MAR103 Mezinárodní marketing

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2006
Rozsah
3/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Miroslava Vaštíková (přednášející)
Garance
doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V tomto kurzu bude mezinárodní marketing teoreticky zdůvodněn a bude prezentovat rozvinutí a prohloubení vnitřních marketingových specifik uplatňovaných na zahraničních trzích, vznikajících z respektování zvláštností a náročnosti zahraničních trhů, správních norem, mentality národů a bližších geografických a demografických charakteristik. Rozlišení mezi přímým a nepřímým exportem, importem, zohlednění zapojených exportních organizací, prostředníků, agentů, zprostředkovatelů, průmyslových a obchodních komor. Budou zdůrazněny adekvátní metody, formy a instrumentarium mezinárodního marketingu.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Podstata mezinárodního marketingu a jeho specifika
    2 Formy vstupu na zahraniční trhy
    3. Mezinárodní marketingové prostředí, ekonomické prostředí a jeho hlavní aspekty
    4. Právní a politické prostředí
    5. Finanční prostředí v mezinárodním marketingu
    6. Mezinárodní kulturní a sociální prostředí
    7. Výzkum trhu v mezinárodním prostředí
    8. Mezinárodní výrobková strategie
    9. Strategie mezinárodní distribuce zboží
    10. Strategie exportních cen
    11. Mezinárodní komunikační proces
    12. Organizace a řízení mezinárodního marketingu
    13. Mezinárodní marketing ve službách
    Obsah kurzu:
    1. Podstata mezinárodního marketingu a jeho specifika
    Definice mezinárodního marketingu. Rozdíly mezi exportem, exportním marketingem a mezinárodním marketingem. Odlišnosti mezinárodního marketingu a národního marketingu. Základní rozhodnutí v mezinárodním marketingu, motivy internacionalizace.
    2. Formy vstupu na zahraniční trhy
    Charakteristika jednotlivých forem vstupu na zahraniční trhy. Přímý export, nepřímý export. Výroba v tuzemsku a v zahraniční - s přímými a bez přímých investic.
    3. Mezinárodní marketingové prostředí, ekonomické prostředí a jeho hlavní aspekty
    Souhrnná charakteristika a členění marketingového prostředí. Globální ekonomika a hlavní subjekty mezinárodních ekonomických vztahů. Údaje pro vypracování ekonomického tržního potenciálu. Nadnárodní podniky a jejich charakteristika.
    4. Právní a politické prostředí
    Právní aspekty vstupu na mezinárodní trhy. Typy právního systému. Mezinárodní smlouvy a dohody, nástroje obchodní politiky. Vláda a politický systém. Politická rizika.
    5. Finanční prostředí v mezinárodním marketingu
    Opatření v oblasti finanční politiky a devizového režimu. Potřeba kapitálu v mezinárodním marketingu. Zdroje financování. Finanční rizika a management finančních rizik.
    6. Mezinárodní kulturní a sociální prostředí
    Kultura a její elementy. Analýza jednotlivých částí kulturního prostředí. Zvláštnosti obchodního jednání se zahraničními partnery.
    7. Výzkum trhu v mezinárodním prostředí
    Volba zahraničních trhů a jejich segmentace. Selektivní model výběru trhu. Výzkumný proces a jeho etapy. Zdroje sekundárních dat. Analýza a inventarizace primárních informací. Specifika výzkumného procesu v mezinárodním obchodě.
    8. Mezinárodní výrobková strategie
    Faktory ovlivňující rozhodování o výrobkové strategii. Životní cyklus výrobků. Adaptace. Standardizace.
    9. Strategie mezinárodní distribuce zboží
    Faktory výběru distribučních kanálů. Distribuční strategie. Dodací parity. Logistika v mezinárodním marketingu.
    10. Strategie exportních cen
    Typy cen v mezinárodním obchodě. Tvorba cen. Cenová politika a její cíle.
    11. Mezinárodní komunikační proces
    Etapy komunikačního procesu. Prvky komunikace a jejich charakteristika. Tvorba komunikačního mixu.
    12. Organizace a řízení mezinárodního marketingu
    Manažer v mezinárodním marketingu. Typy struktur mezinárodně činných podniků. Plánování, řízení a kontrola.
    13. Mezinárodní marketing ve službách
    Členění služeb podle WTO (Světová obchodní organizace). Formy mezinárodního marketingu služeb. Základní pravidla a normy v mezinárodním marketingu služeb.

    V rámci výuky kurzu ani k jeho prezentaci mohou být využívána elektronická média.
Informace učitele
V průběhu semestru bude se psát test, tento bude klasifikován a známka bude součástí výsledného hodnocení studenta v tomto kurzu. Zkouška má ústní formu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, zima 1991, zima 1992, zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2007, zima 2008.