OPF:SVBPAND Education and Child-Rearing - Course Information
SVBPAND Education and Child-Rearing
School of Business Administration in KarvinaWinter 2012
- Extent and Intensity
- 2/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Janusz Mika, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Janusz Mika, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Janusz Mika, Ph.D.
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina - Prerequisites (in Czech)
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Management (programme OPF, B_HOSPOL)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je, aby studenti získali základní vědomosti z oblasti výchovy a vzdělávání dospělých. Na základě osvojených poznatků mohou posluchači v kombinaci s vědomostmi, které získají u jiných kurzů oborů, pracovat s dospělými lidmi v procesu jejich výchovy a vzdělávání. Výuka je realizována ve dvou relativně samostatných i propojených rovinách: v rovině výkladové (přednášky pokrývající klíčové tématické okruhy předmětu) a v rovině analytické (semináře opřené o systematický rozbor vybraných textů z andragogiky).
- Syllabus (in Czech)
- 1. Metodický a motivační úvod do předmětu
2. Filozoficko-historická východiska vzdělávání a výchovy dospělých
3. Andragogika jako věda
4. Andragogika a společenská praxe
5. Dospělý
6. Úloha biologických a sociálních faktorů ve vývoji osobnosti
7. Učení, vzdělávání a výchova dospělých
8. Edukant a edukátor v andragogice
9. Organizační formy vzdělávání dospělých
10. Funkce vzdělávání dospělých
11. Vzdělavatelnost dospělých
12. Celoživotní vzdělávání
13. Edukace dospělých v českých zemích
1. Metodický a motivační úvod do předmětu
Uvedení do předmětu, motivování studentů, vysvětlení významu a podstaty předmětu, vyřešení základních organizačních záležitostí týkajících se předmětu.
2. Filozoficko-historická východiska vzdělávání a výchovy dospělých
Historický pohled na vzdělávání dospělých, dějiny vzdělávání dospělých, kořeny andragogiky.
3. Andragogika jako věda
Předmět, význam a úkoly andragogiky. Andragogika, andragogice vědy a jejich místo mezi vědami. Systém andragogiky. Výzkum v andragogice. Interdisciplinarita andragogiky.
4. Andragogika a společenská praxe
Vymezení základních pojmů, formy, metody a prostředky vzdělávání dospělých.
5. Dospělý
Dospělý jako jeden ze základních andragogických pojmů, různé pohledy na dospělost, členění dospělosti, běžné definice dospělosti z pohledu jednotlivých vědních disciplín. Proces socializace.
6. Úloha biologických a sociálních faktorů ve vývoji osobnosti
Úloha biologických faktorů ve vývoji osobnosti. Biologizující pojetí utváření osobnosti. Názory reformní pedagogiky, sociální darwinismus, psychoanalyticky orientovaní pedagogové. Úloha společenského prostředí ve vývoji osobnosti, vztah společenského prostředí a výchovy (vzdělávání), vnější a vnitřní faktory při utváření osobnosti.
7. Učení, vzdělávání a výchova dospělých
Učení a vzdělávání. Volba témat, volba metod. Lidské aspekty vzdělávání dospělých. Výchova dospělých a jednotlivé názory na výchovu dospělých.
8. Edukant a edukátor v andragogice
Účastník vzdělávání a jeho motivace ke vzdělávání. Pracovníci, lektoři a učitelé ve vzdělávání dospělých.
9. Organizační formy vzdělávání dospělých
Distanční vzdělávání, profesní vzdělávání v podnicích a organizacích, zájmové vzdělávání dospělých. Kulturní a kulturně-osvětová práce.
10. Funkce vzdělávání dospělých
Kvalifikační, selekční, alokační, integrační funkce vzdělávání dospělých. Přenos kultury, pohled ekonomických věd.
11. Vzdělavatelnost dospělých
Problematika vzdělavatelnosti dospělých. Psychologické předpoklady pro vzdělávání
dospělých. Antropologické předpoklady pro vzdělávání dospělých.
12. Celoživotní vzdělávání
Aktuálnost filozofie celoživotního vzdělávání, problematika rekvalifikací v kontextu celoživotního vzdělávání, didaktické dimenze rekvalifikačních procesů.
13. Edukace dospělých v českých zemích
Historický pohled na edukaci dospělých v českých zemích. Stručný pohled na vzdělávací tradice. Konstituování základů teorie vzdělávání dospělých v bývalém Československu. Přehled významných odborníků v oblasti vzdělávání dospělých, jejich názory, koncepce a teoretický přínos.
- 1. Metodický a motivační úvod do předmětu
- Literature
- required literature
- PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3235-0. info
- BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2580-2. info
- recommended literature
- VODÁK, J., KUCHARČÍKOVÁ, A. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3651-8. info
- KNOWLES, M. S., HOLTON, E. F., SWANSON, R. A. Edukacja dorosłych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2009. ISBN 978-83-01-15659-6. info
- ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, s.r.o., 2009. ISBN 978-80-7367-551-6. info
- KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. info
- MALACH, J., ZAPLETAL, B. Vybrané problémy andragogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-043-2. info
- FIALA, B. Vybrané kapitoly z andragogiky, pedagogiky a didaktiky. Karviná: OPF SU, 1999. ISBN 80-7248-052-9. info
- Teaching methods
- Skills demonstration
Seminar classes - Assessment methods
- Credit
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
Activity Difficulty [h] Ostatní studijní zátěž 47 Přednáška 26 Seminář 13 Zápočet 30 Summary 116
- Enrolment Statistics (Winter 2012, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2012/SVBPAND