Vnímání uměleckého literárního díla ve vývoji Platon vs. Aristoteles Dojmy estopsychologie Kostnická škola recepční estetiky Platónova kritika nápodoby oučení o idejích opoznání světa – mýtus o jeskyni oumělecké dílo nnapodobování smyslových věcí (stín stínu) npředmětem „srovnávacího domnívání“ nmá sloužit jen omezenému počtu lidí nuznává jen hymnus – slouží náboženství Aristotelovy estetické normy opovažován za zakladatele estetiky osociální funkce umění oumělecké dílo nvzbuzuje etické prožitky nuspokojuje radostí z poznání, stylizací nposuzováno pravidly – normativní estetika nzobrazuje pravděpodobné nhledisko matriálu, předmětu a způsobu oumění = tvoření = vstupování do bytí onormy nstrukturální normy = estetický ideál nfunkční normy = cíle žánru ovnímání lit. díla ntvořivá věda nodkrývání esenciálních vlastností Estopsychologie oestetika + psychologie, Emile Hennequin oestetická emoce oimpresionistický přístup k literárnímu dílu ou nás vliv na F. X. Šaldu – syntetismus Kostnická škola oHans Robert Jauss, Wolfgang Iser očtenář je produktivní estetický faktor orecepce nformy osvojování literatury notevřenost významového horizontu nodhalování smyslového potenciálu díla nod rozumění po mnohotvárné reakce nnaivní X fikcionální oproces recepce nkonstituování situace nperspektivizování nmodalizování olit. dílo nelze nikdy konečně recipovat ohorizont čtenářova očekávání oprimární recepce X sekundární recepce oLiteratura: o Platon X Aristoteles o Jakékoli dějiny filosofie (např. H.J. Störig), ale ne SŠ učebnice o o Estopsychologie (obtížně dostupná lit., spíše jako heslo) o PETRŮ, E. Úvod do studia literární vědy. Olomouc : Rubico, 2000. ISBN 80-85839-44-X. o o Kostnická škola recepční estetiky o Čtenář jako výzva. Výbor prací kostnické školy recepční estetiky. Brno : Host, 2001. ISBN 80-86055-92-2. (studie K. Stierleho)