MAR105S Business Companies

School of Business Administration in Karvina
Winter 2007
Extent and Intensity
3/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cíl předmětu: Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky obchodních společností s důrazem na problematiku retailingu, kterému je ve vyspělých zemích věnována značná pozornost pro jeho význam nejen v oblasti vytváření pracovních míst, podílu na HDP, ale především v uspokojování potřeb zákazníků - spotřebitelů jako hlavního kritéria úspěšnosti obchodního podniku. Předmět je zaměřen zejména na hlavní rozvojovou složku, což jsou velké a střední firmy, může však posloužit i malým podnikatelům, kteří chtějí uspět na trhu a uplatnit se zde po boku velkých firem či různých obchodních sdružení.
Syllabus (in Czech)

  • Struktura výkladu:
    1. Okolí obchodní společnosti
    2. Strategie obchodní společnosti
    3. Marketingové cíle obchodních společností
    4. Územní a tržní analýza
    5. Řízení a plánování prodeje
    6. Organizování a modelování organizačních struktur v obchodě
    7. Formy koncentrace a kooperace v obchodě
    8. Řízení lidských zdrojů (vybrané problémy)
    9. Mzdové systémy v obchodě a pracovní motivace
    10. Pracovní procesy v obchodním provozu
    11. Organizace práce v obchodním provozu
    12. Manažérský systém informací
    13. Bezpečnostní management

    Obsah předmětu:
    1. Okolí obchodní společnosti
    Charakter obchodu ve světě a v ČR. Vývojové trendy obchodu a obchodních podniků. Tržní dominance a internacionalizace, globalizace, superkonkurence a akcelerace změn. Maloobchodní a velkoobchodní vývojové trendy. Vývojový cyklus maloobchodního trhu a jeho fáze.
    2. Strategie obchodní společnosti
    Filosofie, vize a poslání obchodních společností. Specifika působící na formulaci strategie retailingové firmy. Nejznámější podnikatelské strategie v obchodě. Mezinárodní rozvojové strategie. Stategie Trading up a Trading down. Mezinárodní rozvojové strategie rertailingu.
    3. Marketingové cíle obchodních společností
    Marketingové cíle a rozhodnutí maloobchodních a velkoobchodních firem. Marketingový mix obchodu a maloobchodu. Vztah mezi marketingovou a finanční strategií. Úpadky v obchodě a jejich specifické příčiny.
    4. Územní a tržní analýza
    Metody vymezení zájmové oblasti obchodních společností a maloobchodních jednotek. Metoda kruhových a časových vzdáleností. Obchodní gravitace. Reillyho zákony. Metody odhadu kupního potenciálu. Obratová metoda. Metoda plošného standardu. Huffův pravděpodobnostní model. Index maloobchodní saturace. Aplikace rozhodovací analýzy při lokalizaci maloobchodní jednotky.
    5. Řízení a plánování prodeje
    Řídící proces a hlavní nástroje řízení obchodního podniku. Plánování prodeje a odhad koupěschopné poptávky. Metody plánování a prognózování. Marketingový plán a prodejní plán jako součást obchodně-finančního plánu. Řízení kategorií (category management).
    6. Organizování a modelování organizačních struktur v obchodě
    Organizační vývoj firmy. Vzájemné souvislosti mezi její velikostí a organizací. Dělba práce a nejvhodnější typy organizačních struktur v obchodě. Organizační vývoj a vnitropodnikové řízení.
    7. Formy koncentrace a kooperace v obchodě
    Spontánní a smluvní koordinace obchodních podniků. Kartely a syndikáty. Měření koncentrace v obchodě. Koncentrační koeficienty. Herfindahlův-Hirschmanův index. Vertikální a horizontální formy integrace a kooperace. Kapitálové propojení. Koncentrační a kooperační tendence v obchodě ČR.
    8. Řízení lidských zdrojů (vybrané problémy)
    Klíčové otázky. Plánování lidských zdrojů. Analýza vnějších a vnitřních vlivů a budoucí požadavky. Metody odhadu počtu pracovníků nosných profesí. Standard výkonu pro homogenní soubor provozních jednotek. Tvorba objemu a struktury personálu a znaky sociálně- profesních skupin v obchodě.

    9. Mzdové systémy v obchodě a pracovní motivace
    Mzdové systémy v obchodě a motivační účinnost mzdy. Odměňování prodejního personálu. Přímé peněžní stimuly, nepřímé peněžní a nepeněžní stimuly v obchodní praxi a jejich mix.
    10. Pracovní procesy v obchodním provozu
    Charakteristika pracovních procesů a vlivy na ně působící. Klíčové oblasti operativního řízení maloobchodní jednotky. Vnější a vnitřní faktory obchodního provozu maloobchodní a velkoobchodní jednotky.
    11. Organizace práce v obchodním provozu
    Metody or
Literature
    required literature
  • STARZYCZNÁ.H. Obchodní firmy (vybrané problémy řízení). Karviná: OPF SU, 2001. ISBN 80-7248-124-X. info
  • JINDRA, J. Obchodní firmy. Praha: VŠE, 1998. ISBN 80-7079-8. info
  • PRAŽSKÁ, L. Řízení obchodních firem. Praha: VŠE, 1995. ISBN 8O-7079-651-. info
  • CIMLER, P. Územní strategie obchodních firem. Praha: VŠE, 1994. ISBN 80-7079-950-1. info
    recommended literature
  • Moderní obchod, Výběr, Handelsjournal. (ročníky od 2000). info
  • GILBERT, D. Retail Marketing Management. Essex: Prentice Hall, FT, 2003. ISBN 0-273-65544-6. info
  • PRAŽSKÁ, L., JINDRA, J. a kol. Obchodní podnikání. Praha: Management Press, 2002. ISBN 80-85943-48-4. info
  • KOL. Koncentrace obchodních firem na českém trhu. Praha: VŠE, 2001. ISBN 80-245-0204-6. info
  • STARZYCZNÁ.H.,STEINER.J. Maloobchod v českých zemích v proměnách let 1918-2000. Karviná: OPF SLU, 2000. ISBN 80-7248-084-. info
  • STARZYCZNÁ, H. Strukturální proměny maloobchodní sítě v českých zemích od meziválečných let po současnost (v letech 1918-2000). (doktorská disertační práce) Ostrava: VŠB-TU, 1999. info
  • ZADRAŽILOVÁ., KHELEROVÁ. Management obchodní firmy. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-85623-72-2. info
  • JINDRA, J. Retailing v USA. Praha: VŠE, 1994. ISBN 80-7079-364-3. info
  • BUREŠ, I. Jak úspěšně řídit prodejní tým. Praha: Management Press, 1993. ISBN 80-85603-25-X. info
  • MASON, J. B., MAYER., M. L. Modern Retailing. Boston: Homewood Ing., 1990. ISBN 0-256-07959-5. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 1990, Winter 1991, Winter 1992, Winter 1993, Winter 1994, Winter 1995, Winter 1996, Winter 1997, Winter 1998, Winter 1999, Winter 2000, Winter 2001, Winter 2002, Winter 2003, Winter 2004, Winter 2005, Winter 2006, Winter 2008.
  • Enrolment Statistics (Winter 2007, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2007/MAR105S