KOM504S Manažerská komunikace

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2007
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Veronika Vydrová (přednášející)
Mgr. Veronika Vydrová (cvičící)
Garance
Mgr. Veronika Vydrová
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit posluchače se způsobem vytváření a udržování komunikačních vazeb v rámci manažerské komunikace prostřednictvím verbálních a neverbálních prostředků.
Osnova
  • Struktura předmětu:
    1. Podstata a rysy manažerské komunikace
    2. Komunikační strategie a taktiky
    3. Komunikační bariéry manažerské komunikace
    4. Direktivní manažerská komunikace
    5. Negativní manažerská komunikace
    6. Komunikace se zaměstnanci
    7. Pracovní pohovory a interview
    8. Pracovní porady a pracovní jednání jako komunikační problém
    9. Komunikace s médii
    10. Komunikační image manažera
    11. Komunikace v mezinárodním styku
    Obsah předmětu:
    1. Podstata a rysy manažerské komunikace
    Význam verbální a neverbální komunikace v pracovní komunikaci. Specifické rysy manažerské komunikace. Manažer jako komunikační expert. Strukturní, systémová a funkční složka manažerské komunikace.
    2. Komunikační strategie a taktiky
    Komunikační strategie a taktiky v manažerské komunikaci. Textové a kontextové komunikační strategie. Základní komunikační taktiky a jejich nácvik.
    3. Komunikační bariéry manažerské komunikace
    Komunikační bariéry a a jejich vztah ke komunikačním konfliktům v manažerské komunikaci. Pojem komunikačního záměru komunikačního cíle a komunikačního efektu. Typy komunikačních bariér a způsoby jejich překonávání. Hodnocení efektivity komunikace ve firmě.
    4. Direktivní manažerská komunikace
    Pojem direktivní komunikace. Direktivnost v procesech rozhodování. Techniky pro direktivní komunikaci, jejich přednosti a omezení. Typy direktivní komunikace.
    5. Negativní manažerská komunikace
    Podstata negativní manažerské komunikace. Nutnost negativní manažerské komunikace. Nedelegovanost negativní komunikace. Typy negativní komunikace. Docílení pozitivních efektů negativní komunikace.
    6. Komunikace se zaměstnanci
    Zásady komunikace se zaměstnanci. Informovanost zaměstnanců. Způsoby komunikace se zaměstnanci. Zpětná vazba.
    7. Pracovní pohovory a interview
    Typy pracovních pohovorů a jejich cíle. Principy komunikace při pohovorech. Základní komunikační problémy jednotlivých typů pohovorů. Interview, zásady a nácvik vedení interview.
    8. Pracovní porady a pracovní jednání jako komunikační problém
    Komunikační stránka porady a pracovního jednání. Moderní metody vedení porad a pracovního jednání. Hodnocení efektivnosti porad a jednání.
    9. Komunikace s médii
    Zásady jednání s médii. Tiskové zprávy a tisková prohlášení. Tiskové konference. Jak koncipovat tiskové materiály. Monitoring.
    10. Komunikační image manažera
    Komunikace jako součást osobnosti manažera. Manažer jako komunikační expert. Verbální a neverbální prvky komunikačního image manažera. Proces budování komunikačního image.
    11. Komunikace v mezinárodním styku
    Obecné znalosti a pravidla komunikačního chování v mezinárodním styku. Úskalí, specifika a nedorozumění v mezinárodní manažerské komunikaci. Nácvik komunikačního chování ve styku s jinou kulturou. Využití kontaktů kultur pro úspěšné komunikační chování.

    V rámci výuky předmětu a k jeho prezentaci jsou využívána elektronická média.
Literatura
    povinná literatura
  • DUPUY, E. Úspěšný dialog. Praha, 2002. ISBN 80-7178-666-7. info
  • LEVEL, D., GALLE, W. Managerial Communications. Homewood: Irwin, 1998. ISBN 0-256-03730-2. info
  • MÜLLEROVÁ, O., HOFFMANNOVÁ, J. Kapitoly o dialogu. Praha, 1994. info
  • ZUCHA, R. Praktická příprava manažera. Praha, 1993. ISBN 80-85603-32-2. info
Informace učitele
Během výuky budou zadány dva průběžné testy a seminární práce. Uvedené aktivity jsou bodově ohodnoceny. Absolvování kurzu je uzavřeno zkouškou. Výsledná známka je dána součtem získaných bodů ze všech aktivit a výsledku závěrečné zkoušky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, léto 1991, zima 1991, léto 1992, zima 1992, léto 1993, zima 1993, léto 1994, zima 1994, léto 1995, zima 1995, léto 1996, zima 1996, léto 1997, zima 1997, léto 1998, zima 1998, léto 1999, zima 1999, léto 2000, zima 2000, léto 2001, zima 2001, léto 2002, zima 2002, léto 2003, zima 2003, léto 2004, zima 2004, léto 2005, zima 2005, léto 2006, zima 2006, léto 2007, léto 2008.