IV. TISKOVÉ UDÁLOSTI Tiskové události jsou různé formy setkání tiskového mluvčího s novináři. Nejobvyklejší je tisková konference. a) tisková konference → vrcholný akt PR - vhodné pro významná veřejná oznámení → která je nutné blíže vysvětlit (organizujeme, pokud chceme sdělit něco zásadního → buďte kritičtí při vyhodnocování zásadnosti informace) př. MFF Karlovy Vary → před konáním samotného festivalu pořádá 3 tiskové konference (1. leden – obecné informace, prozradí sekce a novinky, naznačí hosty v jednání, 2. duben – specifikuje sekce, 3. – červen – bezprostředně před festivalem, specifikuje hosty a další detaily) → smyslem je postupně upozorňovat na akci, zmiňovat také partnery (sponzory) x menší festivaly → většinou organizují tiskovou konferenci až před samotnou akcí (novináře by průběžné informování nezajímalo, mohlo by je odradit) - tisková konference nabízí → přímou komunikaci PR se zástupci médií = setkání organizace s novináři - !!!! neorganizovat příliš často → důvod = aktuální a významná témata - výhody = účast novinářů na jednom místě, pravděpodobnost publikování informací, prostor na vysvětlení, osobní kontakt X - nevýhody a rizika → finanční a organizační náročnost, prostor pro negativně laděné otázky důležité: - výběr a příprava moderátora a řečníků (srozumitelné vyjadřování) + materiálů - výběr vhodného místa, prostor (aranžmá + technika – mikrofony) a termínu * čas → dopolední hodiny (nejpozději do 14:00 hod., tiskové konference v pozdějších hodinách nemají takovou šanci na úspěch) → novináři pak mají šanci sdělení zpracovat do tisku následujícího dne + redaktoři audiovizuálních médií zvládnou zprávu zpracovat do večerních zpravodajských relací * místo → ideálně v instituci (př. Moravské divadlo Olomouc původně podnikalo TK v kavárně divadla X později zvalo novináře na místa, která se nějak vztahovala k inscenaci → snaha poskytnout novinářům zajímavý zážitek) + lze využít dostupné prostory (kavárny či kulturní centra → lze poskytnout novinářům kromě podkladů a dalších materiálů také občerstvení) - včasná pozvánka na tiskovou konferenci → rozeslat min. týden předem (osobně, nebo prostřednictvím agentur) + vhodným novinářům či tiskovým agenturám → se před tiskovkou připomenout telefonicky - vypracovat scénář průběhu konference → standartní struktura * úvod → moderátor zahájí setkání, přivítá hosty a vysvětlí důvody a cíle tiskové konference * krátká vystoupení řečníků * moderátor uvede diskuzi pro otázky novinářů * závěr → moderátor ukončí oficiální část shrnutím hlavních informací + pozve novináře na neformální část = občerstvení a individuální rozhovory - délka: 30-60 min. - co je dobré mít na tiskovou konferenci připraveno? * tiskovou zprávu → tu rozdáme příchozím novinářům tak, abychom jim dali „náskok“ pro dotazy (po skončení konference zprávu hromadně rozesíláme kontaktům z medialistu) * cedulky se jmény řečníků a funkcemi * prezenční listinu * fotografa či přístroj pro streaming na sociální sítě a tento streaming avizovat na sítě v předstihu (většinou u větších akcích) * občerstvení - po skončení → PR manažer rozešle informace i novinářům, kteří se neúčastnili - vyhodnocení efektů tiskové konference → dle výstupů novinářů (monitoring tisku) kulturní instituce - typická témata TK: zahájení nové divadelní sezóny, velký výstavní projekt muzea či galerie, informování o programu festivalu, nominace uměleckých ocenění, prezentace výroční zprávy - součástí TK → přímý kontakt s danou událostí (osobní zhlédnutí výstavy komentované kurátory, zhlédnutí generální zkoušky v divadle, filmu = novinářské projekce → dělají se před TK) → takto pak neruší diváky na běžném představení b) tiskové brífinky - pořádané kvůli stručnému mimořádnému informování o chodu a aktivitách instituce či důležitých aktualitách (záplavy) - v oblasti kultury poměrně málo frekventované c) Press trip – zájezdy pro média - v případě divadel či festivalů (doprava na místo premiéry = lepší přístup) - vhodné tehdy, kdy je užitečné (a možné) doprovodit informace reálnými ukázkami na konkrétním místě d) webová prezentace → dnes již samozřejmou součástí veřejné prezentace každé akce či organizace - osvědčují se samostatné webové sekce „pro média“ → nabízejí nejen kontakty na PR pracovníky + archiv tiskových zpráv + fotografie ke stažení + možnost pokládání dotazů + archiv mediálních ohlasů - RSS služba → novinář se zaregistruje, pak zprávy dostává automaticky - možnost zasílání zpráv na mobilní telefony, iPady, streamování a podcasting - lze využít i blogy e) využití sociálních sítí → nabývá na významu, rychlý rozvoj technologií - Twitter, Facebook - nejefektivnější způsob využití = navázání kontaktů Tiskové středisko (press centrum) → možnost osobního setkání - zřizuje se dočasně → předpoklad zvýšené kumulace novinářů při významné události - zprostředkovává informace, místo k setkání s novináři a umístění prezentačních materiálů např. tisková střediska v rámci festivalů, konferencí, sportovních událostí → kam se sjedou novináři z celého světa (př. MFF Karlovy Vary, MS v krasobruslení…) - předpokladem → novinářská akreditace = povolení vykonávat na akci novinářskou činnost (novinář, fotograf či kameraman získá průkaz → oprávnění vstupovat i do prostor pro běžné návštěvníky nepřístupných + většinou i volný vstup, přístup k informacím o přítomných hostech, oficiálním fotografiím či kontaktům na organizátory, dopředu si lze domluvit rozhovory) - individuální posouzení žádostí → právo akreditaci neudělit (nesplnění podmínek, pozdní vyplnění formuláře, žádné předchozí publikace)