(Franz) Joseph  Haydn


                                    *1732 Rohrau - + 1809 Vídeň


  * narodil se v dolnorakouské obci Rohrau do rodiny kolářského mistra Mathiase a Anny Marie
Kollerové (zámecká kuchařka)
  * rodina byla chudá, od šesti let jej rodiče předali do rodiny svého příbuzného, hainburgského
kantora…………………………………………………………………., aby se u něj zdokonalil v hudbě, ale i ve čtení, psaní a počtech
  * od osmi let byl sopranistou chlapeckého sboru v metropolitním chrámu ………………………………………... ve
Vídni, kde pokračoval v hudebních studiích
  * po ztrátě hlasu byl ze sboru vypovězen a začalo nejobtížnější desetileté údobí jeho života –
vyučoval, živořil z příležitostných výdělků v hostincích, na ulicích, hrál na kůrech v kostelích,
intenzivně se učil skladbě – velmi jej ovlivnila učebnice ktp
J. J. Fuxe: Gradus ad Parnassum
  *  nějaký čas pobýval jako sekretář ve službách slavného italského skladatele
…………………………….............
  * od r. 1758 přijal místo kapelníka ve službách hraběte ………………………………………………………………. v Dolní
Lukavici u Plzně
  * r. 1760 se oženil s Marií Annou Kellerovou a z tohoto důvodu musel opustit morzinovskou kapelu
  * od r. 1761 pak strávil téměř třicet let ve službě nejmocnější a nejbohatší maďarské šlechty –
Estrházy: přijal jej Paul Anton Esterházy jako vícekapelníka, po smrti se jeho Haydnovým pánem stal
…………………………………………, velký milovník hudby, s nímž střídavě pobýval na zámcích v maďarské Esteráze a
rakouském Eisenstadtu
  * mezi Haydnovy povinnosti v kapelnické funkci patřilo:



  * po smrti Mikuláše v roce 1790 hudební život utichl a Haydn byl ze své služby propuštěn, usadil
se ve Vídni jako hmotně zajištěný, svobodný a obdivovaný umělec
  * v letech 1791-1795 podnikl na pozvání impresária ………………………………… dvě umělecké cesty do Londýna,
byl už světově uznávaným umělcem, v Oxfordu mu byl udělen čestný doktorát
  * zemřel ve Vídni ve svém domě 31. 5. 1809 ve chvíli, kdy do města vstoupily napoleonské války,
pohřben je v Eisenstadtu


TVORBA – tematický katalog Haydnových děl čítá…………………, které uspořádal Anthony
                   van…………………..., proto všechna Haydnova díla označujeme zkratkou Hob


Orchestrální tvorba
  * Symfonie 104 (108 podle Hobokena)


§  Symfonie č. 1 D dur  „Lukavická“ (1759)

§  Symfonie č. 6 in D major, Le matin (1761)

§  Symfonie č. 7 in C major, Le midi (1761)

§  Symfonie č. 8 in G major, Le soir (1761)

§  Symfonie č. 26 in D minor, Lamentatione (1768/9)

§  Symfonie č. 44 in E minor, Trauer (1772)

§  Symfonie č. 49 in F minor, La passione (1768)


§  Pařížské symfonie

o   1. Symfonie č. 82 in C major, The Bear (1786)

o   2. Symfonie č. 83 in G minor, The Hen (1785)

o   3. Symfonie č. 84 in E-flat major, In nomine Domini (1786)

o   4. Symfonie č. 85 in B-flat major, La Reine ("The Queen") (1785/6)

o   5. Symfonie č. 86 in D major (1786)

o   6. Symfonie č. 87 in A major (1786)

§  Symfonie Č. 92 in G major, Oxford (1789)

§  Londýnské symofnie

o   1. Symfonie č. 93 in D major (1791)

o   2. Symfonie č. 94 in G major, The Surprise (1791)

o   3. Symfonie č. 95 in C minor (1791)

o   4. Symfonie č. 96 in D major, The Miracle (1791)

o   5. Symfonie č. 97 in C major (1792)

o   6. Symfonie č. 98 in B-flat major (1792)

o   7.Symfonie č. 99 in E-flat major (1793)

o   8.Symfonie č. 100 in G major, Military (1793/1794)

o   9.Symfonie č. 101 in D major, The Clock (1793/1794)

o   10.Symfonie č. 102 in B-flat major (1794)

o   11.Symfonie č. 103 in E-flat major, Drumroll (1795)

o   12.Symfonie č. 104 in D major, London (1795)
  * Koncerty

§  cembalo (klavír) (11)

§  housle (4)

§  violoncello (5)

§  lesní roh (2)

§  flétna (2)

§  hoboj (2)

§  trubka (2)


Komorní tvorba
  * Smyčcová kvarteta

§  Sluneční, Hob 20

§  Ruské, Hob 33

§  Pruské, Hob 50

§  Tolstovské, Hob 54, 55, 64

§  Erdödyovské, Hob 76

§  Lobkovické, Hob 77
  * Barytonová tria (123), složení: baryton, viola a cello
  * Klavírní sonáty (64)
  * Klavírní tria (40), složení: klavír, housle (nebo flétna), cello


VOKÁLNĚ-INSTRUMENTÁLNÍ TVORBA

1. SVĚTSKÁ
  * Opera (13), převládají italské opery seria, jeden Singspiel

§  Orlando Paladino, Armida, Philemon und Baucis

2. DUCHOVNÍ TVORBA
  * Oratoria (3)

§  Die Schöpfung (Stvoření)

§  Die Jahreszeiten (Roční doby)
  * Stabat Mater, Sedm slov Vykupitelových na kříži
  * Mše (14)

§  č.  9 Missa sancti Bernardi

§  č. 14 Missa in tempore belli (………………………………………) „Paukenmesse“

§  č. 12 Theresienmesse

§  č. 13 Schöpfungmesse

§  č. 14 Harmonmienmesse


                                         HAYDNOVY SYMFONIE



mezi prvními a posledními symfoniemi J. Haydna je časový rozestup čtyřiceti let. Na počátku tohoto
vývoje nalezneme dozvuky barokního stylu, na vrcholu jedinečnou tvůrčí poetiku, která inspirovala
jak jeho současníky, tak i generace následujících autorů (Beethoven, Schubert, Medndelssohn,
Brahms, Dvořák, Čajkovskij, nebo i představitelé neoklasicismu 1. pol. 20. století Stravinskij,
Prokofjev, Šostakovič)


            Charakteristika symfonií:
  * symfonie se v jeho rukou postupně stala z pouhé „Tafelmusik“ (hudba ke zvýšení společenského
lesku a reprezentace) skutečnou poslechovou absolutní hudbou
  * Haydnovy symfonie jsou čtyřvěté (výjimkou prvních pět)
  * utvrdil pozici menuetu na 3. místě – nevynalezl jej, ani jej jako první do symfonického cyklu
neuvedl (k tomu došlo v Mannheimu)
  * jeho symfonie mají ustálený typ a pořadí vět
  * ustálené formové a stavebné řešení jednotlivých vět
  * těžiště cyklu je v úvodní sonátové větě
  * položení základních motivických vazeb mezi tématy
  * rozvinutí tématické práce, zejména způsob dělení témat (ABSPALTUNGSPROZESS)
  * definitivně ze svých symfonií vyloučil cembalo (i když se v Londýně podřídil tamější
přežívající tradici)
  * postupně se v jeho symfonické tvorbě prosadila profilovaná témata, vyhraněný tematický kontrast
jako charakteristické rysy sonátové formy a symfonie
  * celkový charakter jeho témat je nekonfliktní
  * názvy jeho symfonií jsou neautentické
  * symfonie vznikaly z vnějšího popudu – na objednávku nebo z příkazu


Rané symfonie


I. symfonie D dur Lukavická/ Tageszeiten-symphonien: Le Matin, Le Midi, Le Soir (Ráno, Poledne,
Večer) – obsahují zvukomalbu (crescendo zobrazující východ slunce); symfonie 60. let vykazují různé
nálady, experimentování a rozšiřování délky vět





Symfonie středního období (Sturm und Drang)


Haydnovu řeč v tzv. středním období (70. léta 18. století) charakterizuje:

·         zvnitřnění a prohloubení výrazu

·         bohatší harmonie se sklonem k mollovým tóninám

·         patetický a vášnivý výraz (Sturm und Drang)

·         bohatší použití kontrapunktu, zvláště v sonátových provedeních

·         nepokojná synkopická rytmika, propracovanější dynamika


1762 Symfonie č. 26 d moll „Lamentatione“

1768 symfonie č. 49 f moll „La Passione“

1771 symfonie č. 44 e moll „Trauer-symphonie“

1772 symfonie č. 45 fis moll „Abschied“


do r. 1776 napsal celkem 14 symfonií

symfonie č. 48 G dur „Maria Theresia“

symfonie č. 53 D dur „L´imperiale“ (Císařská)

symfonie č. 55 Es dur „Der Schulmeister“ (Pedant)

symfonie č. 59 A dur „Feuer-Symfonie“ (Oheň)

symfonie č. 60 C dur Il Distratto (Roztržitý)