Četba a její druhy Terminologie I. očtení nmediální aktivita zaměřená na knihy a jejich duševní přisvojování nčas věnovaný knihám nsociokulturní dovednost očtenář nten, kdo čte (knihy) a deklaruje to nduševní uživatel knih nmá dovednost čtení o očtenářská socializace nproces vrůstání do společnosti čtením očetba naktivita s vnitřními zákonitostmi nintence, plánovitost, hodnotový vztah nmusí být rozvíjena a udržována n očtenářství ncílené rozvíjení četby oknižní chování naktivity zaměřené na knihy nčtení, kupování, vypůjčování ndomácí knihovny núčast na knižním trhu n n nTRÁVNÍČEK, J. Čteme? Brno : Host, 2007. Terminologie II. očtení nvnímání soustavy tiskových znaků, uvědomování významu těchto znaků n„technika“ verbální komunikace prostřednictvím psaného textu nproblematika výuky čtení, správného čtení, rychlého čtení, fyziologické únavy při čtení, chybného čtení atd. očetba nproces, při němž čtenému je přikládán určitý specifický význam nestetické prožívání textu, sémantické přijetí, interpretace nemoční prožitkovost, kontemplace, perseverace čteného, čtenářská nápodoba, identifikace apod. očtenářství naktivita, kdy literatura dovoluje komunikovat prvky z množiny lidských skutečností nnepojmenovává pokusy o logické systémy, ale „pojmenovává nazíráním“ nbezprostřední vztahy mezi nimi a čtenářem Čtení a jeho druhy oracionální čtení nupevnění návyků umožňujících uplatňovat dobré metody čtení a lepší duševní výkon při četbě ndůležitý je moment pochopení smyslu textu oorientační čtení nzákladní informace o knize: autor, název nuspořádání, rozčlenění, marginálie, živá záhlaví, obsah, ilustrace, grafy nnamátkově úryvky textu pro zjištění náročnosti a způsobu vyjadřování autora očtení kurzorické nvelkou rychlostí pročítáme text nodborná literatura nzachytit klíčová slova, označit důležité pasáže ostatarické čtení ndůkladné, pečlivé pročítání a studium nrychlost je dána mírou chápavosti čtenáře oselektivní čtení nvýběrové nřídí se určitým programem n n n n n nVÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha : ISV, 1995.