MP303 Strategický management

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2006
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Miloslav Konečný, CSc. (přednášející)
doc. Ing. Miloslav Konečný, CSc. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Eva Wagnerová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 19 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cíl kurzu: Seznámit studenty s podstatou strategického managementu definovaného jako řada rozhodnutí a aktivit, jejichž výsledkem je tvorba a aplikace strategických plánů podnikatelských společností, které umožní dosažení cílů těchto společností. Dále pak s funkcemi a chováním vrcholových řídících orgánů top managementu podnikatelských společností, kteří jsou ve sféře managementu tvorby a realizace strategických rozhodnutí.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Úvod do strategického managementu a úloha vrcholového (top) managementu v něm
    2. Chápání strategického managementu jako procesu
    3. Program vývojových trendů světa - charakteristika, využitelnost, přesnost
    4. Rozvojová vize firmy, poslání firmy a stanovení cílů strategie
    5. Analýza vnějšího vzdáleného i blízkého prostředí ovlivňujícího strategii firmy
    6. Analýza vnitřního prostředí firmy vedoucí k určení síly a slabosti firmy
    7. Finanční analýza ve vazbě na strategii firmy, určení metod strategické kontroly a plánování investic
    8. Hodnocení nadnárodního prostředí jako prostoru globalizace ekonomiky
    9. Volba a typy strategií, funkční strategie, typologie strategických přístupů
    10. Riziko a podnikatelská krize v podmínkách tvorby strategie firmy
    11. Postup implementace strategie, případové studie
    12. Současné manažerské přístupy k řízení jako součást strategie firmy
    Obsah kurzu:
    1. Úvod do strategického managementu a úloha vrcholového (top) managementu v něm
    Podstata a význam strategického managementu, jeho dimenze: úrovně strategie, charakteristika rozhodování v oblasti strategického rozhodování, základní prvky strategického managementu: tvůrci strategie (top management), cíle strategického managementu a praktický pohled na tento management, charakteristika komponent strategického managementu.
    2. Chápání strategického managementu jako procesu
    Charakteristika struktury strategického managementu jako procesu. Popis strukturálních vazeb prvků strategického managementu jako procesu a sekvence jejich interakcí ve vazbě na účel aplikace strategického managementu v podnikatelské společnosti
    3. Program vývojových trendů světa - charakteristika, využitelnost, přesnost
    Prognostika jako vědecký podklad strategií, techniky prognózování. Přesnost a informační hodnoty prognóz jako alternativ vývojových trendů budoucnosti. Základní globální problémy světa a hlavní vývojové směry současnosti.
    4. Rozvojová vize firmy, poslání firmy a stanovení cílů strategie
    Definování a význam vize podniku. Určení filosofie firmy a zpracování poslání (MISE) podniku. Stanovení organizačních cílů strategie a jejich základní charakteristika v obecné formě (SMART). Zájmové skupiny strategického řízení a jejich vliv na tvorbu cílů.
    5. Analýza vnějšího vzdáleného i blízkého prostředí ovlivňujícího strategii firmy
    Charakteristika vzdáleného okolí podnikatelské společnosti: ekonomické a sociální faktory, politické faktory, technologické a ekologické faktory, síly konkurence ovlivňující strategii podnikatelské společnosti v širších souvislostech, analýza konkurence.
    Charakteristika bezprostředního okolí: charakteristika vlivných dodavatelů a zákazníků, substituční zboží. Konkurenční pozice, profily zákazníků. Charakteristika dodavatelů a věřitelů.
    6. Analýza vnitřního prostředí firmy vedoucí k určení síly a slabostí firmy
    Charakteristika interní analýzy, aplikace různých metod analýzy. Chápání interní analýzy jako procesu. Identifikace interních strategických faktorů a jejich hodnocení.
    7. Finanční analýza ve vazbě na strategii firmy, určení metod strategické kontroly a plánování investic
    Významnost finanční analýzy, její cíle, metodika. Analýza zadluženosti a řízení dluhů, analýza rentability včetně pyramidových rozkladů, ukazatelé řízení aktiv, identifikace solventnosti i ziskovosti. Význam strategické kontroly, postupy. Investiční politika jako nová součást strategie.
    8. Hodnocení nadnárodního prostředí jako prostoru globalizace ekonomiky.
    Strategické požadavky nadnárodních společností.
Informace učitele
Požadavky na absolvování kurzu:
Podmínkou pro absolvování kurzu je obhajoba seminární práce v seminářích. Kurz je ukončen ústní zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, zima 1991, zima 1992, zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2007.