Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. Filosofové 5 Transcendentální idealismus a kriticismus Immanuel Kant (1724–1804)… aneb Hledání syntetického apriori! l - představitel německého osvícenství, l nejslavnější obyvatel pruského Královce (Kaliningradu). l l 3 etapy: l - dílo předkritické: Všeobecné dějiny přírody a teorie nebes, l l - dílo kritické: Kritika čistého rozumu; Kritika praktického l rozumu; Kritika soudnosti, l l - dílo pokritické: Náboženství v mezích čistého rozumu; l O věčném míru; Metafysika mravů. l Všeobecné dějiny přírody a teorie nebes (1755) lKant-Laplaceova nebulární hypotéza o vzniku lSluneční soustavy (Mléčné dráhy). l l- 1734 první formulace E. Swedenborgem l- 1755 rozvinutí I. Kantem (vliv Newtona) l- 1796 rozvinutí P. de Laplace 05_Kant_Empir Kritika čistého rozumu (1781) lÚkoly filosofie: l1. Co mohu vědět? – teorie poznání, l2. Co mám dělat? – etika, l3. V co mohu věřit? – filosofie náboženství. l(4. Co je člověk?) l lJaké jsou podmínky a hranice našeho poznání? la priori vs. a posteriori / analytické vs. syntetické l l„Myšlenky bez obsahu jsou prázdné, smyslový lnázor bez pojmů je slepý.“ lOd racionalismu a empirismu k transcendentálnímu lkriticismu → jak je možné, že se nám věci ukazují la jak se to děje? l l fenomén (věc pro nás) vs. noumenon (věc o sobě) l l Věci o sobě jsou mimo možnosti našeho poznání! l lTranscendentální estetika – prostor a čas jako lapriorní formy nazírání (kopernikánský obrat!). l l l l lTranscendentální analytika – apriorní kategorie rozvažování l kants-thinking-cap 12 kategorií Kanta lTranscendentální dialektika – antinomie čistého l(spekulativního) rozumu! Antinomie rozumu Kritika praktického rozumu (1788) 05_Kant_Kategor l l - reakce na utilitaristickou etiku (etiku důsledků). - deontologická etika → etika povinnosti - zásady absolutního nároku „vyšších mravních principů“. Důvody, které určují naši vůli k jednání: - empirické (hypotetické) důvody – tedy smyslové sklony (pudy, city, afekty); - neempirické, z čistého rozumu (kategorické), které jsou zcela prosty hlediska libosti či nelibosti a které si uvědomujeme jako nepodmíněné, jako čirý příkaz rozumu. lKant zásadně rozlišuje maximy a imperativy. l lMaximy - subjektivní, praktické všeobecné zásady l(„Pomáhej bližnímu!“, „Buď zdvořilý!“, „Jez, co chceš, když lti to chutná!“), mají empirický charakter. l lImperativy - neempirické (apriorní) zásady kategorické lrozumové motivace, platí objektivně. l lKategorický imperativ: „Jednej tak, aby maxima tvé lvůle mohla kdykoliv platit za princip všeobecného lzákonodárství.“ lKategorický imperativ obsahuje nezbytně dva aspekty: l l1.) čistý rozumový motiv nabývá charakteru ničím nepodmíněné povinnosti (spočívá v tzv. ideji obecného zákona); l l2.) zároveň musí mít možnost být vztažen ke konkrétním životním situacím (tj. je v něm obsažen i empirický moment, který spočívá v maximách našeho jednání). l lVzniká legitimní otázka: existuje nějaký absolutní účel, ke kterému by bylo možné princip všeobecného zákonodárství vztáhnout? Kant odpovídá: ano, a tím je člověk! Člověk je účel sám osobě, nikoli pouze jako prostředek. l l Kritika soudnosti (1790) lSoudnost – schopnost myslet zvláštní jako obsažené pod lobecným. Existuje pro naše city všeobecné a nutné l(apriorní) měřítko? l lCity libosti – něco odpovídá nějaké potřebě v nás. lCity nelibosti – nějaká potřeba není uspokojena. l lPotřeby – cíle/účely → teleologie. l lPříjemné pocity z jídla – subjektivní pocit libosti. lPříjemný pocit z krásy – „objektivní“ pocit libosti. lDruhá oblast účelnosti → říše organického života. l lUspokojení, které pociťuji, když pozoruji účelnou stavbu lživého organismu, není uspokojení citu, ale uspokojení lrozvažování (forma předmětu je v harmonii se sebou lsamým, se svou podstatou) → objektivní účelnost.