IV. MEDIA RELATIONS vztahy a komunikace s médii → nejviditelnější složka PR - systém budování a dlouhodobého udržování dobrých vztahů s médii a jejich zástupci - cíl → dosažení pozitivní neplacené publicity a budování jména a dobré pověsti organizace + předcházení či tlumení negativní publicity odpovědnost → specialista na vnější vztahy = tiskový mluvčí (TM) * plně kompetentní („plnokrevný“) * s omezenými kompetencemi („polokrevný“) * bez kompetencí („bezkrevný“) * externí tiskový mluvčí („transfuzní“) - profesní a etické zásady mluvčího → vzbuzují u novinářů pocit důvěryhodnosti a přesvědčivosti k informacím samým, organizaci i tiskovému mluvčímu Formy spolupráce tiskového mluvčího (TM) s novináři v rámci media relations - pasivní forma spolupráce = novináři si sami vyžádají podklady od TM k nějaké události - aktivní forma spolupráce = TM se snaží prosadit informaci = častější → v obou případech TM komunikuje několika způsoby: 1) veřejná osobní setkání (připravená, přístupná novinářům, kteří o ně mají zájem) - tisková konference → k nějaké události (např. divadelní premiéra, uvedení knihy na trh) - press foyer → operativní a méně formální alternativa tiskové konference pro média v prostorách reprezentačních vládních budov, parlamentu ap. (chodby, předsálí, např. v průběhu zasedání vlády) - brífink → krátké setkání činitele nebo mluvčího s novináři, informativní schůzka = brífuje se (např. tlumočí názory prezidenta před novináři) - snídaně (oběd) s novináři jako neformální výměna informací (např. filmové festivaly) - press trip (výjezd) s novináři „na místo činu“ = k místu bezprostřední informace 2) neveřejná osobní setkání - možnost navázat osobní kontakt → využít ho k předání informací, potřeba vysvětlit problém - lze se setkat např. na společenské akci - komunikace i na neformální úrovni = může pomoci při žádosti uveřejnit informace, případně v období krizové komunikace - profesní vztah může být prohlouben do osobní roviny → ale na to pozor!!! = může fungovat jen na principu vzájemné důvěry a korektnosti a profesionální úcty jeden k druhému (netykat si) 3) písemný kontakt (skrze mail či prostřednictvím webových stránek) - tiskové zprávy (press release) v různých verzích → upozornění, zpráva pro tisk, pozvánka, oznámení - žádost o opravu (či dodatečné sdělení) → formou dementi či prostého upozornění - zasílání firemních bulletinů, výročních zpráv… 4) kontakty na sociálních sítích - příležitost k poznání názorů na řadu témat + k upoutání pozornosti na zajímavé informace a názory rozhovor (interview) → jedna z nejúčinnějších forem vyvolání publicity - probíhá osobně, telefonicky či písemně na základě předem zaslaných otázek - PR manažeři mohou zažádat o autorizaci textů nebo výstup před zveřejněním (hlavně odborná periodika x některá média ji nemohou dodat vzhledem na časový stres či charakter přímého vysílání)