OPF:MME141 Statistické metody pro ekonomy - Informace o předmětu
MME141 Statistické metody pro ekonomy
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2006
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. RNDr. Josef Tošenovský, CSc. (přednášející)
Mgr. Radmila Krkošková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Elena Mielcová, Ph.D. (cvičící)
prof. RNDr. Josef Tošenovský, CSc. (cvičící) - Garance
- prof. RNDr. Josef Tošenovský, CSc.
Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Bankovnictví (program OPF, M_HOSPOL)
- Bankovnictví (program OPF, N_HOSPOL)
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, M_EKOMAN) (2)
- Evropská unie (program OPF, M_HOSPOL) (2)
- Finance (program OPF, M_HOSPOL) (2)
- Firemní finance (program OPF, M_EKOMAN)
- Informatika v ekonomice (program OPF, M_SYSINF) (2)
- Manažerská informatika (program OPF, B_SYSINF) (2)
- Manažerská informatika (program OPF, M_SYSINF) (2)
- Marketing a management (program OPF, M_EKOMAN) (2)
- Marketing a management (program OPF, N_EKOMAN)
- Národohospodářství (program OPF, M_HOSPOL)
- Sociální management (program OPF, M_HOSPOL)
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, M_HOSPOL)
- Cíle předmětu
- Poskytnout hlubší pohled na statistické metody vhodné ke zpracování vícerozměrných dat, ovládnout teoretický aparát vybraných metod a naučit se je aplikovat pomocí statistických programů na počítači PC. Seznámit studenty s principy speciálních ekonomicko-matematických metod, které jsou nepostradatelnou součástí moderního řízení. Tyto metody se naučí prakticky ovládat tak, aby je dovedli aplikovat v marketingu a aby dikázali efektivně kontrolovat a řídit kvalitu produkce ve všech etapách výrobního procesu, tj. v předvýrobní, výrobní i povýrobní etapě. Současně se seznámí s metodami, jejichž znalost vyžadují od řídících pracovníků i nejvýznamnější normy pro řízení kvality, např. americká QS 9000, nebo německá VDA 6.1. Tyto normy jsou závazné pro řadu odvětví, např. pro všechny dodavatele automobilového průmyslu.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Základní pojmy a metody ze statistiky
2. Testování hypotéz v marketingu - parametrické testy
3. Testování hypotéz v marketingu - neparametrické testy
4. Regresní analýza
5. Korelační analýza
6. Analýza rozptylu (ANOVA)
7. Analýza rozptylu (ANOVA): Dvojné třídění a Latinské čtverce
8. Úplné faktorové plány
9. Částečný faktorový experiment se dvěma úrovněmi
10. Taguchiho metody: ztrátová funkce
11. Taguchiho metody: celkové náklady na jakost
12. Metody prognózování tržeb
Obsah předmětu:
1. Základní pojmy a metody ze statistiky - Charakteristiky polohy, charakteristiky variability, šikmost, špičatost, statistický soubor se dvěma znaky, testy statistických hypotéz
2. Testování hypotéz v marketingu - parametrické testy - Marketingová případová studie, co přináší parametrické testování statistických hypotéz v marketingu, jednovýběrový t-test, dvouvýběrový t-test - nepárový a párový
3. Testování hypotéz v marketingu - neparametrické testy - Mediánový test (pro 1 výběr), chi-kvadrát test pro 1 výběr, dvouvýběrové testy, chi-kvadrát test pro 2 výběry, Mann-Whitneyův test , Wilcoxonův párový test
4. Regresní analýza - Podstata regresní analýzy, odhad regresních koeficientů, test významnosti regresních koeficientů, intervaly spolehlivosti regresních koeficientů, test vhodnosti regresního modelu
5. Korelační analýza - Koeficient korelace, index korelace, Spearmanův koeficient (pořadové) korelace, vícenásobná lineární závislost - vztahy pro dvě vysvětlující proměnné
6. Analýza rozptylu (ANOVA) - Jednofaktorová ANOVA, postup při analýze rozptylu s jedním faktorem, míra těsnosti závislosti
7. Analýza rozptylu (ANOVA): Dvojné třídění a Latinské čtverce - Dvojné třídění, trojné třídění (Latinské čtverce)
8. Úplné faktorové plány - Základy experimentování a oblasti použití, experimentální procedura, efekt (vliv) faktoru, významnost efektu, test významnosti efektu, grafické hodnocení efektu faktoru, grafy interakcí, model experimentu
9. Částečný faktorový experiment se dvěma úrovněmi - Poloviční plány, grafická metoda
10. Taguchiho metody: ztrátová funkce - Definice a vlastnosti ztrátové funkce, ztrátová funkce pro různé typy tolerance
11. Taguchiho metody: celkové náklady na jakost - Monitorování nákladů na jakost, regulační diagramy
12. Metody prognózování tržeb - Analýza trendové složky, analýza sezónní složky, model konstantní sezónnosti, analýza náhodné složky, testování vlastností náhodné složky, prognózování, kauzální prognostické metody.
Výuka seminářů probíhá v počítači vybavených učebnách. Studijní materiály jsou rovněž dostupné v elektronické podobě prostřednictvím fakultní počítačové sítě. Na internetu je k dispozici eLearningový předmět Statistické metody pro ekonomy.
- Struktura výkladu:
- Informace učitele
- Kredity jsou udělovány za úspěšné zpracování seminární práce a vykonání zkoušky. Seminární práce je aktivita, kdy studenti jednotlivě, nebo v malých skupinách (2 až 4 studenti) zpracovávají komplexně zadaný úkol za použití PC. Ke zpracování je stanovena doba zpravidla několika týdnů. Zkouška je písemná (formou testu), k úspěšnému vykonání zkoušky je zapotřebí získat alespoň 60 bodů ze 100.
Klasifikace zkoušky se provádí následovně:
0 až 59: nevyhověl (4), 60 až 69: dobře (3), 70 až 84: velmi dobře (2), 85 až 100: výborně (1).
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2006/MME141