2) MEDIÁLNÍ PROSTOR PRO DIVADELNÍ KRITIKU MEDIÁLNÍ PROSTOR A TYPY MASOVÝCH MÉDIÍ (MASMÉDIÍ): OBECNÉ ČLENĚNÍ - hromadné sdělovací prostředka: denní tisk, časopisy, televize, rozhlas či internetové portály - různé možnosti členění 1) podle vlastnictví (kdo jsou vlastníci a jak uplatňují svou moc) - komerční společnosti (nuceny vydělávat, rozhodování ohledně financí ovlivňuje i obsah) - soukromé neziskové společnosti (neutrální nadace, statut má zabezpečit nezávislost fungování) - veřejnoprávní organizace (nekomerční) 2) podle zaměření - seriózní - bulvární 3) podle typu a formátu média a) TIŠTĚNÁ MÉDIA → nejstarší masová média - obsah je vázaný na papír, v relativně krátkém čase zasáhnou obrovské publikum - periodicita → členění: deníky (nedělníky), týdeníky, čtrnáctideníky, měsíčníky, čtvrtletníky… noviny (deníky a nedělníky) → aktuálnost, periodicita, univerzálnost (různé rubriky) - snaha přinášet denně aktuální zpravodajství o dění ve veřejném prostoru - čtenost novin → hlavně střední a starší generace - nabízí delší sdělení, komplexnější obraz souvislostí lépe než TV, rozhlas X ale nereaguje tak rychle - celorepublikové X lokální cílení + konkrétní rubriky → politika, ekonomika, kultura, sport… členění podle dosahu: - celostátní deníky (např. MF Dnes, Lidové noviny, Právo, Hospodářské noviny, Blesk) - https://www.periodik.cz/predplatne/casopis.php?akce=galerie&akcegal=tag&tag=52 - regionální deníky (Deníky Bohemia Moravia) – https://www.denik.cz/regionalni-deniky/ - nedělní noviny – https://www.periodik.cz/predplatne/casopis.php?akce=galerie&akcegal=zanr2&zanr=41 členění podle kvalit: - seriózní tisk (politika, ekonomika, proměny ve světě): Deník N , E15, Reportér - poloseriózní (více soft news, důraz na vizuálno): Lidové noviny, Právo, Hospodářské noviny - seriózně-populární tisk (důraz na vizuální stránku, skandály, sport a zábavu, ale seriózní forma): MF DNES, Deník (okresní mutace) - bulvární tisk novinového stánku (skandály, sport a zábava): Blesk - „supermarketový“ bulvární tisk (skandály, sport a zábava): Metro (zdarma), Aha! - ostatní specificky zaměřené typy: Sport časopisy → periodicita max. jednou týdně a min. dvakrát ročně + vykazují vnitřní jednotu dle zaměření (homogennější okruh čtenářů než noviny) + nejsou tak vázané na aktuálnost, tematická šíře - na rozdíl od novin → prostor pro delší sdělení (čtenáři tráví u čtení časopisů více času) tematické členění: - auto-moto, bydlení, děti, jídlo a vaření, koníčky, křížovky, kultura, počítače, pro mládež, pro muže, pro ženy, příroda a cestování, společenské, sport, TV program, zajímavosti, zdraví, zvířata členění podle četnosti vydávání: - týdeníky: Týden, Respekt, Echo, Reflex, Instinkt, Téma, Týdeník Květy, Ekonom, Euro, 5plus2 - čtrnáctideníky, měsíčníky, dvouměsíčníky… b) ELEKTRONICKÁ MÉDIA televize → z pohledu dopadu na diváka → nejprestižnější a nejúčinnější medium ze všech členění: - veřejnoprávní – Česká televize → celorepublikový dosah - soukromé celostátní televize (Nova, Prima, TV Barrandov) - soukromé regionální televize v rámci digitálního vysílání (informují o dění v daném místě = město/kraj) rozhlas → pro příjemce snadno dostupné = tzv. „příslechové médium“ (často doprovod, kulisa v pozadí) členění: - veřejnoprávní médium vázané objektivitou = Český rozhlas (Čro) → výhoda: má krajské redakce (stěžejní pro informování o regionálních akcích) - soukromá rádia celostátní (Impulz, Frekvence 1, Evropa 2) - soukromá regionální (i ta důležitá) c) ONLINE PROSTŘEDÍ - dle výzkumů Sdružení pro internetovou reklamu → využívá internet 70% české populace - nejdosažitelnější je kategorie osob ve věku 15–25 let, pak 35–45 let internetová (nová) média - zpravodajské servery → pracují s informacemi v reálném čase (podobně jako rozhlas) členění: - zpravodajské portály (iDnes.cz, Aktualne.cz, Novinky.cz a další) - internetové televize (Seznam a další) - blogy (blog.idnes.cz atd.) → nástroj pro prezentaci osobního stanoviska sociální sítě (Facebook, Twitter, Youtube, Linkedin a další) - lze reagovat velmi rychle, osobněji mířené + lze rychle sledovat zpětné reakce Přehled tištěných a internetových vydavatelů najdete na této adrese: http://www.unievydavatelu.cz/cs/home Přehled rádiových stanic a jejích vlastníků: https://www.mediaguru.cz/clanky/2018/04/mapa-radiovych-stanic-a-jejich-vlastniku/ Celkový přehled médií: https://www.mediaguru.cz/slovnik-a-mediatypy/typy-medii/ MEDIÁLNÍ PROSTOR PRO DIVADELNÍ KRITIKU přehled médií s prostorem k reflexi divadla (divadelní kritika) 1) Tištěná média Česká odborná divadelní periodika (tištěná + webové verze) Czech Theatre www.idu.cz/cs/o-nas/projekty-a-infoportaly/977-czech-theatre-magazine Divadelní noviny www.divadelni-noviny.cz Divadelní revue www.divadelnirevue.cz Hybris www.hybris.cz/ Loutkář www.loutkar.eu/ PAM PAM (Občasník scénického tance) SAD (Svět a divadlo) www.svetadivadlo.cz Taneční zóna www.tanecnizona.cz/ Theatralia http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/theatralia Tvořivá dramatika www.drama.cz Periodika zaměřená n hudbu (mj. i hudební divadlo) Harmonie www.casopisharmonie.cz Hudební rozhledy www.hudebnirozhledy.cz OperaPlus www.operaplus.cz/ Časopisy zaměřené na divadlo lze označit jako tzv. menšinové. Kolem těchto nízkonákladových titulů – jejichž existenci do značné míry zajišťuje síla tradice, se postupem času vytvořila významná intelektuální čtenářská základna. Divadelní periodika mají svůj stálý okruh čtenářů, jsou charakteristické specializovaným publikem. Jedná se nejenom o divadelní teoretiky, historiky, milovníky divadla, ale také praktiky, kteří se o soudobé dění taktéž aktivně zajímají. Novinová kritika MF DNES, Právo, Lidové noviny, Hospodářské noviny Tištěné společensko-kulturní a zpravodajské časopisy A2 www.advojka.cz Host www.casopishost.cz Listy www.listy.cz Literární noviny www.literarky.cz Protimluv https://protimluv.net/rubrika/revue/ Revolver Revue http://revolverrevue.cz/ Tvar https://itvar.cz/ Týdeník Rozhlas http://www.radioservis-as.cz/archiv15/41_15/index.htm UNI www.magazinuni.cz + Týden, Respekt, Echo, Reflex, Instinkt, Téma, Týdeník Květy, Ekonom, Euro, 5plus2 2) Internetová média Webové portály s kulturními (a divadelními) rubrikami a kulturní webové portály a blogy Aktuálně.cz www.aktualne.cz Deník Referendum https://denikreferendum.cz/ Nadivadlo http://nadivadlo.blogspot.com/ Nekultura.cz http://www.nekultura.cz/ O divadle https://www.odivadle.cz/ Ostravan.cz www.ostravan.cz Scéna.cz www.scena.cz Studentské projekty divadelních portálů Divá báze www.divabaze.cz HYBRIS www.hybris.cz Kritické theatrum / KriTh krith.phil.muni.cz 3) Rozhlas a televize Česká televize: Události v kultuře, Artzóna Český rozhlas: stanice Vltava – pořady: Mozaika