XEVS2725 Theory of Economics

School of Business Administration in Karvina
Winter 2015
Extent and Intensity
0/0. 6 credit(s).
Guaranteed by
doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D.
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina
Prerequisites (in Czech)
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je umožnit absolventům navazujících magisterských studijních programů komplexněji pochopit souvislosti současného stavu ekonomického myšlení. Tímto by měl být u studentů vytvořen základní předpoklad pro překonání jednostrannosti a určitého zjednodušování, jež je zpravidla spojováno s tradičním učebnicovým výkladem obecné ekonomie. Student tak bude postupně seznámen s předklasickými směry ekonomického myšlení, klasickou a neoklasickou ekonomií, myšlenkovými proudy založenými na názorech a myšlenkách J. M. Keynese, liberálními ekonomickými směry, institucionalismem a školou veřejné volby. V rámci výkladu pak budou posluchači seznámeni s předostmi a omezeními jednotlivých přístupů a pojetí, přičemž přednášející se ve vztahu ke studentovi budou zaměřovat především na rozvoj kritického myšlení opírajícího se o komparaci jednotlivých přístupů.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Ekonomické myšlení antického Řecka a Říma
    2. Scholastika a Tomáš Akvinský
    3. Merkantilismus
    4. Fyziokratismus
    5. Klasická škola politické ekonomie
    6. Neoklasická ekonomie
    7. Ekonomická teorie Johna Maynarda Keynese
    8. Vývoj keynesovské ekonomie v druhé polovině 20. století
    9. Liberalismus a ekonomická teorie
    10. Monetarismus
    11. Nová klasická makroekonomie
    12. Institucionalismus a neoinstitucionalismus
    13. Škola veřejné volby

    1. Homér, Hésiodos z Asker, Xenofón z Athén, Platón a Aristoteles ze Stageiry. Marcus Pontius Cato starší, bratři Gracchové, Marcus Terentius Varro a Marcus Tullius Cicero.
    2. Scholastika a myšlenky Sv. Tomáše Akvinského.
    3. Hlavní myšlenky merkantilismu. Bullionismus a Gerard de Malynes. Rozvinutý merkantilismus. Edward Misselden, Antonio Serra a Thomas Mun. Francouzští merkantilisté: Jean-Baptiste Colbert a Antoine de Monchrétien. Kameralisté: Johann J. Becher, Johan von Justi a Joseph von Sonnenfels.
    4. Françoise Quesnay. Organizovaní fyziokraté: Gabriel Victor de Riquetti, markýz de Mirabeau, Pierre S. DuPont de Nemours a Paul Pierre le Mercier de la Riviere. Anne R. J. Turgot - neorganizovaný fyziokrat.
    5. Příčiny vzniku klasické školy politické ekonomie. Adam Smith, Thomas R. Malthus, Jean-Baptiste Say, David Ricardo a John S. Mill. Kritika metod klasické školy politické ekonomie ze strany historické školy. Politická ekonomie Karla Heinricha Marxe.
    6. Teorie mezní užitečnosti a Gossenovy zákony. Subjektivní teorie hodnoty a myšlenky Rakouské školy. Karl Menger, Eugen Böhm-Bawerk a Friedrich von Wieser. Matematická verze teorie mezní užitečnosti. William S. Jevons. Ordinalistické pojetí a názory Vilfreda Pareta. Teorie všeobecné rovnováhy. Lausannská škola a León M. E. Walras. Ekonomie blahobytu a Arthur C. Pigou. Teorie dílčí rovnováhy a teorie mezní produktivita výrobních faktorů. Alfred Marshall a John B. Clark: představitelé cambridgeské školy. Neoklasická teorie firmy.
    7. Podmínky a předpoklady formování Keynesovy teorie. Princip efektivní poptávky. John M. Keynes a otázka zaměstnanosti. Jednoduchý model s multiplikátorem. Peníze a úrok. Keynesovo pojetí inflace. Úplný keynesiánský model ekonomiky.
    8. Neokeynesiánství a neoklasická syntéza. Alvin H. Hansen, Paul A. Samuelson a Lawrence Klein. Nová keynesovská ekonomie: George A. Akerlof a Assar C. E. Lindbeck. Postkeynesiánství. Italsko-cambridská škola: Joan V. Robinsonová, Nicholas Kaldor, Rob F. Harrod a Piero Sraffa. Americká větev: Paul Davidson, Hyman P. Minsky a Sidney Weitraub.
    9. Liberalismus, příčiny jeho selhání a následné renesance. Ordoliberalismus. Walter Eucken, Ludwig Erhart a Wilhelm Röpke. Neorakouská škola: Friedrich August von Hayek, Ludwig E. von Mises a Gottfried Haberler.
    10. Monetarismus a jeho význam pro ekonomickou teorii. Milton Friedman. Peněžní teorie jako východisko monetarismu. Ekonomický cyklus, nezaměstnanost a inflace. Teorie lidského kapitálu. Gary S. Becker.
    11. Teoretický pohled na problematiku očekávání. Hypotéza racionálních očekávání. Robert E. Lucas, Jr. a jeho kritika ekonomických modelů. Teze o neúčinnosti hospodářské politiky. Thomas J. Sargent a Neil Wallace. Teorie reálného ekonomického cyklu: Robert J. Barro a Edward C. Prescott.
    12. Příčiny vzniku institucionální ekonomie. Thorstein B. Veblen, John R. Commons, Wesley C. Mitchell, Gardiner C. Means, John M. Clark a Clarence E. Ayers. Kritika neoklasické ekonomie. John K. Galbraith: nejvýznamnější představitel institucionalismu po druhé světové válce. Neoinstitucionalismus. Ronald H. Coase a teorie transakčních nákladů. Douglass C. North a Armen A. Alchain.
    13. Společenská funkce blahobytu. Abram Bergson a Kenneth J. Arrow. Vznik školy veřej
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2015/XEVS2725