VI. JAK OSLOVIT MÉDIA? 1) Tiskový mluvčí si musí si vytvořit databázi kontaktů (medialist) - medialist → aktualizovaný a propracovaný (= klíčový nástroj PR) - seznam → vnitřně členěný podle charakteru médií (podle periodicity, obsahu, nosiče) → pro různé typy zpráv fungují jiné seznamy např. ruší-li se v divadle ze dne na den představení, zpráva se rozešle médiím, která na to mohou bezprostředně rychle reagovat X nemá smysl posílat vše do měsíčníků či týdeníků - seznam obsahuje: kontaktní údaje, osobní charakteristiku a případné zařazení do VIP skupiny - + - vhodné vést databázi kontaktů s představiteli jiných cílových skupin (vládní organizace, kulturní instituce, významní představitelé společenského a kulturního života…) 2) Jak vytvořit seznam novinářů – medialist? - nejefektivnější cesta → budovat osobní kontakty = sledovat média a registrovat jména redaktorů - kontaktní informace: jméno, redakce, e-mail, telefonní kontakt, lokalita, tematická oblast - lze využít následující přehledy: vzhledem k zaměření činnosti PR (jiný seznam bude mít tiskový mluvčí České filharmonie, jiný seznam bude mít tiskový mluvčí sportovního klubu) tiskový mluvčí projde a vypíše si kontakty (zároveň je prověří v rámci konkrétního webu jednotlivých médií): § přehled tištěných a internetových vydavatelů: http://www.unievydavatelu.cz/cs/home § přehled rádiových stanic a jejích vlastníků: https://www.mediaguru.cz/clanky/2018/04/mapa-radiovych-stanic-a-jejich-vlastniku/ § celkový přehled médií: https://www.mediaguru.cz/slovnik-a-mediatypy/typy-medii/ 3) Jak sestavit medialist, aby TZ nekončily ve spamu? - nutno vědět, jaká média a konkrétní redaktoři se tématu věnují → udržovat o tom přehled - medialist sestavený na míru tématu = základ úspěchu (ne TZ rozeslaná na stovku redakčních mailů) 1. nejprve vybrat seznam médií + googlování 2. výběr konkrétních novinářů (neposílat mail na obecný redakční kontakt, ale konkrétnímu novináři) § známe je z předcházející spolupráce § lze se informovat u jiného redaktora z média → kdo píše o potřebném tématu * vypátrat (internet – online média, ruční hledání – tištěná média v rámci papírového výtisku) → kontakty na redaktory → většinou v tiráži (e-mail se dá velmi snadno logicky odvodit) - různé uspořádání medialistu § kompletní seznam + podseznamy § tematické třídění (o čem novinář píše) + možnost snadno filtrovat potřebné kontakty § mediální trh neustále sledujte + kontakty aktualizujte (častá obměna redaktorů) § nejde o kvantitu, ale o kvalitu 4) Jak kontaktovat novináře? a) písemně nebo e-mailem - e-mail → musí novináře zaujmout → ideální je: * atraktivní zpráva či nadčasové téma * něco nového (premiéra, konkrétní kauza, lidský příběh) - forma oslovení → poutavost: obecná (neexkluzivní) informace = lze poslat e-mailem všem najednou (ať má co největší dosah) X exkluzivní téma = není dobré rozeslat všem, ale jen určitým novinářům § kdy tiskovou zprávu posílat? - není na to pravidlo → orientujeme se dle času události tištěná média = tiskové zprávy vydané během dopoledne mají větší šanci na uchycení se v médiích (redaktor má čas zprávu uchopit a připravit) X internetová média = uplatní se tu i TZ vydané odpoledne či na večer (některé redakce fungují nonstop) § základní pravidla pro rozesílání tiskových zpráv - vždy rozesílat ze známé či srozumitelné adresy (pracovní adresa tiskového mluvčího) - do řádku pro Příjemce → píšeme svoji vlastní adresu - do kolonky Skrytá kopie → vložíme adresy předem vytvořeného seznamu médií pro zaslání e-mailu - do Předmětu tiskové zprávy → kopírujeme titulek tiskové zprávy a před název dáme zkratku “TZ” – např.: „TZ_Moravské divadlo slaví 100 let" (vždy bez tečky na konci, ta do nadpisu nepatří) - do těla e-mailu → vložíme celou tiskovou zprávu v plném znění - do přílohy lze přidat jakékoliv dodatečné zdroje či fotografie b) telefonicky - novináře → lze oslovit i telefonickým upozorněním - telefonické či SMS upozornění redaktora → vhodné, když rozesíláme pozvánku na tiskovou konferenci e-mailem několik dní dopředu → večer před konáním akce se vybraným redaktorům (o jejichž účast usilujeme) připomeneme a jejich přítomnost si tak potvrdíme - pro redaktorka je telefonické upozornění důkazem důležitosti akce c) osobně - ve snaze navázat fungující a dlouhodobou spolupráci → nejefektivnější nástroj = osobní kontakt s redaktorem (nejprve seznámení, následně je dobré vztah udržovat tím, že vybraným novinářům čas od času poskytneme nějakou informaci exkluzivně, tedy dříve než ostatním) → oboustranná služba