PEMDPMSR Methods of Strategic Management

School of Business Administration in Karvina
Winter 2015
Extent and Intensity
0/0. 15 credit(s). Type of Completion: dzk.
Teacher(s)
Karel Skokan, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Karel Skokan, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Prerequisites
The completion of the course does not require any extra conditions and course can be enrolled independently of other courses.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
To review and to deepen the knowledge of Master Study Graduates about the current theoretical approaches, methodologies and practical knowledge in management, strategic management and project management in business firms and other entities. To provide information about the contents, procedures, methods and tools used in the development and implementation of organization strategy in national and international context. To learn how to apply the methods and tools of strategic management in specific cases of business strategy.
Syllabus
  • 1. Theories and paradigms of management
    2. Basic concepts of strategic management
    3. Principles and models of strategic management
    4. Strategic intent and its components
    5. Analysis of external environment
    6. The internal assessment of sources and capabilities
    7. Strategy options and alternatives
    8. Business, entrepreneurial and functional strategies
    9. Strategy implementation
    10. Strategy in international context
    11. Government, public sector and not-for-profit strategies
    12. Logical framework approach to strategy and project management
    13. Key concept of project management for strategy implementation
    14. Case studies I strategic management
Literature
    required literature
  • GRASSEOVÁ M. a kol. Analýza podniku v rukou manažera. 2. vydání. Brno: BizBooks, 2012. ISBN 978-80-265-0032-2. info
  • TICHÁ, I. HRON, J. Strategické řízení. Praha: ČZU, 2012. ISBN 978-80-213-0922-7. info
  • ZUZÁK, R. Strategické řízení podniku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4008-9. info
  • KONEČNÝ, M., GREGUŠOVÁ, M. Strategický management. Ostrava: VŠB-Technická univerzita, 2012. ISBN 978-80-248-2791-9. info
  • FOTR, J. a kol. Tvorba strategie a strategické plánování. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3985-4. info
  • VEBER, J. a kol. Management. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-200-0. info
    recommended literature
  • FOTR, J. Investiční rozhodování a řízení projektů. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3293-0. info
  • BLAŽEK, L. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3275-6. info
  • ŘEHÁČEK, P. Procesy a prvky projektového řízení. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2011. ISBN 978-80-248-2455-0. info
  • SVOZILOVÁ, K. Projektový management. 2. vydání. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3611-2. info
  • LHOTSKÝ, J. Strategický management. Jak zajistit budoucí úspěch podniku. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-3295-1. info
  • MALLYA, T. Základy strategického řízení a rozhodování. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1911-5. info
  • SEDLÁČKOVÁ, H. BUCHTA, K. Strategická analýzy. 2. vydání. Praha: C. H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-367-1. info
  • LEDNICKÝ, V. Strategické řízení. Ostrava: Repronis, 2006. ISBN 80-7329-131-2. info
  • KEŘKOVSKÝ, M.; VYKYPĚL, O. Strategické řízení. Teorie pro praxi. 2. vydání. Praha: C. H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-453-8. info
  • KONEČNÝ, M., WAGNEROVÁ, E. Inovační podnikání. Karviná: SU OPF, 2005. ISBN 80-7248-092-8. info
  • FOTR, J., DĚDINA, J., HRŮZOVÁ, H. Manažerské rozhodování. Praha: Ekopress, 2003. ISBN 80-86119-69-6. info
  • ANGIER, M., MARCH, JG. Economic of Choice, Change and Organization. Boston, 2002. ISBN 1-84064-321-8. info
  • VLČEK, R. Hodnota pro zákazníka. Praha: Management Press, 2002. ISBN 80-7261-068-6. info
  • VEBER, J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0194-4. info
  • NEUMAIEROVÁ, I., NEUMAIER, I. Výkonnost a tržní hodnota firmy. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0125-1. info
  • ŠRONĚK, I. Kultura v mezinárodním podnikání. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0012-3. info
  • DEDOUCHOVÁ, M. Strategie podniku. Praha: C.H.Beck, 2001. ISBN 80-7179-603-4. info
  • VEBER, J. a kol. Management - základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-095-5. info
  • CRAINER, S. Moderní management - základní myšlenkové směry. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-019-8. info
  • SYNEK, M. A KOL. Podniková ekonomika. 2. vyd. Praha: C.H.Beck, 2000. ISBN 80-7179-228-4. info
  • KOTTER, JP. Vedení procesu změny, osm kroků úspěšné transformace podnikem v turbulentní ekonomice. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-015-5. info
  • DRUCKER, PF. Výzvy managementu pro 21. století. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-021-X. info
  • KONEČNÝ, M., LEDNICKÝ, V., MATUSÍKOVÁ, L., WAGNEROVÁ, E. Strategický management. Karviná: OPF SU, 1999. ISBN 80-7248-049-9. info
  • TRUNEČEK, J. Systémy podnikového řízení ve společnosti znalostí. Praha: VŠE, 1999. ISBN 80-7079-083-0. info
  • STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X. info
  • HESKETT, JL. Managing in the Service Economy. Boston: Harvard Business School Press, 1998. ISBN 0-87584-130-9. info
  • DRUCKER, P. On the profession of Management. Boston, A Harvard Business Review Book, 1998. ISBN 0-87584-836-2. info
  • KAŠÍK, J., MICHALKO, M. a kol. Podniková diagnostika. Ostrava: Tandem, 1998. ISBN 80-902167-4-9. info
  • HRON, J., TICHÁ, I., DOHNAL, J. Strategické řízení. Praha: ČZU, 1998. ISBN 80-213-0255-0. info
  • VODÁČEK, L., ROSICKÝ, A. Informační management. Praha: Management Press, 1997. ISBN 80-85943-35-2. info
  • BRICKAY, J., SMITH, C., ZIMMERMANN, J. Managerial Economics and Organizational Architecture. Boston: Irwin/Mc Graw-Hill, 1997. ISBN 0-256-15825-8. info
  • BROWMAN, C. Strategický management. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-230-1. info
  • STEINMANN, H., LÖHR, A. Základy podnikové etiky. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-56-4. info
  • DRUCKER, PF. Inovace a podnikavost. Praxe a principy. Praha: Management Press, 1993. ISBN 80-85603-29-2. info
  • NOVÝ, I. Podniková kultura a identita. Praha: VŠE, 1993. ISBN 80-7079-159-4. info
  • MANLEY, WW. Executives Handbook of Model Business Conduct Codes. New Jersey: Prentice Hall, 1991. ISBN 013296757. info
  • DEDOUCHOVÁ, M. Kvalitní strategie - předpoklad úspěchu firmy. Praha: Profess, 1977. ISBN 80-85-235-25-0. info
    not specified
  • DAVID, F.R. Strategic Management. Concepts and Cases. 14th ed. Harlow: Pearson Education, 2013. ISBN 978-0-273-76748-0. info
  • JOHNSON, G., SCHOLES, K., WHITTINGTON, R. Exploring Corporate Strategy. 9th ed. London: Financial Times, 2011. ISBN 978-02-737-3702-5. info
  • LYNCH, R. Strategic Management. 5th ed. Harlow: Pearson Education, 2009. ISBN 978-0-273-71639-9. info
Teaching methods
One-to-One tutorial
Skills demonstration
Students' self-study
Assessment methods
Grade
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 40 HOD/SEM.
Teacher's information
Seminar work up to 15-20 pages plus annexes and the defence during the exam. Explanation of 2-3 theoretical topics presented during lectures or consultations.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Summer 2015, Summer 2016, Winter 2016, Summer 2017, Winter 2017, Summer 2018, Winter 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Winter 2015, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2015/PEMDPMSR