Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. Filosofové 10 Fenomenologie a existencialismus Fenomenologie a Edmund Husserl (1859 – 1938) l- německý matematik a filosof, narozen v Prostějově; l- zakladatel fenomenologie (z řec. fainomai = jevím se); l- pokus vybudovat filosofii jako „přísnou vědu“. l l lHlavní dílo: lFilosofie aritmetiky (1891) lLogická zkoumání I., II. (1900-01) lFilosofie jako přísná věda (1911) lIdeje k čisté fenomenologii a fenomenologické filosofii (1913) lKarteziánské meditace (1931) lKrize evropských věd a transcendentální fenomenologie (1936) 2Husserl Objev fenomenologie… l- hlavní teze: „zpátky k věcem samotným!“ l- poznávat věci tak, jak se jeví našemu vnímání l (tedy vědomí → transcendentální Já/Ego); l- vědomí je intencionální (vždy na něco zaměřené); l- neexistuje ani čistý subjekt poznání, ani objekt l → oba jsou vždy spojeny aktem vědomí (noesis), l v němž se předměty konstituují; l- k čistým fenoménům se ale můžeme dostat jenom l „uzávorkováním“ (fenomenologickou/eidetickou redukcí l → epoché = zdržení se úsudku) toho, co jsme o dané věci l věděli předem! Huss_Carr Husserl a šálek Epoché Dostat se v poznání k podstatě věci, tedy k podstatě (eidos) jejího fenoménu, znamená provést eidetickou redukci… a prvním krokem je epoché! Krize evropských věd… krize smyslu l- ke konci života se H. obrátil ke zkoumání přirozeného l světa či „světa našeho života“ (Lebenswelt) - svět našich l běžných zkušeností, v nichž denně žijeme; l- v přirozeném světě Slunce vychází a zapadá, něco je l blízké a něco vzdálené, člověk je někde doma – a díky l tomu svět i věci mají smysl. l- obratem k přírodovědecké abstrakci, která svět l nepozoruje lidskýma očima, nýbrž očima vědeckých l teorií, vzniká ve 20. stol. krize smyslu lidského života; l- fenomenologie by měla této krizi čelit! Martin Heidegger (1889 – 1976) l- něm. filosof, žák E. Husserla, jeden z nejvlivnějších, ale i l nejkontroverznějších filosofů 20. stol. (od r. 1933 člen l NSDAP); l- představitel fundamentální ontologie l lHlavní dílo: lBytí a čas (1927) lO humanismu (1946) lVěda, technika a zamyšlení (1953) lBásnicky bydlí člověk (1954) lKonec filosofie a úkol myšlení (1964) l martin_heidegger_1927 Bytí a čas – existenciální analýza lidského pobytu (Dasein) l- člověk je pobyt (Dasein), jemuž v jeho bytí jde o toto bytí l samo, jen člověk má starost o svou existenci. l- existence se podává v různých naladěních, nejradikálnější l je úzkost (Angst), jelikož přivádí existenci před samotný fakt l jejího „bytí“ tím, že zjevuje možnost nebytí (smrti). l- tím, že úzkost zjevuje „nic“, zároveň poukazuje na samo bytí, l které se ukazuje jako ohrožené l konečností. Tím je pro pobyt l zásadní problém smrtelnost l a časovost (dějinnost). Heidegg_Sein Analýza pobytu v šesti bodech: l1. pobyt svůj život žije (existuje) v první osobě (subjektivně, l individuálně); l2. pobyt je na svém bytí zainteresován (nejde mu jen o přežití, nýbrž o bytí, záleží mu na něm!); l3. pobyt je „vržen“ do života bez vlastního přičinění – bytí l autentické („já se rozhoduji za sebe“) a neautentické l („rozhodují za mě druzí“); l4. pobyt existuje na světě a mezi druhými lidmi; l5. pobyt existuje v určitém čase a je si vědom své l smrtelnosti (má úzkost ze svého nebytí); l6. pobyt je bytostí pravdy, hledá pravdu a poznává jiné l bytosti (má o ně starost). Ontologická diference l Bytí vs. jsoucno / ontologie vs. onticita l l- západní metafyzika (filosofie) zapomněla na otázky po bytí l a věnovala se místo toho zkoumání různých jsoucen. l V tomto dále pokračují jednotlivé vědy, které si otázku po l bytí vůbec nekladou a klást ani nemohou. l l- destrukce tradiční metafyziky l (konec filosofie?) Old_Heidegg Heideggerův „obrat“ (Kehre) l- vývoje jeho myšlení od pol. 30. let l- člověka jako pastýř a strážce bytí; pojmově jej ale nelze l uchopit! l- pravda není „správnost“ nebo „shoda se jsoucnem“, ale l neskrytost (alétheia) – je skrývajícím a odkrývajícím se l bytím; myšlení je „myšlení bytí“; l- řeč je „příbytkem bytí“! Ale pozor: snaha dorozumět se je l sebevraždou filosofie (tedy kladením otázky po bytí)! l- povahu techniky chápe jako Ge-Stell (něco jako totální l manipulovatelnost), jako bytí ve svém nejzazším l vyprázdnění. Heidegger o milování Existencialismus lZákladní charakteristiky: l1. Existence je vždy existence člověka l (způsob bytí vlastní člověku); l2. Existence je vždy individuální existence; l3. Člověk se teprve musí učinit tím, čím je; l4. Fenomenologická (či hermeneutická) l metoda výkladu (jde o bezprostřední uchopení); l5. Existence není bytí neměnné, ale časové (je bytím v čase); l6. Lidské bytí je bytím ve světě a je to vždy bytí s jinými; l7. Podnětem je jedinečný existenciální prožitek. existentialism-for-beginners Karl Jaspers (1883 – 1969) l- něm. filosof a psychiatr, představitel l (teistické) filosofie existence; l lHlavní dílo: lVšeobecná psychopatologie (1913) lFilosofie Existence (1938) lOtázka viny (1946) lFilosofická víra (1948) lÚvod do filosofie (1950) lAtomová bomba a budoucnost lidstva (1958) lŠifry transcendence (1961) Jaspers_Otázka viny Jaspers_Atomová bomba karl-jaspers l- ovlivněn inspirátorem existencialismu – S. Kierkegaardem; l- bytí samo je neuchopitelné, žádné bytí, kt. mohu znát, není l bytí vůbec! l- svět nás obklopuje jako horizont (naší zkušenosti), smyslem l filosofie je horizont překročit směrem k transcendenci; l- transcendenci nelze pojmenovat ani si ji představit, ukazuje l se v šifrách (filosof. pojmy, umělecká díla, božství); l- o samotné existenci lze mluvit v tzv. signech → svoboda a l zodpovědnost, komunikace (láska je její pramenem), l dějinnost (jako jednota času a věčnosti)! l- existence jako celek se může realizovat jenom skrze mezní l situace: smrt, utrpení, zápas, vina atp. Dějiny lidstva – 4 velké předěly l1.) Vznik jazyků, vynalezení nástrojů, ovládnutí ohně – základ l veškerých dějin, doba, kdy se člověk stal člověkem. l2.) Vznik velkých kultur v Egyptě, Mezopotámii, Indii a v Číně l mezi lety 5000 a 3000 př. n. l. l3.) Doba osová, období mezi lety 800 a 200 př. n. l., kdy l nezávisle na sobě v různých místech světa povstaly filosof. l a nábožen. nauky (konfucian., taoismus, buddhismus, l antická filosofie aj.), člověk začíná reflektovat bytí v celku a l své postavení v něm. Položení duchovních základů, z nichž l lidstvo žije až dodnes. l4.) Vědeckotechnický věk, připravovaný v Evropě od konce l středověku a plně se rozvíjející ve 20. stol. Otázka viny… Němců za 2. sv. válku l Rozlišuje 4 pojetí viny: l lkriminální vina – zločiny, individuální l i kolektivní, instancí je soud; lpolitická vina – spojená s ideologií; l „odpovědnost všech občanů státu za důsledky jednání státu;“ lmorální vina – prohřešky každého z nás, instancí je naše vlastní svědomí; lmetafyzická vina – „nejvyšší“, hranice mezí ní a vinou morální nezřetelné, můžeme za ní vidět humanitu, odpovědnost před Bohem, transcendentní instancí. l Jaspers_Car Jean-Paul Sartre (1905 – 1980) l- franc. filosof, prozaik a dramatik, nositel l Nobelovy ceny za lit. (1964), kterou ale odmítl; l- představitel ateistického existencialismu l a fenomenologické ontologie; později marxista. l lHlavní filosofické dílo: lBytí a nicota (1943), Existencialismus je humanismus (1946), lKritika dialektického rozumu (1960). lPróza: Nevolnost (1938), Zeď (1939). lDramata: Mouchy (1943), Počestná děvka (1946), S vyloučením lveřejnosti (1944), Mrtví bez pohřbu (1946), Špinavé ruce (1948), lĎábel a Pánbůh (1951). l Sartre lHlavní teze: l l- existence – holé bytí, bytí o sobě! l- u člověka předchází existence jeho esenci l → je tím, co ze sebe udělá; člověk je bytím l pro sebe (záleží mu na jeho existenci); l- nutnost volby → člověk je odsouzen ke svobodě! Za svoji l volbu se nemůže zbavit své osobní morální zodpovědnosti! l- člověk se může angažovat ve světě a být tvůrcem hodnot → bytí pro jiné! l „Zdůvodněním hodnot je pouze má svoboda.“ l „Peklo, to jsou ti druzí!“ Sartre-karikature14 Simone de Beauvoir (1908 – 1986) l - franc. filosofka, spisovatelka a feministka; l - celoživotní družka J.-P. Sartra. l l Hlavní filosof. dílo: Druhé pohlaví (1949) l Próza: Pozvaná (1943), Krev těch druhých (1945), Mandaríni (1954), Síla okolností (1963) l l- kritizuje mužské představy o roli žen, podle kterých jsou jejich l osobní úspěchy v rozporu s jejich ženstvím, protože „pravá žena“ l je objektem mužského plánu, je druhořadým stvořením, které má l přispívat k uspokojování mužských potřeb a k uskutečňování l jejich životních plánů. de Beauvoir_anime Beauvoir_Woman Albert Camus (1913 – 1960) l- franc. „filosof“ (tohle označení sám odmítal), ldramatik, esejista a prozaik; nositel Nobelovy lceny za literaturu (1957). l lHlavní (filosofující) dílo: lMýtus o Sisyfovi (1942) lČlověk revoltující (1951) lPróza: Cizinec (1942), Mor (1947), Pád (1956), lŠťastná smrt (1938, vyd. 1971) lDrama: Caligula (1938), Nedorozumění (1944), lStav obležení (1948), Spravedliví (1949) Camus_car Základní problém: SEBEVRAŽDA l- otázkou není, proč někdo spáchá sebevraždu, l ale proč ji nespáchá!? l- jaký smysl má život a existence vůbec? l- úděl člověka je… absurdní! Jediné, co s tím l můžeme dělat, je přijmout to jako nevyhnutelnost! l- člověk potvrzuje svoji existenci revoltou (proti utrpení l a zlu)! l obesenec A kdo je teda tím nejvýznamnějším českým fenomenologem? Patočka Kaciř Patočka_Negat Patočka_Tělo Přiroz l "Zklamání = negativní vyplnění, nikoli pouhá nevyplněnost; l zvláštní, že ztráta je tak bolestná (tedy spočívající na zklamání, l negativním vyplnění), a přece provázena citem prázdnoty. Já l postižené ztrátou je prázdné, nejen nevyplněné, není již na l cestě, má po ní a je neschopno ji znovu nastoupit, je vnitřně l ochromeno; čeho si přeje, nebývá nyní bytí, nýbrž nebytí„ (...) l "... vnitřní umrtvenost může dosáhnout takového stupně, že l nic vnějšího nedokáže na nás promluvit jako jsoucí; nicota, l nevýznamnost, mrtvost, prázdnota 'jsoucna' pak nevyvolávají l již žádné snahy, žádného pohnutí třeba negativního směru; l pak není možná ani chtíti nicotu, poněvadž je jí již dosaženo, l přítomné 'bytí' je s ní paradoxně ekvivalentní.„ l l(Jan Patočka: Studie k pojmu světa; 1945. In Fenomenologické l spisy III/1)