Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. Filosofové 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus Německá klasická filosofie Johann Gottlieb Fichte (1762-1814) Základní dílo: O pojmu vědosloví (1794) Základ všeho vědosloví (1795) Soustava mravouky (1798) Určení člověka (1800) - velký vliv Kanta (Pokus o kritiku všeho zjevení, 1792) - odmítnutí věci o sobě - subjektivní (resp. subjektální) idealismus 06_Fichte lCo je počátkem filosofie? Myslící subjekt! l lJá klade sebe sama, své vlastní bytí. lRozum je sebevytvářející čin („Na počátku byl čin!“), lzkušenost má svůj pramen v Já. l lDialektický výklad: l1.) teze: Já klade sebe sama l2.) antiteze: Já proti sobě klade ne-Já l3.) syntéza: Já se klade skrze ne-Já (sebeuvědomění Já) l lJá → nekonečná činnost! lCo je „radikálním zlem“? → lenost! l Friedrich Wilhelm Joseph Schelling (1775-1854) aneb Všechno je stejné! lZákladní dílo: lIdeje k filosofii přírody (1797) lO světové duši (1798) lSystém transcendentálního idealismu (1800) l l- pozice filosofie identity: l - příroda není produktem ducha, duch je produktem l přírody! (Příroda je ale původně také duchem!) l - Já = ne-Já, tedy: duch = příroda (shoda subjektu s l objektem) l- příroda → nekonečná činnost! l 06_Schelling Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) aneb Konec dějin (i dějin filosofie)! lHlavní díla: lFenomenologie ducha (1806) lVěda o logice (1812–1816) lEncyklopedie filosofických věd (1817) lZáklady filosofie práva (1821) l l- od Fichta přebírá dialektickou metodu: l teze – antiteze – syntéza l- pomocí dialektiky popisuje vývoj l absolutního ducha! l 06_Hegel-Absolut Spirit Schéma vývoje absolutního ducha l1. teze – duch ve stavu „bytí o sobě“ l2. antiteze – jinobytí (sebeodcizení) l3. syntéza – duch ve stavu „bytí pro sebe“ l l1. Logika l2. Filosofie přírody l3. Filosofie ducha lSchéma vývoje absolutního ducha 06_hegel-logic 06_Hegel-Christianity Schéma Hegelovy Encyklopedie… 06_Hegels Encyclopediae of Science l„Jedině v lásce jsme lzajedno s objektem, lneovládá a není lovládán. l lLáska sice zachovává odlišné, ale již nikoli jako odlišené, nýbrž jako něco jednotného, a živé pociťuje živé.“ 06_hegel blabla