MARBKOZS Protection of Consumers´ Interests

School of Business Administration in Karvina
Winter 2012
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Pavla Sýkorová (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Sýkorová
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Prerequisites (in Czech)
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cíl předmětu: Cílem předmětu je získat všeobecný přehled v otázkách ochrany zájmů spotřebitele. Důraz je kladen zejména na aspekty kvality zboží a služeb, odbornosti a hygieny prodeje. Studenti jsou seznamováni s činností orgánů státní správy a samosprávy, především pak s jejich působením na úseku kontroly. Nedílnou součástí jsou informace o úrovni ochrany spotřebitele v zahraničí.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Ochrana zájmů spotřebitele jako součást koncepce společenského marketingu
    2. Historický vývoj ochrany spotřebitele
    3. Koncepce spotřebitelské politiky v ČR
    4. Zákon o svobodném přístupu k informacím, zákon o ochraně osobních dat
    5. Zákon o ochraně spotřebitele
    6. Dozorové orgány
    7. Ochrana spotřebitele v ostatních zákonech
    8. Spotřebitelská politika EU
    9. Spotřebitelské organizace u nás a v zahraničí
    10. Bezpečnost výrobků a ochrana trhu
    11. Problematika nákupu a prodeje z hlediska spotřebitele
    12. Reklama a možnosti jejího vlivu na spotřebitele
    13. Přednáška odborníka z praxe
    Obsah předmětu
    1. Ochrana zájmů spotřebitele jako součást koncepce společenského (sociálně-etického) marketingu
    Definice koncepce společenského (sociálně-etického) marketingu. Tři pilíře koncepce - společnost, zákazník a úroveň uspokojování jeho potřeb a užitek, firma a jejich rovnováha. Ochrana zájmů spotřebitele jako součást kvalitnějšího uspokojování potřeb zákazníků.
    2. Historický vývoj ochrany spotřebitele
    Ochrana spotřebitele v prvních legislativních normách, kontrolní činnost, vznik a působnost cechovních řádů, novodobá úprava tržního dozoru a ochrany spotřebitele, vývoj po roce 1948, novodobý vývoj ochrany spotřebitele ve světě.
    3. Koncepce spotřebitelské politiky v ČR
    Uplatňování spotřebitelské politiky (působnost státu, spotřebitele, podnikatelů a spotřebitelského poradního výboru), koncepce spotřebitelské politiky,
    4. Zákon o svobodném přístupu k informacím, zákon o ochraně osobních dat.
    5. Zákon o ochraně spotřebitele
    Základní pojmy, povinnosti při prodeji výrobků a poskytování služeb, problematika obalů, reklamací, úkoly veřejné správy.
    6. Dozorové orgány
    Činnost a nástroje dozorových orgánů, práva a povinnosti dozorových orgánů při výkonu své funkce, charakteristika vybraných dozorových orgánů.
    7. Ochrana spotřebitele v ostatních zákonech
    Kupní smlouva, spotřebitelské smlouvy, smlouva o dílo, zákon o technických požadavcích na výrobky, zákon o obecné bezpečnosti výrobků, zákon o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku.
    8. Spotřebitelská politika EU
    Zakotvení ochrany spotřebitele v politice EU, legislativa EU v oblasti ochrany spotřebitele, evropské instituce, změny nastolené postupu ČR do EU.
    9. Spotřebitelské organizace u nás a v zahraničí
    Consumers International, ochrana spotřebitele ve vybraných zemích, spotřebitelské organizace a hnutí v České republice.
    10. Bezpečnost výrobků a ochrana trhu
    Značky shody, bezpečnost a jakost, dobrovolné informační značky pro spotřebitele, dozor nad trhem.
    11. Problematika nákupu a prodeje z hlediska spotřebitele
    Povinnosti prodávajících a práva kupujících, chyby spotřebitelské veřejnosti - kupujících, chyby prodávajících, způsoby manipulace se spotřebitelem při nákupu.
    12. Reklama a možnosti jejího vlivu na spotřebitele
    Základní pojmy, jednotlivé formy omezení reklamy, dozor nad dodržováním zákona, zařazování reklam, psychologické aspekty reklamy.
    13. Přednáška odborníka z praxe
Literature
    required literature
  • HOROVÁ, O. Ochrana spotřebitele po vstupu do Evropské unie. Praha: Oeconomica, 2006. ISBN 978-80-245-1106-1. info
  • MATUSIKOVÁ, L. Ochrana zájmů spotřebitele - distanční studijní opora. Karviná: SU OPF, 2006. ISBN 80-7248-357-9. info
  • KLABUSAYOVÁ, N. Principy a trendy ochrany spotřebitele. Ostrava: VŠB TU, 2005. ISBN 978-80-248-0912-0. info
    recommended literature
  • D-test. Praha: OSS "TEST". info
  • http://www.spotrebitel.cz. info
  • Moderní obchod. info
  • Zákon č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů. info
  • VYSEKALOVÁ, J. a KOL. Chování zákazníka (vybrané kapitoly). Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3528-3. info
  • MARLIN., S. E., OLINGER, C. P. Consumer Protection in an Age of Technological Transformation. New York: Nova Science Publishers Inc, 2009. ISBN 978-16-069-2924-7. info
  • TOMANČÁKOVÁ, B. Ochrana spotřebitele v praxi se vzory a příklady. Praha: Linde, 2008. ISBN 80-7201-695-2. info
  • HOUDEK, D. Jak úspěšně reklamovat. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2201-6. info
Teaching methods
One-to-One tutorial
Skills demonstration
Students' self-study
Assessment methods
Credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
ActivityDifficulty [h]
Konzultace6
Ostatní studijní zátěž74
Přednáška6
Zápočet30
Summary116
The course is also listed under the following terms Winter 2013.
  • Enrolment Statistics (Winter 2012, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2012/MARBKOZS