OPF:KOM501 Rhetoric - Course Information
KOM501 Rhetoric
School of Business Administration in KarvinaWinter 2007
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Magdaléna Bystroňová (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Magdaléna Bystroňová
Department of Tourism and Leisure Activities – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Banking (programme OPF, M_HOSPOL)
- Economics of Enterprise in Trade and Services (programme OPF, M_EKOMAN)
- European Union (programme OPF, M_HOSPOL)
- Finance (programme OPF, M_HOSPOL)
- Corporate Finance (programme OPF, M_EKOMAN)
- Informatics of Economy (programme OPF, M_SYSINF)
- Managerial Informatics (programme OPF, M_SYSINF)
- Marketing and Management (programme OPF, M_EKOMAN)
- Social Management (programme OPF, B_HOSPOL)
- Social Management (programme OPF, M_HOSPOL)
- Public Economy and Administration (programme OPF, M_HOSPOL)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je seznámit posluchače se základy moderní rétoriky jako interdisciplinární vědy o efektivní komunikaci. Posluchači budou seznámeni se základními podmínkami efektivní komunikace, komunikačními prostředky řečníka a zvukovou stránkou projevů. Pozornost bude věnována rétorickým prostředkům, jejich významu a využití v současné obchodně podnikatelské komunikaci. Důraz je kladen především na rozvoj monologické komunikační kompetence. Seminární složka je zaměřena na rozvoj komunikačních dovedností posluchačů s využitím prezentační techniky.
- Syllabus (in Czech)
- Struktura výkladu:
1. Předmět moderní rétoriky
2. Vývoj rétoriky
3. Verbální prostředky komunikace
4. Neverbální prostředky komunikace
5. Lexikální a gramatická stránka řečnických projevů
6. Zvuková modulace řečnických projevů
7. Specifické komunikační prostředky a jejich využití v obchodně podnikatelské komunikaci
8. Zpracování projektu
9. Logické základy rétoriky
10. Příprava a realizace prezentace
Obsah předmětu:
1. Předmět moderní rétoriky
Vymezení předmětu současné rétoriky. Interdisciplinární charakter současné rétoriky. Rysy moderní rétoriky. Význam moderní rétoriky pro podnikatele.
2. Vývoj rétoriky
Vznik rétoriky v 5. století př.n.l., význam antické rétoriky. Aristotelova Rétorika jako pramen poznání i základ novějších rétorických prací. Helénistická a římská rétorika, Qintilianus a jeho Základy řečnictví. Středověké řečnictví - postavení rétoriky mezi 7 svobodnými uměními, formování hermeneutiky. Vliv reformace a protireformace na rétoriky národních jazyků. Rétorika 19. stol. jako rozvoj praktické stylistiky. Rétorika 20. stol. jako nauka o dosahování komunikačních efektů.
3. Verbální prostředky komunikace
Členění verbálních prostředků. Základní a specifické jazykové prostředky. Specifika mluvených a psaných komunikátů. Současná jazyková situace a obecné zásady užívání jazyka. Komunikační prostředky podnikatele.
4. Neverbální prostředky komunikace
Typy neverbální prostředků komunikace, jejich funkce a specifika v obchodně podnikatelské praxi. Nácvik neverbálního chování v různých komunikačních situacích.
5. Lexikální a gramatická stránka řečnických projevů
Nociální a expresivní prostředky. Abstraktní a konkrétní jazykové prostředky. Termíny a profesionalizmy. Užívání slov cizího původu. Internacionalismy. Konotativní významy. Parazitní slova. Koheze a koherentnost textu. Aktuální členění větné. Typy vět a jejich délka. Typy řečnických projevů.
6. Zvuková modulace řečnických projevů
Fyziologie mluvení. Technika mluveného projevu. Základní pravidla výslovnosti hlásek a hláskových skupin. Členění a modulace souvislé řeči. Rytmus, pauzy, dynamika, intonace, barva hlasu, tempo.
7. Specifické komunikační prostředky a jejich využití v obchodně podnikatelské komunikaci
Sugestivní řečnické prostředky (figury a tropy). Emfatické, názorné a dramatické prostředky. Význam specifických jazykových prostředků pro obchodně podnikatelské texty. Nefigurální řečnické prostředky.
8. Zpracování projektu
Základní postupy při zpracování projektu. Cíle, prostředky, cílové skupiny projektu. Monitorování a evaluace projektu. Zpracování zprávy podle metodiky ERW. Životopis.
9. Logické základy rétoriky
Argumentace a přesvědčování v komunikaci. Zásady správného usuzování. Zákony formální logiky. Podmínky správného definování a třídění pojmů. Eristické úskoky a triky.
10. Příprava a realizace prezentace
Příprava vlastních prezentací s využitím moderní prezentační techniky. Analýza a hodnocení vlastních prezentací. Názorné prostředky prezentace.
V rámci výuky kurzu a k jeho prezentaci jsou využívána elektronická média.
- Struktura výkladu:
- Literature
- required literature
- ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0633-4. info
- HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0782-9. info
- DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
- LOTKO, E. Kapitoly ze současné rétoriky. Olomouc 1997. Olomouc, 1997. ISBN 80-7067-685-X. info
- TRNKA, J. Soudobá rétorika pro ekonomy. Praha, 1997. ISBN 80-7079-464-X. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2007/KOM501