Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. Filosofové 3 Empirismus, solipsismus a skepticismus Empirismus aneb od nesmyslů ke smyslům l - jaké jsou zdroje lidského poznání? l - jaké jsou jeho možnosti a hranice? l - co je pravdivé poznání? l - je garantem poznání autorita, rozum nebo Bůh? l lFrancis Bacon, baron z Verulamu (1561–1626) l - nenašel zalíbení v matematice, nebyl radikálním empirikem l - odmítaní autorit (zejména Aristotela) l - to, co je nám jasné, nám má být podezřelé! l - hledání vědecké metody (problém demarkace) - l Stěžejní dílo: Nové organon (1620), Nová Atlantis (1626) Vědecká metoda – experiment a indukce: 1. pracovní hypotéza, 2. experiment uspořádaný podle cíle, 3. vyvození důsledků a formulace obecných závěrů, 4. ověření novými experimenty. Labutě a problém s indukcí! 02_indukce a dedukce 02_gathering-of-white-swans 02_Black_swan Proč induktivismus není vždy spolehlivá metoda poznání? 03_Radikální induktivismus lTeorie idolů (idol jako překážka poznání!): l 1. idoly rodu l 2. idoly jeskyně l 3. idoly trhu l 4. idoly divadla l lPojetí vědy jako moci sloužící k ovládnutí lpřírody člověkem: „Vědění je moc" → etické lkonsekvence! l l l„Vynaložit na studium příliš času je lenivost; zneužívat jej pro lozdobu je opičáctví; a řídit se ve všem vyčtenými pravidly je lškolometské hnidopišství.“ l 02_Francis_Bacon Thomas Hobbes (1588–1679) aneb boj s Leviathanem! l- anglický filosof, teoretik monarchického absolutismu a koncepce l společenské smlouvy. l- představitel materialismu (obviňován s ateismu). l l- stěžejní dílo: Leviathan neboli O podstatě, zřízení a moci státu církevního l a občanského (1651), O tělese (1655). l l- matematiku považoval za jazyk pro univerzální vědu. l l- ve vědě zastává nominalistickou pozici (obecniny existují l pouze jako jména). l l- zavádí konvencionalistické pojetí pravdy: pravdivá věta je taková, l kde subjekt a predikát odkazují k téže (člověkem definované) věci. l l- vše jsoucí je materiální, podléhá mechanickým zákonům l pohybu částic, a to včetně člověka a jeho jednání → pohyb l je universálním principem! l l- mechanicky vznikají také představy vědomí (phantasmata), l za paměť a vědomí vděčíme zákonu setrvačnosti. Navrhl, l aby mysl byla považována za výpočetní systém – stroj, který l pracuje se slovy prostřednictvím aritmetických operací. l l Problém: Jak vědomí ví o materiálních objektech? l l- o Bohu můžeme vypovídat pouze to, že je příčinou světa; l jeho podstatu však poznat nemůžeme a jeho uctívání je l pouze věcí dohody. l l l lV Leviathanu je popisován přirozený stav před vznikem lstátu → válka všech proti všem, člověk je člověku vlkem l(homo homini lupus), neboť člověk je egoista, touží lpouze po svém zachování a po moci! l l- člověk se na základě rozumové úvahy l svého přirozeného práva vzdává a l uzavírá (hypotetickou) společenskou l smlouvu všech se všemi, neboť tak l zvýší své pohodlí a šanci na přežití l → vzniká stát, „politické těleso“, které l funguje podle fyzikálních zákonitostí. 02_Thomas_Hobbes John Locke (1632–1704) aneb Empirismus jako sensualismus! l Stěžejní dílo: Esej o lidském rozumu (1688), Dvě pojednání o vládě (1689). - odmítnutí koncepce vrozených idejí (žádné nejsou!). - poznání má zkušenostní charakter → smyslové vjemy. - mysl jako „tabula rasa“, obsahem mysli jsou ideje a všechny pocházejí ze zkušenosti! - idea je „obraz v mysli“, předmětem poznání jsou ideje, ne jednotlivé věci! - reflexe (tedy jakákoliv mentální aktivita, tedy i chtění, pochybování, obavy atd.) přichází až po smyslovém vnímání. lIdeje se dělí: l1.) jednoduché – smyslový počitek; l2.) složené – vytvořené z jednoduchým l (kentaur, nosorožec). l l lVěci mají kvality: l1.) primární – jsou „nutné“, „objektivní“ l (tvar, velikost, váha, počet apod.), l2.) sekundární – mají původ ve smyslovém l („subjektivním“) vnímání (barva, teplota, chuť, vůně apod.). l lOtázka: Existuje zvuk, když ho nikdo neslyší? 02_Locke lSociální a politické myšlení – Locke jako inspirátor politického l liberalismu l - pozitivní teorie vlády → 2 základní premisy: l 1.) přirozený zákon (člověk se od přirozenosti nachází ve stavu dokonalé svobody a rovnosti) a l 2.) společenská smlouva (nevýhody přirozeného stavu lidi přiměly dobrovolně přestoupit ve stav, kde společenskou smlouvou ustanovili pravidla, která ruší tyto nevýhody). l lMoc ve státě rozdělil na 2 složky: zákonodární (legislativní - parlament), lvýkonnou (exekutivní - vláda). Montesquieu pak (o něco později) přidal lsložku soudní (justice). l lMajetkem někoho se věc stává ve chvíli, kdy člověk vynaloží nějakou lpráci, aby ji získal. l „Moje svoboda končí tam, kde se začíná svoboda jiného.“ l l l George Berkeley (1685-1753) aneb Od sensualismu k solipsismu! 02_Bishop_George_Berkeley - irský biskup a filosof, stěžejní dílo: Pojednání o principech lidského poznání (1710). - pozice imaterialismu (věci jsou jen filosofickým výmyslem!) a solipsismu → „esse est percipi“ (být znamená být vnímán) → člověk vnímá jenom ideje, jen ty pro člověka reálně existují. - není nutné rozlišovat mezi primár. a sekund. kvalitami, všechno to jsou jen počitky! l - když jsou věci vnímané, musí být nějaký vnímající → vznik l pojmu já; l - když věci existují bez ohledu na mé vnímání, musí l existovat nějaký vyšší Vnímatel → Bůh (vznik představy l Boha). l l Existují dvě skupiny jsoucen: l 1.) ideje (barva, chuť, tvrdost apod.), l 2.) substance, jimiž jsou tyto ideje vnímány (mysl, duch). l l Abstraktní ideje neexistují → obecné pojmy neoznačují l reálná jsoucna – pozice důsledného nominalismu. l l David Hume (1711-1776) aneb Kde jsou hranice lidského poznání? l - skotský filosof a historik, stěžejní dílo: Zkoumání lidského rozumu (1748), Zkoumání morálních principů (1751), Dialogy o přirozeném náboženství (1779). - pozice skepticismu → nemůžeme poznat ani sebe, ani svět! - vztah mezi příčinou a účinkem není nutný, jenom pravděpodobný, jde o zvyk → kritika determinismu! 02_David_Hume Problém s determinismem… l 03_Hume a příčinnost l l -vlastní já je idea, která nepochází ze žádného smyslového vjemu → pokud neexistuje já, není ani duše, ani nesmrtelnost. - - kritika teleologického důkazu Boží existence → je možné, že hmota uspořádává sebe sama (nepotřebuje na to Boha). - když neexistuje příčina a účinek, neexistuje ani prvotní příčina, tedy Bůh. - existenci Boha není možné dokázat pomocí racionálních důkazů, ani prostřednictvím smyslové evidence. Už žádné čáry máry! -odmítání zázraků → Humova břitva: l „Žádné svědectví není s to dokázat zázrak, ledaže by šlo l o svědectví takového druhu, že by jeho mylnost byla l ještě zázračnější než skutečnost, kterou se snaží l doložit.“ l l Jednoduše řečeno: Jakýkoliv svědek může být oklamán, l tudíž je zázrak obtížně doložitelný. l