KRITÉRIA HODNOCENÍ MLUVENÉHO PROJEVU POPIS KRITÉRIA IDEÁL JEŠTĚ BEREME NEBEREME Neverbální projev Postoj a držení těla, gestikulace, oční kontakt, pohyb, využití prostoru * udržuje oční kontakt (Z) * stojí klidně, ruce většinou volně podél těla * používá přiměřená, dotažená gesta ve správné úrovni * využívá správně prostor * rozlišuje zakotvený postoj a uvolněný postoj podle obsahu projevu * využívá mimiku, úsměv * občas použije nedoporučované gesto (fíkový list, ruce v kapse, bariéra) * použité gesto je někdy nevýrazné, nedotažené, naopak gestikulace je přehnaná * stojí strnule, * občas mírně „tancuje“ * občas provádí rozmáchlé gesto s přípravou v ruce * oční kontakt nepokrývá celé publikum * příliš strnulý výraz bez úsměvu * přílišný neklid, „tancování“, houpání * postoj s křížením rukou a nohou, otáčení zády k publiku * hraní s věcmi, oblečením, s přípravou * delší dobu schovává ruce do rukávů, do kapes, nedoplňuje projev žádnými gesty, používá nevhodná gesta * neudržuje oční kontakt * záchvaty smíchu, chichotání Paralingvistika Hlasitost, tempo, práce s melodií řeči, pauzami, zřetelná výslovnost, plynulost * mluví přiměřeně hlasitě, hlasitost umí přizpůsobit obsahu projevu * artikuluje pečlivě * udržuje přiměřené tempo mluvy, přizpůsobuje se obsahu projevu * využívá správně pauzy v toku řeči * mluví plynule * umí použít větný důraz pro zvýraznění vybraných částí projevu * nemluví dost hlasitě, po upozornění hlas zesílí * začíná projev v příliš rychlém tempu, po zklidnění či upozornění zpomalí * občas polyká konce slov, nevyslovuje dostatečně pečlivě * občas vázne plynulost a pauzy vyplňují parazitní zvuky * občas zpěvavě intonuje * monotónní projev, ale plynulý * mluví příliš potichu, na výzvu zesílit hlas nereaguje * řeč není plynulá, zadrhává se, vyplňuje řeč parazitními zvuky * zpěvavá intonace * huhňá, artikulace je nedbalá * tempo je příliš pomalé, nebo příliš rychlé, po upozornění nedokáže tempo upravit Spisovnost Spisovná výslovnost, spisovné tvary slov, spisovná slovní zásoba, parazitní slova * používá spisovné koncovky slov * používá spisovnou slovní zásobu, stylově zabarvená slova využívá funkčně * vyslovuje spisovně (zachovává délku samohlásek, nezkracuje slova) * nepoužívá parazitní výrazy * dokáže tvořit souvislé větné celky, dokončené výpovědi, které na sebe navazují * tvoří přiměřeně dlouhé větné celky * občas použije nespisovný tvar slova, chybu dokáže opravit * občas použije nevhodný výraz nebo formulaci * v nevýznamné míře se v projevu vyskytují parazitní slova * občas nedokáže bezchybně dokončit stavbu věty * občas vyslovuje nespisovně (zkracuje samohlásky) * zřídka použije nevhodný výraz, dokáže jej nahradit vhodnějším synonymem * slovní zásoba je poněkud chudší, v promluvě se občas objevuje „slovní vata“ a navazovací částice tak, takže, no, no tak * mluví obecnou češtinou, po upozornění nedokáže pokračovat spisovnou češtinou * větné celky mají narušenou logickou výstavbu, objevují se častěji nedokončené výpovědi * výpovědi na sebe nenavazují * v promluvě se často vyskytují parazitní slova * v promluvě používá stylově nevhodné výrazy a formulace * vyjadřování je chudé, plné „slovní vaty“ a navazovacích částic tak, takže, no, no tak * autor často používá ukazovací zájmena Kompozice projevu Zřetelné členění na úvod, hlavní část a závěr, plynulá návaznost dílčích částí * v projevu jsou zřetelně odděleny tři části: úvod, hlavní část, závěr * úvod obsahuje formální zahájení, seznámení s tématem, s cílem, strukturou příspěvku, případně motivační složku * dílčí části logicky navazují (jejich počet nepřevyšuje 3 až 5 hlavních bodů) * vhodné členicí prostředky pomáhají posluchači orientovat se ve struktuře projevu * závěr je logickým vyústěním projevu, obsahuje shrnutí nebo zobecnění nebo apel nebo vyzdvižení stěžejní myšlenky a probouzí silnější pozornost posluchače * zahájení projevu není obratné * v úvodu není seznámení s tématem dostatečně konkrétní * seznámení se strukturou projevu není pečlivé * úvod není dostatečně motivační * návaznost některých dílčích částí není jasná, části nejsou seřazeny logicky * autor se občas musí vrátit k tématu, dodatečně doplnit chybějící informace * členicí prostředky se opakují, jsou příliš jednoduché * závěr je zřetelně oddělen, ale je příliš stručný, nefunkční * promluva je zahájena bez formálního úvodu * v úvodu chybí důležité informace o tématu a struktuře příspěvku, zcela postrádá motivační náboj * hlavní část není promyšlená, dílčí části nenavazují, jsou zařazovány náhodně, na přeskáčku * promluvě chybí závěr, příspěvek je zakončen některou nevhodnou frází (např. „Tak to je asi všechno“) Obsah projevu Schopnost podpořit tvrzení fakty, příklady, logickou úvahou, odkazy na autoritu * obsah je pečlivě připraven, přímo souvisí se zadaným tématem * tvrzení autor podporuje ověřenými fakty, příklady, logickou úvahou * cituje autority * využívá vlastní zkušenosti * v příspěvku jsou uvedeny zdroje a prameny, pokud to etika práce s informacemi vyžaduje * autor umí vhodně promluvu odlehčit vtipem, bonmotem, příhodou * obsah se někde odklání od zadaného tématu * místy se autor opakuje, rozřeďuje již vyslovené * tvrzení nejsou podpořena dostatkem důkazů, nejsou dostatečně vysvětlena a zdůvodněna * obsah není připraven * příspěvek je nepřiměřeně dlouhý, nebo příliš krátký * obsah se zásadně rozchází se zadaným tématem * autor stále opakuje jednu nebo několik myšlenek * vyslovené informace, údaje nejsou pravdivé, správně vysvětlené * posluchači nejsou seznámeni se zdroji, ze kterých autor čerpal TABULKA PRO ZÁZNAM HODNOCENÍ MLUVENÉHO PROJEVU Jméno: kritérium O 1 2 3 Neverbální projev Paralingvistická složka projevu Spisovnost a kultivovanost projevu Kompozice projevu Obsah projevu celkem bodů hodnocení