MME141 Statistical Methods for Economists

School of Business Administration in Karvina
Winter 2007
Extent and Intensity
2/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. RNDr. Josef Tošenovský, CSc. (lecturer)
Mgr. Radmila Krkošková, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Elena Mielcová, Ph.D. (seminar tutor)
prof. RNDr. Josef Tošenovský, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. RNDr. Josef Tošenovský, CSc.
Department of Informatics and Mathematics – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 10 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Poskytnout hlubší pohled na statistické metody vhodné ke zpracování vícerozměrných dat, ovládnout teoretický aparát vybraných metod a naučit se je aplikovat pomocí statistických programů na počítači PC. Seznámit studenty s principy speciálních ekonomicko-matematických metod, které jsou nepostradatelnou součástí moderního řízení. Tyto metody se naučí prakticky ovládat tak, aby je dovedli aplikovat v marketingu a aby dikázali efektivně kontrolovat a řídit kvalitu produkce ve všech etapách výrobního procesu, tj. v předvýrobní, výrobní i povýrobní etapě. Současně se seznámí s metodami, jejichž znalost vyžadují od řídících pracovníků i nejvýznamnější normy pro řízení kvality, např. americká QS 9000, nebo německá VDA 6.1. Tyto normy jsou závazné pro řadu odvětví, např. pro všechny dodavatele automobilového průmyslu.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura výkladu:
    1. Základní pojmy a metody ze statistiky
    2. Testování hypotéz v marketingu - parametrické testy
    3. Testování hypotéz v marketingu - neparametrické testy
    4. Regresní analýza
    5. Korelační analýza
    6. Analýza rozptylu (ANOVA)
    7. Analýza rozptylu (ANOVA): Dvojné třídění a Latinské čtverce
    8. Úplné faktorové plány
    9. Částečný faktorový experiment se dvěma úrovněmi
    10. Taguchiho metody: ztrátová funkce
    11. Taguchiho metody: celkové náklady na jakost
    12. Metody prognózování tržeb
    Obsah předmětu:
    1. Základní pojmy a metody ze statistiky - Charakteristiky polohy, charakteristiky variability, šikmost, špičatost, statistický soubor se dvěma znaky, testy statistických hypotéz
    2. Testování hypotéz v marketingu - parametrické testy - Marketingová případová studie, co přináší parametrické testování statistických hypotéz v marketingu, jednovýběrový t-test, dvouvýběrový t-test - nepárový a párový
    3. Testování hypotéz v marketingu - neparametrické testy - Mediánový test (pro 1 výběr), chi-kvadrát test pro 1 výběr, dvouvýběrové testy, chi-kvadrát test pro 2 výběry, Mann-Whitneyův test , Wilcoxonův párový test
    4. Regresní analýza - Podstata regresní analýzy, odhad regresních koeficientů, test významnosti regresních koeficientů, intervaly spolehlivosti regresních koeficientů, test vhodnosti regresního modelu
    5. Korelační analýza - Koeficient korelace, index korelace, Spearmanův koeficient (pořadové) korelace, vícenásobná lineární závislost - vztahy pro dvě vysvětlující proměnné
    6. Analýza rozptylu (ANOVA) - Jednofaktorová ANOVA, postup při analýze rozptylu s jedním faktorem, míra těsnosti závislosti
    7. Analýza rozptylu (ANOVA): Dvojné třídění a Latinské čtverce - Dvojné třídění, trojné třídění (Latinské čtverce)
    8. Úplné faktorové plány - Základy experimentování a oblasti použití, experimentální procedura, efekt (vliv) faktoru, významnost efektu, test významnosti efektu, grafické hodnocení efektu faktoru, grafy interakcí, model experimentu
    9. Částečný faktorový experiment se dvěma úrovněmi - Poloviční plány, grafická metoda
    10. Taguchiho metody: ztrátová funkce - Definice a vlastnosti ztrátové funkce, ztrátová funkce pro různé typy tolerance
    11. Taguchiho metody: celkové náklady na jakost - Monitorování nákladů na jakost, regulační diagramy
    12. Metody prognózování tržeb - Analýza trendové složky, analýza sezónní složky, model konstantní sezónnosti, analýza náhodné složky, testování vlastností náhodné složky, prognózování, kauzální prognostické metody.

    Výuka seminářů probíhá v počítači vybavených učebnách. Studijní materiály jsou rovněž dostupné v elektronické podobě prostřednictvím fakultní počítačové sítě. Na internetu je k dispozici eLearningový předmět Statistické metody pro ekonomy.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 1990, Winter 1991, Winter 1992, Winter 1993, Winter 1994, Winter 1995, Winter 1996, Winter 1997, Winter 1998, Winter 1999, Winter 2000, Winter 2001, Winter 2002, Winter 2003, Winter 2004, Winter 2005, Winter 2006, Winter 2008, Winter 2009.
  • Enrolment Statistics (Winter 2007, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2007/MME141