, analýza finanční situace podniku, analýza objemu výroby a tržeb, analýza hospodářského výsledků a peněžních prostředků podniku, analytické ukazatele efektivnosti, syntetické ukazatele efektivnosti, analýza postavení podniku na trhu.
    4. Analýza parciálních výsledků podniku
    Analýza využití a vázanosti výrobních činitelů, analýza práce, analýza produktivity práce, pracovní studie. Analýza využití hmotného investičního majetku, analýza pracovních předmětů, analýza spotřeby materiálu, analýza obratovosti zásob. Analýza nákladů. Užití specifických ukazatelů v cestovním ruchu ( v ubytovacích a stravovacích zařízeních, rozbor spádovosti apod.).
    5. Cena v cestovním ruchu
    Ekonomická podstata ceny, cenová politika v cestovním ruchu, cenová tvorba, taktika cenové politiky, cenotvorné činitele, cenová diferenciace, cena v současné praxi cestovního ruchu, cena zboží a služeb, cenová regulace a kontrola. Cena a kalkulace služeb přechodného ubytování, diferenciace cen přechodného ubytování, cena a kalkulace pohostinských služeb, kalkulace cen jídel a nápojů, přirážka režijních nákladů ke spotřebovaným surovinám, cena doplňkových služeb. Využití analýzy hraniční rentability při tvorbě cen.
    6. Kalkulace v cestovních kancelářích a u autodopravců
    Cena produktu cestovních kanceláří, druhové třídění nákladů, účelové třídění nákladů, tvorba ceny. Kalkulace zájezdů cestovních kanceláří a autodopravců, výsledná kalkulace - vyúčtování zájezdu. Ceny a kalkulace u sociálního cestovního ruchu.
    7. Daň z přidané hodnoty v cestovním ruchu
    Sazby DPH ve stravovacích zařízeních, v cestovních kanceláří, podniková rekreace, dětská rekreace, neveřejné ubytování, v mezinárodní přeprava osob.
    8. Informační a účetní systém podniku
    Informace o podniku, informační účetní systém podniku a jeho členění, nákladové účetnictví a kalkulace, kontrola činnosti podniku - kontroling. Ekonomicko - statistická analýza cen, faktory ovlivňující rozhodování o cenách, všeobecné přístupy k určování cen, indexové metody charakterizování úrovně a pohybu cen.

    Využití elektronických médií:
    V rámci výuky předmětu k jeho prezentaci jsou využívána elektronická média, prezentace přednášek na dataprojektoru. V rámci možností poslední 2 semináře na PC učebně pro bližší seznámení s programy přednášejíc
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 1990, Summer 1991, Winter 1991, Summer 1992, Winter 1992, Summer 1993, Winter 1993, Summer 1994, Winter 1994, Summer 1995, Winter 1995, Summer 1996, Winter 1996, Summer 1997, Winter 1997, Summer 1998, Winter 1998, Summer 1999, Winter 1999, Summer 2000, Winter 2000, Summer 2001, Winter 2001, Summer 2002, Winter 2002, Summer 2003, Winter 2003, Summer 2004, Winter 2004, Summer 2005, Winter 2005, Summer 2006, Summer 2007, Summer 2008.
  • Enrolment Statistics (Winter 2006, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2006/MAR067S