PEMPRIN Management of Purchasing

School of Business Administration in Karvina
Winter 2014
Extent and Intensity
2/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Contact Person: Ing. Žaneta Rylková, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
Předmět je podmíněn absolvováním předmětů Logistika a Management.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Řízení nákupu musí vycházet z celkových strategických preferencí podniku. Cílem řízení nákupu je zabezpečení efektivního a plynulého zásobování podniku jak hmotnými vstupy (zboží, materiál, stroje a zařízení), tak i nehmotnými vstupy (službami), v potřebném množství, kvalitě a při dosažení optimálních cenových a platebních podmínek. Důležitou součástí je proces výběru a řízení dodavatelských subjektů.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Objasnění základních pojmů souvisejících s nákupem.
    2. Charakteristika zásobovací činnosti.
    3. Zajišťování a krytí potřeb
    4. Klasifikace druhů zásob
    5. Operativní řízení zásobování
    6. Strategické plánování nákupu
    7. Řízení informačních toků
    8. Výběr dodavatelů a proces hodnocení dodavatelů
    9. Řízení kvality nákupu
    10. Řízení nákupní logistiky
    11. Elektronické nakupování
    12. Nákupní centrum podniku a osobnost nákupce
    13. Organizační struktury nákupu
Literature
    required literature
  • KAPLAN, M., ZRNÍK, J. a kol. Jak levněji a lépe nakupovat. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-1145-1. info
  • LUKOSZOVÁ, X. Nákup a jeho řízení. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-7078-674-4. info
  • LUKOSZOVÁ, X., GRASSEOVÁ, M., MENŠÍK, O. Řízení nákupu. Ostrava: EF VŠB-TU, 2000. ISBN 80-7078-674-4. info
  • TOMEK, J., HOFMAN, J. Moderní řízení nákupu podniku. Praha: MANAGEMENT PRESS, 1999. ISBN 80-85943-73-5. info
  • KITA, J. Nákup a predaj. Bratislava: Sprint, 1998. ISBN 80-88848-28-8. info
  • TOMEK, G., TOMEK, J. Nákupní marketing. PraHa.Grada, 1996. ISBN 80-85623-96-X. info
    recommended literature
  • M. Synek a kol. Manažerská ekonomika. Grada, Praha, 1996. ISBN 80-7079-133-0. info
  • NĚMEC, F. Logistika. Karviná: OPF SU, 1995. ISBN 80-85879-24-7. info
  • PORTER, M. E. Konkurenční strategie. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-11-2. info
  • KOTLER, P. Marketing Management. Praha: Victoria Publishing, 1992. ISBN 80-85605-08-2. info
  • GAMMON, J. S. Nákup a prodej. Praha: Readers International,, 1991. ISBN 80-901454-3-4. info
Teaching methods
Skills demonstration
Seminar classes
Assessment methods
Credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017.
  • Enrolment Statistics (Winter 2014, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2014/PEMPRIN