OPF:SV664 Adult Education - Course Information
SV664 Adult Education
School of Business Administration in KarvinaWinter 2006
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D.
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Banking (programme OPF, M_HOSPOL)
- Banking (programme OPF, N_HOSPOL)
- Economics of Enterprise in Trade and Services (programme OPF, M_EKOMAN)
- European Union (programme OPF, M_HOSPOL)
- Finance (programme OPF, M_HOSPOL)
- Corporate Finance (programme OPF, M_EKOMAN)
- Informatics of Economy (programme OPF, M_SYSINF)
- Managerial Informatics (programme OPF, M_SYSINF)
- Marketing and Management (programme OPF, M_EKOMAN)
- Marketing and Management (programme OPF, N_EKOMAN)
- National Economy (programme OPF, M_HOSPOL)
- Social Management (programme OPF, B_HOSPOL)
- Social Management (programme OPF, M_HOSPOL)
- Public Economy and Administration (programme OPF, M_HOSPOL)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je, aby studenti získali základní vědomosti z oblasti výchovy a vzdělávání dospělých. Na základě osvojených poznatků mohou posluchači v kombinaci s vědomostmi, které získají u jiných předmětů oborů, pracovat s dospělými lidmi v procesu jejich výchovy a vzdělávání.
- Syllabus (in Czech)
- Struktura výkladu:
1. Metodický a motivační úvod do předmětu
2. Úvod do problematiky výchovy a vzdělávání dospělých
3. Pojetí a dějiny andragogiky
4. Dospělý
5. Úloha biologických a sociálních faktorů ve vývoji osobnosti
6. Výchova dospělých
7. Platónská paideia
8. Vzdělávání dospělých
9. Vzdělavatelnost dospělých
10. Rekvalifikace v procesu celoživotního vzdělávání
11. Konstituování základů teorie vzdělávání dospělých v bývalém Československu
Obsah předmětu:
1. Metodický a motivační úvod do předmětu
Uvedení do předmětu, motivování vysokoškolských studentů, vysvětlení významu a podstaty předmětu, vyřešení základních organizačních záležitostí týkajících se předmětu.
2. Úvod do problematiky výchovy a vzdělávání dospělých
Výchova, vzdělávání, výchova a vzdělávání, pedagogika, andragogika, gerontagogika.
3. Pojetí a dějiny andragogiky
Jednotlivá pojetí andragogiky, vymezení rozdílu mezi pedagogikou a andragogikou, akční pole andragogiky, dějiny andragogiky.
4. Dospělý
Dospělý jako jeden ze základních andragogických pojmů, různé pohledy na dospělost, členění dospělosti, běžné definice dospělosti z pohledu jednotlivých vědních disciplín.
5. Úloha biologických a sociálních faktorů ve vývoji osobnosti
Úloha biologických faktorů ve vývoji osobnosti. Biologizující pojetí utváření osobnosti. Názory reformní pedagogiky, sociální darwinismus, psychoanalyticky orientovaní pedagogové. Úloha společenského prostředí ve vývoji osobnosti, vztah společenského prostředí a výchovy (vzdělávání), vnější a vnitřní faktory při utváření osobnosti.
6. Výchova dospělých
Jednotlivé názory na výchovu dospělých, kritika výchovy dospělých, obhajoba výchovy dospělých, specifičnost výchovy dospělých, převýchova.
7. Platónská paideia
Filozofie výchovy, filozofie výchovy dospělých, pohled antického filozofa Platóna na výchovu. Využití jeho názorů týkajících se výchovy v současné době.
8. Vzdělávání dospělých
Podstata vzdělávání dospělých. Současné společenské podmínky a změny v pojmu vzdělání. Nezbytnost vzdělávání dospělých jako důsledek současné doby.
9. Vzdělavatelnost dospělých
Problematika vzdělavatelnosti dospělých. Psychologické předpoklady pro vzdělávání dospělých. Antropologické předpoklady pro vzdělávání dospělých.
10. Rekvalifikace v procesu celoživotního vzdělávání
Problematika rekvalifikací v kontextu celoživotního vzdělávání. Didaktické dimenze rekvalifikačních procesů.
11. Konstituování základů teorie vzdělávání dospělých v bývalém Československu
Stručný pohled na vzdělávací tradice v naší zemi.. Přehled významných odborníků v oblasti vzdělávání dospělých v bývalém Československu, jejich názory, koncepce a teoretický přínos.
V rámci výuky předmětu ani k jeho prezentaci nejsou elektronická média využívána.
- Struktura výkladu:
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2006, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2006/SV664