V. TYPY MEDIÍ A REKLAMNÍ FORMÁTY Jaké typy a formáty médií využít? - výběr vhodných typů médií → důležité pro dobré zacílení sdělovaných informací (které formáty jsou nejvhodnější, jaké cílové skupiny je preferují = jak to nejlépe využít) ​ Dělení médií Média dělíme několika způsoby: 1) podle typu → tiskové agentury, noviny, časopisy, televize, rádia, internetové servery atd. 2) podle působnosti → mezinárodní, národní, regionální, lokální. 3) podle periodicity → média vysílající pořad každou hodinu, deníky, týdeníky, měsíčníky atd. 4) podle zaměření – zpravodajství, publicistika, ekonomika, zábava atd. chceme-li v médiích prosadit „naše“ téma → musíme se vždy nejdříve zamyslet nad tím, které médium, pořad či rubrika jsou pro náš záměr vhodné! ČLENĚNÍ PODLE TYPU 1) TISKOVÉ AGENTURY - zprávy z tiskových agentur = obvykle největší dosah → hlavní záměr = dostat sdělení do agentury - důležitou agenturní zprávu → zpravidla citují desítky nejrůznějších médií (celostátní i lokální) - Česká tisková kancelář (ČTK) = hlavní a největší tisková agentura u nás (nutno udržovat dobré vztahy → je třeba pro ni zůstat co nejserióznějším partnerem) https://www.ctk.cz/ - informace o tiskových agenturách: https://cs.wikipedia.org/wiki/Zpravodajsk%C3%A1_agentura 2) TIŠTĚNÁ MÉDIA a) noviny § celostátní deníky (např. MF Dnes, Lidové noviny, Právo, Hospodářské noviny, Blesk) https://www.periodik.cz/predplatne/casopis.php?akce=galerie&akcegal=tag&tag=52 § regionální deníky (Deníky Bohemia Moravia) https://www.denik.cz/regionalni-deniky/ https://www.vlmedia.cz/kontakty/regiony - snaha přinášet denně aktuální zpravodajství o dění ve veřejném prostoru - připravit a načasovat informace (TZ) → tak, aby ji redaktor stihl zpracovat pro dané vydání V divadle se koná premiéra v pátek! Kdy je podle vás nejlepší uspořádat tiskovou konferenci (případně rozeslat informace) do deníků? Který den? Zdůvodněte. § nedělní noviny (Nedělní Blesk) https://www.periodik.cz/predplatne/casopis.php?akce=galerie&akcegal=zanr2&zanr=41 - čtenost novin → hlavně střední a starší generace - papírové médium → nabízí delší sdělení, komplexnější obraz souvislostí lépe než TV, rozhlas X zase nereaguje tak rychle - jeden výtisk čte i více osob → zásah masovější X noviny ale nejsou dobrým médiem pro zásah úzké cílové skupiny - celorepublikové X lokální cílení + konkrétní rubriky → politika, ekonomika, kultura, sport… - ale jepičí život → dnes rychlý vývoj událostí (střelec v Porubě → noviny ani nestihly zpracovat, lépe reaguje internet, rozhas, TV) b) časopisy - tematické → pro okruh čtenářů s určitými zájmy (lifestyle, ekonomika, automobily, děti, ženy…) - na rozdíl od novin → prostor pro delší sdělení (čtenáři tráví u čtení časopisů více času) - barevnost a kvalitní tisk → věrněji zachycuje produkty i služby, než je tomu u novin - nevýhody: * vydávání není pružné jako u deníků → periodicita: týdeník, měsíčník či čtvrtletník (vyžaduje předstih pro zveřejňování informací) * k oslovení vybrané cílové skupiny → nutno umístit sdělení ve více magazínech (nákladné) * magazíny → přeplněné reklamní sděleními a placenými PR články → pro malé rozpočty se tištěné časopisy nevyplatí - lze využít i reklamu (ta je ale placená a většinou velmi nákladná) * tištěná = celostrany, dvoustrany, půlstrany, třetina, šestina či osmina strany * vzorky ve vydání (sampling) 3) ELEKTRONICKÁ MÉDIA a) televize - z pohledu dopadu na diváka → nejprestižnější a nejúčinnější medium ze všech - členění: § veřejnoprávní Česká televize → celorepublikový dosah § soukromé celostátní televize (Nova, Prima, TV Barrandov) § soukromé regionální televize v rámci digitálního vysílání (informují o dění v daném místě = město/kraj) → různá míra - uplatnění pro různé akce → akce většího dosahu X segment malých a středních akcí (MFF Karlovy Vary bude zajímat většinu médií X malá regionální akce se do hlavního vysílacího času většinou nedostane) - důležité!!! → získat zájem média, aby informovalo = těžké + bez osobních kontaktů se neobejde - možnost mediálního partnerství → smlouva, která zajišťuje, že se o akci bude informovat (kdy a v jakém pořadu) X ale dosáhnou na ní jen výrazné akce celorepublikového dosahu b) rozhlas - pro příjemce snadno dostupné = tzv. „příslechové médium“ (často doprovod, kulisa v pozadí) - členění: § veřejnoprávní médium vázané objektivitou = Český rozhlas (Čro) → výhoda: má krajské redakce (stěžejní pro informování p regionálních akcích) § soukromá rádia celostátní (Impulz, Frekvence 1, Evropa 2) § soukromá regionální (i ta důležitá) - výhody rozhlasového zpravodajství: § rychlost * sdělení lze cílit na specifické skupiny posluchačů, ale i regiony a specifický čas vysílání - nutno znát skladbu pořadů rozhlasu + zaměřit se na budování vztahů s redaktory - ale není dobré postavit mediální kampaň jen na rozhlasových spotech X v regionálním podání může být rozhlas vhodným doplňkovým typem média - možnost oslovení pomocí placené reklamy: pro oslovení cílové skupiny → nezapomenout na vyšší frekvenci opakování v relevantní čas, kdy je cílová skupina na příjmu (ne dvě hodiny ráno) + spolupráce s více rozhlasovými stanicemi formáty rozhlasových reklam * rozhlasový spot → chytře vymyšlený, často vtipný informační spot, který upoutá pozornost * znělka → krátká reklamní informace (kdy, co a jak) * sponzorství pořadu → v rámci pořadu se opakují informace o akci * soutěže či odměny do soutěží → v rámci nějakého pořadu 4) ONLINE PROSTŘEDÍ - dle výzkumů Sdružení pro internetovou reklamu → využívá internet 70% české populace - nejdosažitelnější je kategorie osob ve věku 15–25 let, pak 35–45 let a) internetová (nová) média - zpravodajské servery → pracují s informacemi v reálném čase (podobně jako rozhlas) = když se něco děje, zpravidla je zpráva již umístěna na webu či streamována (čerstvé novinky) - členění: § zpravodajské portály (iDnes.cz, Aktualne.cz, Novinky.cz a další) § internetové televize (Seznam a další) § blogy (blog.idnes.cz atd.) → nástroj pro prezentaci osobního stanoviska b) sociální sítě (Facebook, Twitter, Youtube, Linkedin a další) - lze reagovat velmi rychle, osobněji mířené + lze rychle sledovat zpětné reakce - využití také v rámci placené internetové reklamy → internetovou reklamu lze výborně zacílit → většina formátů umožňuje obousměrnou komunikaci - cena reklamy = dostupná téměř pro kohokoliv a možnost zpětné vazby a monitoringu je bezkonkurenční - formáty internetové reklamy: * Bannery * vyskakovací okna * PR články – do blogů, sociálních sítí, jako tiskové zprávy… * e-mail * videa, obrázky * textové PPC reklamy * mobilní reklama 5) OSTATNÍ MOŽNOSTI PREZENTACE REKLAMY a) outdoor (venkovní reklama) - ​venkovní plochy → pro budování povědomí o značce - omezená doba zásahu sdělení → většinou musíte zaujmout do 2 sekund - venkovní reklamu nelze vypnout, takže se vtírá do mysli osob většinou nepozorovaně - lze ji cílit jak celorepublikově, tak i regionálně či lokálně - vhodná volba venkovní plochy (zda je sdělení vystaveno dostatečně velké skupině osob i vhodný formát) - formáty outdoorových reklam * velkoplošná média – billboardy, bigboardy, euroformáty, CLV, obrazovky a další velké reklamní plochy * venkovní plochy v ulicích – lavičky, tabule, mosty, sloupy, tubusy, novinové stánky…. * plochy na specifických místech, kde se koncentruje pravidelně velké množství osob → dopravní prostředky, restaurace, obchodní centra, obchody, školy, lékařská zařízení, úřady, sportoviště atp. b) kino - reklama v kině (dnes hlavně multikina → největší návštěvnost) - lidé míří do kina za zábavou → některé produkty se ale na tato místa nehodí - buď přímo na plátně (on-screen), tak i mimo něj (off-screen) - cena reklamy se většinou různí kino od kina, dle návštěvnosti - náklady na kino reklamu jsou většinou vyšší, protože musíte počítat s tvorbou spotu Přehled tištěných a internetových vydavatelů najdete na této adrese: http://www.unievydavatelu.cz/cs/home Přehled rádiových stanic a jejích vlastníků: https://www.mediaguru.cz/clanky/2018/04/mapa-radiovych-stanic-a-jejich-vlastniku/ Celkový přehled médií: https://www.mediaguru.cz/slovnik-a-mediatypy/typy-medii/