MARNKSMG Strategický marketing

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2012
Rozsah
Přednáška 12 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Zdeněk Bednarčík (přednášející)
prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc. (přednášející)
Garance
Ing. Zdeněk Bednarčík
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Strategický marketing navazuje na předměty marketing a management a rozvíjí poznatky z těchto předmětů. Jeho cílem je povýšit teoretický a metodologický základ těchto disciplín, zabezpečit jejich mezioborové a interdisciplinární vazby a dosáhnout toho, aby studenti byli schopni souborně posuzovat složité praktické jevy a procesy. Strategický charakter předmětu vyžaduje, aby studenti znali základy výzkumné, řešitelské a badatelské činnosti a aby výsledky výzkumů uměli transformovat do teorie a zejména do praktických podnikatelských aktivit a marketingových projektů. Posluchači v rámci kurzu řeší praktické příklady s využitím získaných poznatků. Svým obsahem má předmět přímé vazby na ostatní volitelné i závazné předměty včetně zpracovávání diplomových prací.
Osnova
  • 1. Metodologie strategického marketingu
    2. Strategické marketingové řízení
    3. Strategický marketingový proces - plánovací etapa, analýzy vnějšího okolí
    4. Strategický marketingový proces - plánovací etapa, interní analýzy, SWOT analýza.
    5. Strategický marketingový proces - plánovací etapa, marketingové cíle, sestavení plánu
    6. Strategický marketingový proces - realizační a kontrolní etapa
    7. Metodika firemní marketingové strategie
    8. Mezinárodní marketingové strategie.
    9. Aplikace strategického marketingu - systém řízení vztahů se zákazníky
    10.Aplikace strategického marketingu - marketingové strategie služeb
    11. Strategie a plánování cenové tvorby
    12. Řízení cen, aktuální problémy cenové tvorby
    13. Prognostické analýzy s využitím matematicko-statistických metod
    1. Úvod do strategického marketingu, obecné vymezení základních pojmů, jejich podstaty, šíře, hloubky a vzájemných vazeb. Pojmy strategie a marketingové strategie, řízení a strategické marketingové řízení, plánování a strategické marketingové plánování. Principy strategického myšlení.
    2. Strategický řídící proces jako východisko pro marketingové řízení. Typy marketingových strategií, vhodnosti jejich použití. Definování poslání firem. Strategické marketingové cíle a dílčí firemní strategie.
    3. Marketingové analýzy externí a interní. Analýza makroprostředí. Analýza a měření trhu. Analýza chování zákazníka a konkurence.
    4. Interní analýza silných a slabých stránek. Sestavení SWOT analýzy, postup, metodika, příklady. Formulace specifických předností. Analýza průmyslového trhu.
    5. Stanovení marketingových cílů, formulování marketingových strategií. Sestavení marketingového plánu jako základního plánovacího dokumentu. Příklady marketingových plánů a firemních cílů.
    6. Úkoly realizační etapy. Řešení formou strategických projektů. Postup realizace marketingového plánu. Klíčové skutečnosti realizační kontroly. Proces realizační kontroly. Marketingový audit.
    7. Implementace strategického marketingu do praktické činnosti firmy. Obsah a struktura firemní strategie. Postup při zpracování firemní strategie. Podmínky úspěšného zpracování a realizace marketingové strategie. Příklady zpracované a zavedené firemní strategie.
    8. Vývozní marketing. Globální marketingová strategie. Mezinárodní marketingové řízení.
    Specifika strategického marketingu v mezinárodních podmínkách.
    9. Evidence základních dat a údajů o partnerech, produktech, konkurenci. Předpoklady a východiska realizace systému CRM. Komunikační nástroje v CRM. Podmínky úspěchu implementace CRM.
    10. Charakteristika služeb. Uplatňování jednotlivých nástrojů marketingového mixu.Marketing ve veřejném sektoru.Nový styl řízení ve veřejném sektoru.
    11. Strategický řídící proces, cenová strategie, hodnota produktu pro zákazníka, výhoda pro zákazníka, cenová diferenciace, taktika cenové tvorby.
    12. Řízení cen, aktuální problémy cenové tvorby
    Cíle stanovení ceny, metody výpočtu ceny, cenová politika a slevy, ceny a podpora prodeje, ceny a marketingové kanály. Typologie cenové strategie, realizace cenové strategie. Revize strategie a tvorba cen.Cenová elasticita, typy a výpočty, stanovení bodu zvratu.
    13. Prognózování časových řad. Signalizační a varovný systém. Indikátory změny. Metody prognózování vývoje vnějšího i vnitřního prostředí. Systém reakce na změny tržního prostředí.
Literatura
    povinná literatura
  • JAKUBÍKOVÁ, D. Strategický marketing. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2690-8. info
  • BEDNARČÍK, Z. Strategický marketing. Karviná: SU OPF, 2007. ISBN 978-80-7248-436-2. info
  • HORÁKOVÁ, H. Strategický marketing. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0447-1. info
    doporučená literatura
  • BLAŽEK, L. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3275-6. info
  • GILLIGAN, C., WILSON, M. S. Strategic Marketing Planning. Amsterdam: Elsevier, 2009. ISBN 978-1-85617-617-0. info
  • WILCZKOVÁ, M. Cenová strategie a taktika. Karviná: SU OPF, 2008. info
  • KNIGHT, P. Vysoce efektivní marketingový plán: 15 kroků k úspěchu v podnikání. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1999-3. info
  • KOTLER, P. Marketing podle Kotlera: Jak vytvářet a ovládnout nové trhy. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-010-4. info
Výukové metody
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Průběžný test, písemná zkouška
AktivityNáročnost [h]
Konzultace6
Ostatní studijní zátěž67
Přednáška6
Zkouška40
Celkem119
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014.