INMBESME Statistical Methods for Economists

School of Business Administration in Karvina
Winter 2015
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Radmila Krkošková, Ph.D. (lecturer)
Ing. Elena Mielcová, Ph.D. (lecturer)
Ing. Zuzana Neničková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Elena Mielcová, Ph.D.
Department of Informatics and Mathematics – School of Business Administration in Karvina
Contact Person: Mgr. Radmila Krkošková, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisla na jiných předmětech.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Poskytnout hlubší pohled na statistické metody vhodné ke zpracování vícerozměrných dat, ovládnout teoretický aparát vybraných metod a naučit se je aplikovat pomocí statistických programů na počítači. Seznámit studenty s principy speciálních ekonomicko-matematických metod, které jsou nepostradatelnou součástí moderního řízení. Tyto metody se naučí prakticky ovládat tak, aby je dovedli aplikovat v marketingu a aby dokázali efektivně kontrolovat a řídit kvalitu produkce ve všech etapách výrobního procesu, tj. v předvýrobní, výrobní i povýrobní etapě.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základní pojmy a metody ze statistiky
    2. Testování hypotéz v marketingu - parametrické testy
    3. Testování hypotéz v marketingu - neparametrické testy
    4. Regresní analýza
    5. Korelační analýza
    6. Analýza rozptylu (ANOVA)
    7. Analýza rozptylu (ANOVA): Dvojné třídění a Latinské čtverce
    8. Úplné faktorové plány
    9. Částečné faktorové plány
    10. Částečný faktorový experiment se dvěma úrovněmi
    11. Taguchiho metody: ztrátová funkce
    12. Taguchiho metody: celkové náklady na jakost
    13. Metody prognózování tržeb

    1. Základní pojmy a metody ze statistiky
    Charakteristiky polohy, charakteristiky variability, šikmost, špičatost, statistický soubor se dvěma znaky, testy statistických hypotéz.
    2. Testování hypotéz v marketingu - parametrické testy
    Marketingová případová studie, co přináší parametrické testování statistických hypotéz v marketingu, jednovýběrový t-test, dvouvýběrový t-test - nepárový a párový.
    3. Testování hypotéz v marketingu - neparametrické testy
    Mediánový test (pro 1 výběr), chi-kvadrát test pro 1 výběr, dvouvýběrové testy, chi-kvadrát test pro 2 výběry, Mann-Whitneyův test, Wilcoxonův párový test.
    4. Regresní analýza
    Podstata regresní analýzy, odhad regresních koeficientů, test významnosti regresních koeficientů, intervaly spolehlivosti regresních koeficientů, test vhodnosti regresního modelu.
    5. Korelační analýza
    Koeficient korelace, index korelace, Spearmanův koeficient (pořadové) korelace, vícenásobná lineární závislost - vztahy pro dvě vysvětlující proměnné.
    6. Analýza rozptylu (ANOVA)
    Jednofaktorová ANOVA, postup při analýze rozptylu s jedním faktorem, míra těsnosti závislosti.
    7. Analýza rozptylu (ANOVA): Dvojné třídění a Latinské čtverce
    Dvojné třídění, trojné třídění (Latinské čtverce).
    8. Úplné faktorové plány
    Základy experimentování a oblasti použití, experimentální procedura, efekt (vliv) faktoru, významnost efektu, test významnosti efektu, grafické hodnocení efektu faktoru, grafy interakcí, model experimentu.

    9. Částečné faktorové plány
    Grafické hodnocené efektu faktoru u částečných faktorových plánů.
    10. Částečný faktorový experiment se dvěma úrovněmi
    Poloviční plány, grafická metoda.
    11. Taguchiho metody: ztrátová funkce
    Definice a vlastnosti ztrátové funkce, ztrátová funkce pro různé typy tolerance.
    12. Taguchiho metody: celkové náklady na jakost
    Monitorování nákladů na jakost, regulační diagramy.
    13. Metody prognózování tržeb
    Analýza trendové složky, analýza sezónní složky, model konstantní sezónnosti, analýza náhodné složky, testování vlastností náhodné složky, prognózování, kauzální prognostické metody.
Literature
    required literature
  • RAMÍK, J., STOKLASOVÁ, R., TOŠENOVSKÝ, J. Statistické metody pro ekonomy. Karviná: OPF SU, 2003. ISBN 80-85943-63-8. info
    recommended literature
  • DANIEL, W. W., TERREL, J. Business statistics for management and economics. Houghton Mifflin, 2005. ISBN 978-03957-280-25. info
  • BLECHARZ, P. Základy metody DOE (Taguchiho přístup). Ostrava : REPRONIS, 2005. ISBN 80-7329-106-1. info
  • TOŠENOVSKÝ, J. Průvodce hodnocením způsobilosti. Ostrava, 2003. info
  • TOŠENOVSKÝ J., NOSKIEVIČOVÁ, D. Statistické metody pro zlepšování jakosti. Ostrava : Montanex, 2000. ISBN 80-7225-040-X. info
Teaching methods
One-to-One tutorial
Skills demonstration
Assessment methods
Written exam
Written test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 12 HOD/SEM.
Teacher's information
ActivityDifficulty [h]
Konzultace6
Ostatní studijní zátěž93
Přednáška6
Zkouška40
Summary145
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (Winter 2015, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2015/INMBESME