5) PĚT FÁZÍ DĚJE GUSTAV FREYTAG: Technika dramatu (1863) - Freytagův pyramidální model stavby (rozdělení děje do pěti částí) → lze relativně snadno uplatnit na uzavřené drama→ relativně snadné uplatnění (vyznačuje se jednotou času a prostoru) X v případě otevřené formy dramatu uplatnit nelze (dějově a časově roztříštěné) definitivně ustálil dělení děje dramatu → na tzv. pět fází: a) expozice = otevření - autor představuje jednotlivé protagonisty, měl by vymezit čas a místo děje b) kolize = zauzlení - přechod ke kolizi naznačuje → tzv. moment prvního napětí (protagonista se poprvé střetne s antagonistou a vymezí se strany konfliktu, jeho důvod) - kolize se rozvíjí (přechází) v krizi prohlubováním a stupňováním sporu (vymezit jejich předěl striktně není nutné, často na sebe tyto fáze plynule navazují) c) krize = vrchol děje - důležitý je zlom mezi krizí a peripetií (přichází ve chvíli, kdy už není možno konflikt dále stupňovat a v ději nastává → obrat) d) peripetie = zvrat, obrat - obrat v ději – od špatného k lepšímu nebo případně naopak e) moment, kdy je tragický konec neodvratný → hovoříme o katastrofě = rozuzlení, uzavření - termín „katastrofa“ Aristoteles používá jako termín neutrální, který označuje jakékoliv – i případně smírné – rozřešení konfliktu Gustav Freytag: Technika dramatu (1863) - model může sloužit jako ideální schéma → vůči němu můžeme poměřovat různé varianty rozvolněných struktur - schéma vychází z představy uzavřeného dramatu s jediným koncentrovaným dějem, jediným konfliktem odehrávajícím se v relativně uzavřeném, koncentrovaném prostoru, resp. prostorech - model promyšleně vede divákovy emoce → počítá se s empatickým divákem, který je vtahován vzrůstajícím a klesajícím napětím dramatického děje - jednotlivé části/fáze → nemá smysl stanovovat striktně → vnitřně provázaná struktura, jen málokdy umožňuje zcela jednoznačné rozdělení - výjimky: * klasicistní drama → autorem přímo strukturované na pozadí aristotelského modelu * Schillerova dramata → strukturovaná tak, aby se jednání kryla s fázemi rozvoje dramatického děje - velmi obtížné → např. Shakespearovy komedie (Sen noci svatojánské) → často vedeny v několika paralelních dějových pásmech, sevřených rámcovou situací → každá dějová linie se řídí svou vlastní logikou = freytagovský model nelze použít Pro rozšíření znalostí si nastudujte následující text (naleznete ho v příloze):. LUKEŠ, Milan. Umění dramatu. 1. vyd. Praha, 1987, s. 131-160 (pasáž Čas a prostor)