Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. Filosofové 12 Postmodernismus Co je to postmoderna? Warhol_Marylin Post Pojem postmoderny l- poprvé tento pojem použil malíř John Watkins Chapman l kolem r. 1870 – chtěl být postmoderní → modernější než l tehdejší nejmodernější umění (impresionismus); l- k současném pojetí se blíží až od r. 1975 u architekta l Charlese Jenckse, ve své knize Jazyk postmoderní l architektury píše: „Chybou moderní architektury bylo, že l se zaměřila na elitu. Postmoderna se pokouší překonat l elitářský nárok ne jeho opuštěním, ale rozšířením jazyka l architektury do různých směrů – k zakořeněnému a l domácímu, k tradici a ke komerčnímu žargonu ulice. l Proto dvojí kódování, architektura, která oslovuje elitu l i lidi z ulice.“ Conflict Příklad z literatury… l- typickým příkladem postmoderního románu l je kniha Jméno růže (1980) od italského l spisovatele, estetika a sémiotika Umberta l Eca (1932 – 2016); l- je významově mnohoznačný – dá se číst l jako krimi, histor. román, filosof. pojednání, l nábožen. disputace, exkurz do středověké estetiky atd. → je l otevřeným dílem → významově a interpretačně neukončeným l textem. Eco, U Růže_03 Růže_02 Růže_01 Růže_04 Růže_00 Jean-François Lyotard (1924 –1998) l- franc. filosof, jeden z prvních teoretiků l postmoderny! l lHlavní dílo: lFenomenologie (1954) lPostmoderní situace (1979) lRozepře (1984) lPostmoderno vysvětlované dětem (1986) lNelidské. Úvahy o čase (1988) lHeidegger a Židé (1988) lyotard l- postmoderní situaci definuje jako „nedůvěru vůči všem l metanaracím moderny“! l- metanarace jsou velkými vyprávěními moderny o možnosti l dosažení „univerzálních pravd“ (např. dialektika absolutního l Ducha, vědecká racionalita osvícenství, marxismus, l fašismus apod.) a jejich aplikací v praxi, které ospravedlňují l západní kulturu a legitimizují ji; l- podle L. tyto legitimizace ale nemají empirický základ a l metanarace si vyprávíme jenom proto, abychom sami sebe l přesvědčili o jejich pravdivosti; l- velká vyprávění by měla ustoupit malým vyprávěním jejich l pravdivost je v čase a prostoru omezená → důraz na l názorovou pluralitu, dynamičnost, iracionalitu, jinakost. Michel Foucault (1926 – 1984) l- franc. historik idejí, psycholog, politický l aktivista, představitel poststrukturalismu. l lHlavní dílo: lHistorie šílenství v době klasicismu (1961) lZrození kliniky (1963) lSlova a věci (1966) lArcheologie vědění (1969) lDohlížet a trestat. Zrod vězení (1975) lDějiny sexuality I., II., III. (1976-84) foucault Michel-Foucault-with-Jean-Paul-Sartre l- dějiny vědění se nevyvíjejí kontinuálně, ale ve skocích, l jednotlivá histor. období (epistémé) jsou ohraničena svým l specifickým způsobem kladení otázek, jako formulací a l řešením problémů → různé typy diskurzů (to, jak se o l věcech přemýšlí a mluví), diskurzy jsou nesouměřitelné; l l - rozlišuje 3 epistémy: 1.) renesanční – poznání na principu l podobnosti; 2.) klasickou – poznání na základě totožnosti l a rozdílu; 3.) moderní – poznání na základě serializace (a l příklonu k individuálnímu); l l- diskurz se ukazuje jako prostředek k prosazení moci l (pojem bio-moc), která utváří vědění, společenský řád i l individuální pochopení. Moc je nadlidským faktorem! Problém bio-moci l- předmětem zájmu státu je nejenom tělo, ale i obecná l biolog. kategorie života; jedná se o moc nad životem; l l2 podoby bio-moci: l1.) "tělo – stroj„ - nutné co nejlépe vycvičit, aby podávalo ty l nejlepší výkony. Výcvik vychovává tělo poslušné, ovladatel- l né a lehce začlenitelné do účinných a ekonom. Systémů l produkce, ovládání a kontroly; l2.) "tělo – druh„ - báze biolog. procesů: rozmnožování, l narození a úmrtí, zdravotní úroveň, pravděpodobná délka l života a dlouhověkosti, a to se všemi podmínkami, které je l mohou změnit. Pro stát (bio-moc) jsou nejdůležitější těla s l dobrými parametry výkonnosti a dlouhověkosti. Foucault_Dohlížet (Ukázka z knihy Dohlížet a trestat) Gilles Deleuze (1925 – 1995) l- franc. filosof, esejista, film. teoretik, l představitel poststrukturalismu. lHlavní dílo: lDiference a opakování (1968) lLogika smyslu (1969) lFilm 1: Pohyb-obraz (1983) lFilm 2: Čas-obraz (1985) lS psychoanalytikem Felixem Guattarim společně napsali: lKapitalismus a schizofrenie I. Anti-Oidipus (1972) lKapitalismus a schizofrenie II. Tisíc plošin (1980) lCo je filosofie? (1991) deleuze02 Jde nějak charakterizovat jeho filosofii? l- podstatou filozofie je tvorba pojmů, která reprezentuje l události otevírající nová teritoria („filozof je tvořivý, a ne l reflexivní“); „Filosofie, která nikoho nečiní smutným a l nikomu neodporuje, není žádná filosofie. Slouží k tomu, l aby škodila hlouposti, činí z hlouposti něco zahanbujícího.“ l lZákladní pojmy: l1. rhizom – rhizomatická spojení jsou náhodná, proměnlivá a ldecentralizovaná; vše, co existuje, jsou jen rozmanité druhy lpromluvy; l2. schizoanalýza – je protipólem psychoanalýzy, nehledá za lobrazy, vjemy, texty a prožitky nějaký skrytý základ, z něhož lvše vychází, ale hledá způsoby spojování a rozpojování, jež lumožnily něčemu vzniknout nebo zmizet; l3. nomadické – je myšlení, jehož cílem je osvobodit se od lpevného vztažného bodu, od předem daného úhlu pohledu; lpro život nomáda jsou typické pohyb a změna, který se neřídí lsystémem organizace a vytyčením pevných hranic; l4. tělo bez orgánů - virtuální tělo (vzhledem k aktuálnímu tělu), lje souhrnem rysů, spojení, afektů či pohybů, které může tělo leventuálně vykonávat (většinou spojením s jinými aktuálními ltěly)… a další pojmy na: https://cs.wikipedia.org/wiki/Gilles_Deleuze l Jacques Derrida (1930 – 2004) l- franc. filosof, představitel poststrukturalismu a tvůrce l interpretační metody → dekonstrukce. l lHlavní dílo: lNásilí a metafyzika (1964) lPísmo a diference (1967) lGramatologie (1967) lHlas a fenomén (1967) lKdo se bojí filosofie? (1990) lStrašidla Marxe (1993) lDar smrti (1993) l Jen několik motivů Derridova myšlení… l- lingvista F. de Saussure (1857–1913) ukázal, že význam znaku lani slova není obsažen v nich samých, nýbrž v rozdílu (différence) lvůči ostatním znakům v rámci určitého systému. Rozdíly vznikají v lprocesu či „hře“ jakéhosi časového odkládání, pro něž D. zavedl l neologismus: différance (od différer, odkládat) – česky: diferänce. l l- pojem dekonstrukce - rozkládání tradičních významových opozic l(racionální/iracionální, mužské/ženské, pravda/lež, dobro/zlo, lživot/smrt apod.), aby se jejich významy uvolnily a daly se znovu loživit v nových souvislostech. Podle D. západní tradice preferuje lmluvené slovo před psaným, protože v něm vidí „život“, „přítomnost“; lve skutečnosti dává přítomnost smysl jen v protikladu k nepřítomnosti la každé bytí se odehrává právě mezi nimi. l- primát mluveného otáčí a tvrdí, že nejdříve je text/písmo l(grafein), až pak řeč/hlas (foné); vně textu není nic, všechno lje textem (jako proměnlivá struktura znaků a jejich „tekutých“ lvýznamů!); žádná interpretace textů (znaků, života či dějin) ltak nemůže být nikdy definitivní, absolutně správná či lkonečná! l- ve vztahu k budoucnosti kritizuje představu předvídání a ločekávání, protože ji jako očekávanou neutralizují. Skutečná lBudoucnost je jen zcela neočekávaná „událost“, čiré lpřekvapení, protože jen to je opravdu „nové“. l- „smrt není vně života, za jeho hranicí, nýbrž se do něho lvepisuje zevnitř“ → působí tedy už dávno před smrtí! Postmodernisté Richard Rorty (1931 – 2007) l- amer. filosof, představitel neopragma- l tismu, postanalytické filosofie, ale řazen je l i mezi postmoderní myslitele. l lHlavní dílo: lFilosofie a zrcadlo přírody (1979) lNahodilost, ironie a solidarita (1989) lÚvahy o Heideggerovi a dalších: filozofické studie (1991) lPravda a pokrok: filozofické studie (1998) Rorty02 Základní přístupy (v) Rortyho myšlení l- tradiční metafyzice vytýká to, že klade přílišný důraz na l esenci. Své pojetí skutečnosti nazývá antiesencialismem → l jsoucna nejsou určena nějakou hotovou povahou, podstatou l či souhrnem substanciálních vlastností, ale nepřeberným l množstvím vztahů a funkcí! l l- v rámci pojetí pravdy zastává (neo)pragmatické stanovisko: l propozice (věty) jsou užitečné (smysluplné), pokud nám l umožňují řešit nějaký konkrétní problém! A na závěr jeden Rortyho citát: l„Pravda není tam někde venku – neexistuje l nezávisle na lidské mysli – protože věty ltakto, tam někde venku, nemohou existovat. lTam někde venku je svět, ale popisy světa l ne. Ale jenom popisy světa mohou být l pravdivé nebo nepravdivé. Svět sám l o sobě – bez popisu lidmi – nikoliv.”